1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsdepartementet Norsk mal:1 utfallende bilde Tips bilde: Bildestørrelse kan forandres ved å dra i bilderammen eller høyreklikke på rammen og klikke.
Advertisements

Hva med offentlig tjenestepensjon? Statssekretær Jan-Erik Støstad Pensjonsforum
Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
© EL & IT forbundet, søndag, 22. juni 2014 Lysbilde nr.: 1 Hvordan er kravene fra LOs representantskap innfridd?: •Krav: •”- at AFP-tillegget skal utformes.
1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
1 1 Utvikling i levealder og delingstall Ved Helge Brunborg, Dennis Fredriksen, Nils Martin Stølen og Inger Texmon Statistisk sentralbyrå FAFO 5 september.
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Pensjonsreformen Vil den få oss til å jobbe mer? v/ Axel West Pedersen Institutt for samfunnsforskning.
Attføringsmessa 18. januar 2012
Endret skattlegging av pensjonister Forsvar offentlig pensjon, 10. mai 2010 Jan Mønnesland.
Pensjonsreformen 7. mars Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Hovedelementene i pensjonsreformen •Opptjening •Fleksibelt uttak •Levealdersjustering.
Alderspensjoner Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Alderspensjoner 2 Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
Ny fleksibel alderspensjon v/Anja Søberg, seniorrådgiver NAV Hedmark
VILLEDER DAGSREVYEN OM PENSJON? ET FORSØK PÅ Å MINNE OM FAKTA.
Erling Steigum Institutt for samfunnsøkonomi Handelshøyskolen BI
Vil pensjonsreformen nå sine hovedmål?
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Velferdskonferansen 2012 Sosialpolitisk forsikring eller individuell sparing.
Dagens pensjonsordninger - eks tjenestepensjoner (45 års opptjening)
AFP-kravene Når du går av med AFP skal du få beregna et AFP-tillegg som gir deg samme livsvarige pensjon fra ordinær pensjonsalder (67) som om du hadde.
Pensjonsforum 12.november 2007
FOREDRAG OM PENSJON SENTER FOR POLITISK ANALYSE.
FORSVAR OFFENTLIG PENSJON MAGNUS E. MARSDAL.
Pensjonsreformen Endrede forutsetninger – hva kan gjøres i offentlig sektor? Seminar: AFP i offentlig sektor Oslo Jan Mønnesland Utdanningsforbundet.
Offentlig pensjon: tilpasning til pensjonsreformen?
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Forsvar AFP konferanse Sørmarka 13. september 2007 Innledning ved Hans O. Felix Forsvar AFP.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
1 Rapport fra Uførepensjonsutvalget EISS 7. juni 2007 Faksimile av forsiden.
Ny alderspensjon til uføre - noen kritiske refleksjoner V/ Axel West Pedersen, NOVA.
Dagens- og fremtidens pensjonssystem Fevik, 25. okt 2007 Gro Handal, SpareBank1 Livsforsikring.
Den nye pensjonsfella en pensjonsreform for større forskjeller*
ForsvarAFP.no En ny pensjonsfelle. forsvarAFP.no Tidligpensjon uten fortsatt opptjening av rettigheter Innføring av rett til tidligpensjon til alle fra.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Fra yrke til otium – avgangsmønster,
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Press mot offentlig tjenestepensjon – hva nå? Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 8/9 – 2014 Stein Stugu.
Pensjonssystemets oppbygging FOLKETRYGD Alders-, uføre- og etterlattepensjon SUPPLERENDE PENSJONSORDNINGER Fleksibelt uttak før folketrygdens aldersgrense.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
Velferd og pensjon Foredrag av sosialminister Ingjerd Schou (H) 12. januar 2004.
Informasjonsmøte om kombinasjon av uføretrygd og inntekt
Informasjonsmøte om ny alderspensjon. Agenda | Informasjonsmøte om ny alderspensjon Hva betyr det nye regelverket for deg? Slik beregner du din fremtidige.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Offentlig tjenestepensjon Et kritisk blikk på rapport fra ASD av desember 2015 Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 11/1 – 2016 Stein Stugu.
De Facto Framtida for AFP Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund Tirsdag 23/10 – 2007 Stein Stugu.
Demografi, aldring og velferd. Effekter på offentlige finanser i Norge Ådne Cappelen, SSB VAM Okt
YS` Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
Veien videre – hvilke krav skal vi stille? Konferanse 11. januar 2016 Gudrun Høverstad Forsvar offentlig pensjon
De Facto AFP NTL Forskningsinstitutter Roar Eilertsen De Facto
FAGFORBUNDET Vest-Agder Pensjonskommisjonens innstilling "Modernisert folketrygd - bærekraftig pensjon for framtida" Hva betyr det for oss og.
Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. Folketrygdens formål.
Viktigste elementene i de offentlige tjenestepensjonsordningene 30 års opptjening for å få full pensjon. Pensjonen regnes i forhold til sluttlønna. Det.
Ofres offentlig tjenestepensjon på kommisjonens alter? 12. Januar 2004 Pensjonskonferanse KLP Forsikring og Fagforbundet Jon M. Hippe, Fafo.
AFP – hva nå? Foredrag for forbundsledelsen i YS, 23. Oktober 2007 Tove Midtsundstad Fafo - Institutt for arbeidsliv- og velferdsforskning.
Hva er våre krav framover? Pensjonskonferanse 17. oktober 2016 Gudrun Høverstad Forsvar offentlig pensjon
Pensjonsreformen og AFP
Aktuarforeningen 22. mai 2008 Fredrik Haugen
Felles krav levert 15.4: Det kreves en fleksibel, brutto tjenestepensjonsordning. Fleksibiliteten gjennomføres slik at ny folketrygd sammen med tjenestepensjon.
Regulering av alderspensjoner, hva med veien videre?
Demografikostnader Luster kommune ( )
Ny alderspensjon i folketrygden
P E N S J O R F M HVORDAN KAN FREMTIDENS PENSJONS-ORDNINGER BLI
Hva står på spill? Med jevne mellomrom: pensjon på forsiden av medier
Fleksibel alderspensjon Informasjon til arbeidsgivere
Et bærekraftig pensjonssystem
Uførereformen: Hva skjedde?
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Lav rente – en gjeldsfelle
Utskrift av presentasjonen:

