IRIS MARIE BORVIK Transport. Foredragets innhold Problemstilling Reiseliv og transport Utslipp fra transportmidler Buss – fordeler og ulemper Tog – fordeler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
En innføring i spillet: Lag En Setning
Advertisements

1 Vi har ikke et CO2 problem!. 2 Vi har et livsstilsproblem med et CO2 symptom!
Erfaringer fra Legekontoret Fem Faste, Molde
Trafikkbildet i Bergen • Jevn økning i trafikkveksten  Veinettet har alvorlige kapasitetsproblemer  Tiltakende støy- og luftforurensing.
Valg av boplass? Vi valgte Den Franske Rivieraen – bl.a. fordi….. • Behagelig klima vår og høst, • Fastlands-Europa – kan nås på alternative måter, • Norsk.
Reiseregning: Flyreisen må du legge ut for selv, men denne får du tilbake etter du har sendt inn reiseregning etter seminaret. SAFE dekker reisen til.
Presentasjon av resultater for gruppe 5 Eksperter i Team, vår 2004
Transport og transportutfordringer
Lysark 1 Aktivitetsforslag Lang helg, (fredag – søndag), Stavanger 1.Inngang flymuseum 2.Inngang oljemuseet 3.Besøk Redningssentralen 4.Besøk Fly/Helikopterselskap.
Vi gjør Internet enklere du finner oss her: og her: Aktivitets senteret.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
Er evig vekst i luftfarten mulig?
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
Tiltak for å øke antall kollektivreisende Samferdselskomitéen Stine Fredriksen
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Gottfried Heinzerling.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Klimapåstander Ved markedsføring må påstandene relateres til det produktet forbruker kjøper Klimapåstander må gi utslag i forbrukers klimaregnskap Klimapåstander.
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
Telenor Miljøkalkulator
Reservasjonen er fullført
Lørenskog skolekorps Korpstur 2012 og 2013
12. Final thoughts: Design that works Design som virker.
Bærekraftig transport: Fysisk planlegging, livsstil eller teknologi?
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Etatsprosjekt Transport i by Kreativ prising av kollektivtransport.
Klimaregnskap for kommunene..::Nettverksamling mars Bodil Motzke10.mars 2009.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Hvordan jobber Forbrukerrådet for kollektivreisende?
Fysisk og virtuell mobilitet i det moderne samfunn Et studie av samspillet mellom IKT og reiser i organiseringen av hverdagslivet i urbane områder Prosjektleder.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Prai en taxi En kort presentasjon av den nye digitale løsningen.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Treningsleir 2016 DFI fotball junior. REISEPLAN Avreise Søndag 20 mars fra Seiersten med BUSS klokken Avreise Søndag 20 mars fra Gardermoen med.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 1 Bakgrunnen for møtet Miljømål Miljørapport 2005 MILJØ I KOLLEKTIVTRAFIKKEN.
Ut på tur – aldri sur Lese rutetabeller. Statistiske data Det er viktig å kunne tolke data, også fra rutetabeller. Denne oppgaven inneholder rutetabeller.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Høyhastighetstog i Norge? Selvfølgelig! Guri Tajet, Leder klima- og miljøavdelingen.
Hva er viktigst for kundenes transportvalg? Etterspørselsdrivere i kollektivmarkedet Sian Ambrose – Markedssjef Ruter (mai 2016) 1.
Dana Cup 2016 Fyrklit Feriesenter - Hirtshals. Dana Cup 1 lag G12 Samt G16, G15, G13 og J12 Ved for liten påmelding vil vi evt. Få spillere fra G13 eller.
Klima og Miljø Postkomskolen Introduksjonskurset
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Vi ønsker vel å svare nei når vi får dette spørsmålet! Er det risikabelt å fly?
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Rapport: Burson-Marsteller Reiseplanlegger kvantitativt 5. juni, 2015.
Ut på tur – aldri sur Lese rutetabeller. Bussruter Du har landet på Gardermoen og skal inn til Oslo. Når ankommer du bussterminalen? Hvis du reiser.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
The Fjords - Excited by the Fjords
GFU til Haag.
margie’s travel La Margie planlegge neste vinterferie! margie’s travel
Hurtigbåten Miljøsvin, eller mulighetenes transportmiddel
DriveNow Company Profile
Nasjonal reiseplanlegger
Presis, ofte og behagelig
KAN UTVIKLING AS Kirsti Arvesen Nesheim Prosjektleder forprosjekt
Orientering for VSV, 13.desember: Arbeidsreiser med “klimakutt”
Hvordan bygge opp en fagtekst?
Innlegg Dialogmøte: Buddy Mobility
Trondheim sentrum fram mot 2040
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Utskrift av presentasjonen:

IRIS MARIE BORVIK Transport

Foredragets innhold Problemstilling Reiseliv og transport Utslipp fra transportmidler Buss – fordeler og ulemper Tog – fordeler og ulemper Hvordan få folk til å benytte seg av buss eller tog? Kilder

Problemstilling "Hvilke alternativer innen transport kan erstatte dagens høye forbruk av flyreiser, og hva må til for at turister velger disse alternativene istedenfor fly?"

Reiseliv og transport Det helhetlige reiselivsproduktet Primærtransport: til og fra destinasjonen Sekundærtransport: på destinasjonen Nummer 1 primærtransport: FLY  Billigere pga konkurrenter  Raskt og tidsbesparende

Utslipp fra transportmidler

Buss – fordeler og ulemper Busskort – rutebuss Trenger ikke bestille billett, ”hopper på en tur” Mer miljøvennlig enn personbil Billigere enn taxi Dårlig tilbud i enkelte byer Dyrt Forsinkelser Omveier – bruker lang tid Bytte av buss – venting Blir ikke kjørt helt ”hjem” Helligdager og søndager

Tog – fordeler og ulemper Ventelokaler med kiosk Naturskjønne omgivelser – Bergensbanen Jevnere og mer behagelig reise NSBs Minipris Dårligere plass til bagasje – høysesong Må komme seg til en togstasjon ”Typisk Norsk” Forsinkelser - yrkesreisende Kan være dyrere enn fly på lengre reiser

Hvordan få folk til å benytte seg av buss eller tog? Miljøbevisst Reklame som oppfordrer til miljøvennlige tiltak Finne løsning – ellers gir folk opp Små tiltak gjør stor forskjell – gjøre det sammen! Gjøre buss og tog tilgjengelig, flere avganger, færre forsinkelser Høyhastighetstog

Kilder Internett Bøker Kamfjord, Georg (2001): Reiselivsproduktet. 3. utgave Løschbrandt, Anne: Reiselivstjenester 2 utg Forelesning i Reiseliv og miljø