Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Forventninger og videre arbeid…...
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Styreseminar Førsteamanuensis Elin Ødegård, EFL
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
Melding til Stortinget…
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Tidlig innsats for livslang læring
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Anne Fængsrud og Tone Sunde Profesjonsportal og basisferdigheter barnetrinn (LUB)LUBungdomstrinn (LUT)LUT 2.år2.år 4.sem4.sem prof-ped/ etikk 15 stp matematikk.
Anne Fængsrud og Tone Sunde Nye møteplasser tilbake tilbake På skolene Profesjonsrådgiver er på skolene en halv dag pr uke i praksisperiodene. På hve –
11.februar 2009, Høgskulen i Sogn og Fjordane Christine Moe Hovind Profesjonsperspektivet i meldinga - lærerrolla.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Digital tools in kindergarten
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Nye veier i lærerutdanninga
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Mer praksis – bedre lærere?
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Høgskolen i Vestfold Avdeling for lærerutdanning 1400 heltidsstudenter 140 ansatte Nasjonalt: 7. størst 19. mars 18. Juni 10. august.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet – en lærerutdanning for fremtiden!
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Kompetanse for mangfold
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Skolebasert kompetanseutvikling
LUT- Praksisseminar Stavern august 2008
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Autoritet i klasserommet
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT

Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof  Kongseik

Status: Ny Bok:

Hilsen fra Studieleder HVE har en ambisiøs lærerutdanning: vi skal evalueres som Norges beste eller ledende i Norge ut fra gitte indikatorer (som KD vil komme med i løpet av et år) Dette betyr: 1. Færre partnerskoler med tettere bånd til HVE  det betyr sterkere forpliktelser begge veier og en vedvarende ambisiøs dialog 2. Høyere kvalitet på lærerutdannerne ved høgskolen  økt profesjonskompetanse og økt kunnskap om elever og elevers oppvekstvilkår  forskningsbasert undervisning  studenter som deltar i forskning Anne Fængsrud

Hilsen fra Studieleder 3. Kvalitetsutvikling på partnerskolen  mastermoduler for praksislærere for å kvalifisere seg til lærerutdannere i praksis  praksislærer - en karrierevei i skolen gjennom kvalifisering  4. Fire- og femårig lærerutdanning  alle studenter skal ha mulighet for masterpåbygning ved HVE i norsk fagdidaktikk, pedagogikk, samfunnsfag/historie Anne Fængsrud

Status: Lærerutdanningsreformen:  Ny lærerutdanning skal være instrumentet for å endre skolen  Hvem får tildelt henholdsvis begge lu-løp?  Krav om yrkesinnretting og profesjonalisering  St.meld. 11. utfordrer både lærerutdanningen og praksis

Ny lærerutdanning Ny bachelor oppgave 3 studieår Ped fordelt over tre år Før:  lærerutdanningen er sterkt sentrert rundt enkeltfag, mange lærerutdannere har sin faglige identitet i disiplinen mer enn i profesjonen Nå:  Integrert helhet og profesjonsretting

Nytt pedagogikkfag: Faget pedagogikk og elevkunnskap skal ivareta utviklingen av den mer instrumentelle delen av læreryrket (ibid). Faget må fange opp praktiske pedagogiske og faglige problemstillinger som læreren står overfor i skolehverdagen. Teoretisk kunnskap i fagene og kunnskap om hvordan det undervises i dem, må integreres med praktiske oppgaver i skolehverdagen. Fag, fagdidaktikk, pedagogikk og praksis må derfor koples tettere sammen, både innholdsmessig og organisatorisk. Denne sammenhengen er illustrert i figur 2.1. (St.meld.nr.11 ( ) Læreren Rollen og utdanningen)

Ny lærerutdanning Det nye faget skal fylle tre hovedfunksjoner:  gi en faglig plattform  metodisk kompetanse  gi kompetanse til å ivareta relasjonelle og sosiale forhold Evne til å lære fra seg Bidra til å gi elevene grunnleggende ferdigheter Møte elevers sosiale problem og andre forhold som hemmer læring Innsikt i hvordan skolen i samarbeid med andre instanser kan løse slike problemer

Til slutt LUT nettverket blir et sentralt nettverk for lærerutdanning i regionen etter 2010 Muligheter for masterutdanning for praksislærere Praksis i lærerutdanning blir en arena for forskning og utviklingsarbeid