Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygve Hillestad Consulting Hvor langt går kommunenes beredskapsansvar? Trygve Hillestad Consulting ROS-analyser, beredskapsplanverk, opplæring, rådgivning,
Advertisements

DSB: Direktoratet for Samfunnsikkerhet og Beredskap
Interkommunalt brannvesen for Sunnhordland og Nord-Rogaland
”Øvelse Frøya” Evaluering
Aktuelt fra Norge NORDRED-konferansen juni 2009 Vasa
KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN
Bakgrunn: -Kommuneoverlege i Nes kommune siden -93
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
Stortingsrepresentant Einar Holstad, KrF 1 Nytt nødnett nå! Stortingsrepresentant Einar Holstad, KrF TETRA seminar 2004.
Landsdekkende utbygging av Nødnett «S amfunnets evne til å bekjempe organisert kriminalitet, håndtere store ulykker, naturkatastrofer og mulige terrortrusler.
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Brannsjefkonferansen 2005
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Kommunal beredskapsplikt – nasjonale forventninger - Narvik 27
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
… en sentral samvirkeaktør i det norske redningskonseptet
BEREDSKAP I KOMMUNENE Der hendelsene skjer < 2000 innbyggere 4< 1000 innbyggere Klimaendringer Ekstremvær Flom Skred Strømbrudd Ekom tjenester Pandemi.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Brannsjefkonferansen 2005, Levanger – Orienteringer - Hans Kr. Madsen Brannsjefkonferansen Nytt.
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Redningsinnsats til sjøs (RITS), norsk løsning
Nordredkonferansen 2012 Erfaringer
Terrorangrepene 22.juli 2011 Forberedelser Innsats Oppfølging.
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
(Ansatt i annen avdeling)
Samfunnets generelle sårbarhet og beredskap
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Stavanger kommunes satsing på Velferdsteknologi
Står politiet i Vestoppland bedre rustet etter 22.7? Beredskapsmøte i Gjøvikregionen, Sillongen, 16. november 2012.
Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1 Informasjonsmøte 2. mai /2242 Rammeavtale konsulenttjenester Gunhild Rui, leder i enhet for.
REDNINGSTJENESTEN Politioverbetjent Eirik Rosø Beredskapsplanlegger / prosjektleder SAMPOL Søndre Buskerud politidistrikt Tlf /
Kommunekonferansen 2016 Samfunnssikkerhet og beredskap Kongsberg 14. april 2016 Knut Skrede Fylkesberedskapssjef.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Flytkningsituasjonen – en beredskapsutfordring? Per Ketil Riisem Seniorrådgiver samfunnssikkerhet og beredskap Trondheim kommune.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Fagforbundets Årskonferanse brann veien mot ny utdanning Avdelingsleder Arnstein Pedersen, Kompetanseenheten/Brann,
Beredskapsråd i Orkdal kommune Orkdal kommune – beredskap.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Brannforebyggende forum 2016 Siste nytt fra DSB 13. September 2016Anne Rygh Pedersen.
2 HMS og beredskap ved UiO 16. oktober HMS og beredskap - UiO –HMS og Beredskap (EHMSB) ble etablert med i alt syv medarbeidere (tre nye.
Nytt fra Fylkesmannen Fylkesberedskapssjef Per Arne Stavnås.
Brannstudien 1 1. Brannstudien - grunnlaget 2  428 kommuner brann- og redningsvesen ‒ > 620 brannstasjoner ‒ 264 brannsjefer (2/3 deltid) ‒ 10.
Kommunal beredskapsplikt
Framtidens brann- og redningsvesen
Bærekraftig samfunnsutvikling
Nasjonal beredskap Erland Røed Kartverket «Buskerudmodellen»
CE-beredskap i endring
Ny fagutdanning brann og redning, - ivaretakelse av akutt forurensning
ROS Trøndelag ”ville, vakre, trygge Trøndelag”
Workshop ambulanseberedskap/akuttberedskap Trondheim
Kjeden som redder liv. Forventninger til Brannvesenet
Hensynssoner rundt Borregaard
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
utfordringer i en ny region
Informasjon til berørte kommuner Sikkerhet - trusselbilde
Valdres Brann- og redningstjeneste IKS
Asbjørn Lund, stabssjef, Fylkesmannen i Oppland
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
  Kommunalt trafikksikkerhetsarbeid, hvor står vi i dag og hvilke utfordringer har vi fremover? Trafikksikker Kommune – Trafikksikkerhetskonferansen Unni.
Hva finnes i BRIS om brannhendelser i bygg
Utskrift av presentasjonen:

Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB

Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Status Brannvesenene har samlet sett aldri vært bedre rustet til å løse de oppgaver de kan ventes å bli stilt over for enn i dag. Dette gjelder både innen forebyggende og beredskap Men den som slår seg til ro med tingenes tilstand blir fort en fremtidig taper

Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Hva blir viktig fremover?  Tverrsektorielt og geografisk samarbeid –Ta initiativ, vær aktive og bidra til forsøks- og prøveordninger  Utnytte uniformseffekten i hjem, skole og arbeidsliv –Merkevare med troverdighet, tillit og trygghet som kjennetegn  Være kompetansemessig og organisatorisk forberedt for store hendelser

Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Forventninger til brannvesenene  Samvirket med andre instanser/etater må styrkes –Samordning, samarbeid og samhandling  Interkommunale løsninger må drives frem  Store ulykker må få mer oppmerksomhet – FØR DE SKJER  Brannvesenene må enda sterkere inn i risiko- og sårbarhetsarbeidet i kommunene

Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Samarbeid på tvers blir viktigere Fellesskapet i forbindelse med håndtering av hendelser styrkes  Hendelser med samordnet innsats har stort politisk fokus  Fellesskapet i redningstjenesten bør styrkes  Felles samband bygges ut (Nødnett)  Nasjonalt ressursregister utvikles (NARRE)  Initiativ for felles øvelser øker  Felles nødnummer/felles alarmsentraler utredes

Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Fremtidens sivilforsvar – en viktig samarbeidspartner Sivilforsvarets viktigste rolle fremover er å være en forsterkningsressurs for politiet, brannvesenet, helsevesenet og samfunnet for øvrig  Brannvesenet og Sivilforsvaret står for vår tekniske redningsinnsats  Det er fremlagt en rapport med forslag til ny styrkestruktur i Sivilforsvaret. Hensikten er bedre tilpasning til fremtidens oppgaver. Vi er ikke godt nok rustet til de store, sjeldne hendelsene

Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Store ulykker/hendelser  Risiko for store ulykker må reduseres gjennom forebyggende tiltak  Brannvesenet må planlegge og øve også for å møte de store men sjeldne ulykkene  Samarbeid med andre etater må planlegges og øves

Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Brannvesenets rolle i kommunenes beredskapsarbeid  I 6 av 10 kommuner deltar brannvesenet –I øvelser, ved utarbeidelse av ROS og som fagressurs/rådgiver  I 5 av 10 kommuner er brannvesenet i kriseledelsen –I 4 av 10 deltar brannvesenet i utarbeidelse av planer –I 3 av 10 har de en opplæringsfunksjon overfor andre kommunalt ansatte  Brannsjefen er beredskapsansvarlig i 1 av 10 kommuner

Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar ROS-arbeid, beredskapsplanlegging og kriseledelse Noen viktige spørsmål:  Hvorfor er ikke brannvesenene en naturlig deltaker i ROS-arbeidet i alle kommuner?  Hvorfor inngår ikke brannsjefen i kommunens kriseledelse alle steder?  Brannsjefen som beredskapsansvarlig??

Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Brannvesenene vil bli utfordret  Dagens organisering og dimensjonering av brannvesen vil trolig bli utfordret  ROS-analyser, oppgaveportefølje og tillit hos beslutningstakere vil bli viktigere for dimensjoneringen

Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Hvor går vi? Samfunnssikkerheten kan bedres ved:  Økt samarbeid på tvers av etatsgrenser –Bedre samordning av innsatsen –Bedre utnyttelse av kompetanse –God dialog  Hensiktsmessig geografisk samordning –Større fellesskap om kompetanse, materiell og personell –Økt mobilitet

Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Noen spørsmål til slutt?  Hvorfor er ikke brannvesenene en naturlig deltaker i ROS-arbeidet i alle kommuner?  Hvor godt er brannvesenene kompetansemessig og organisatorisk forberedt for kompliserte og store innsatser  Hvordan deltar brannvesenene i samfunnsdebatten?  Hvilken status vil brannvesenene selv ha i fremtiden?