1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske analyser 4. desember 2014 og mer detaljert rapport våren 2015 Trygdeforskningsseminaret, Bergen 1. desember

Endringer av betydning siden 2005 for vurderingene av pensjonsreformen 2005 –Hovedprinsippene for reformen vedtatt av Stortinget –SSB-beregninger av makroøkonomiske effekter Endringer i pensjonssystemet i forhold til det som ble lagt til grunn i 2005 Modifiserte demografiske forutsetninger Observasjoner av folks atferd for 2011 til 2013 –Avgang fra yrkesaktivitet –Uttak av pensjon uten tilsvarende reduksjon i yrkesaktivitet 2

Endringer i utformingen av nytt pensjonssystem siden 2005 Mer lempelig innfasing av levealdersjusteringen de første tiårene –→ Høyere utgifter på kort sikt Praktisk implementering av levealdersjustering –→ Sterkere innstramming på mellomlang sikt Sparelignende utforming –→ Mer innstrammende på lang sikt Økt minstepensjon –→ Høyere utgifter Videreføring av gammel AFP i offentlig sektor –→ Mindre utsatt pensjonering og høyere utgifter på kort sikt, men gir lavere utgifter på lengre sikt Delvis skjerming av uførepensjonister mot levealdersjusteringen –→ Høyere utgifter på lang sikt 3

Demografiske forutsetninger Allerede observert sterkere økning i levealderen enn tidligere lagt til grunn for menn – → Litt sterkere innstramming via levealdersjusteringen Ikke vesentlige endringer i levealdersforutsetningene framover Forutsetninger om fruktbarhet - Mindre endringer opp og ned Kraftig økning i innvandringen siden 2004 –Reduserer veksten i finansieringsbyrden i mange tiår framover –På riktig lang sikt spiller ikke innvandring noen stor rolle for offentlige finanser 4

Observert atferd Litt mindre utsatt avgang fra yrkesaktivitet enn forutsatt –→ Høyere utgifter på kort sikt –→ Lavere årlige pensjoner og lavere utgifter på lengre sikt Mange kombinerer tidliguttak med fortsatt yrkesaktivitet –→ Klart høyere utgifter på kort sikt enn tidligere tatt inn i beregningene –→ Lavere årlige pensjoner for den enkelte, og litt lavere utgifter på lengre sikt –→ Ved videreføring av tidliguttak framover, ikke sikkert at det offentlige får tilbake de ekstra utgiftene på kort sikt 5

Viktigste endringer i beregningsopplegget i 2014 Teknisk oppgradering og innarbeiding av pensjoneringsatferd til og med 2013 Innarbeidet tidlig uttak av alderspensjon i kombinasjon med arbeidsinntekt Befolkningsframskrivingene 2014 – liten endring siden

Framskrevet antall mottakere av alderspensjon personer 7

Framskrevne utgifter til alderspensjon. Mrd kr i 2013-beløp 8

Framskrevet antall mottakere av alderspensjon med vedtatt og gammelt system personer 9

Framskrevne utgifter til alderspensjon med vedtatt og gammelt system. Mrd kr i 2013-beløp 10

Vurdering mot tidligere anslag på innstrammingen Innstramming i utgifter til alderspensjon i 2050 i prosent Beregnet i 2014:- 18 Beregnet i 2005:- 14 Innstrammende forhold som sterkere vekst i levealder for menn, mindre utsatt avgang, tidliguttak og sparelignende utforming betyr mer enn lempeligere levealdersjustering for de tidligere uførepensjonistene 11

Effekter på arbeidsstyrken personer Nettoinnvandring viktigste faktor for vekst i arbeidsstyrken Pensjonsreformen bidrar med personer, eller 5,5 prosent fram mot 2060 Samlet effekt av reformen i timeverk i 2060: –Beregnet i 2014: 6,8 prosent –Beregnet i 2005: 8,3 prosent Nedjusteringen skyldes: –Offentlig sektor –Mindre utsatt avgang på kort sikt 12

Effekter på finansieringsbyrden. Prosent Tidliguttak gir høyere bidragsrate med nytt system i de første årene Innstrammingen på lengre sikt opprettholdt –Høyere levealder –Tidlig uttak og mindre utsatt avgang Høyere nettoinnvandring demper veksten i finansieringsbyrden Bidragsrate alderspensjon med nytt system i 2060: –Nå: 17,6 prosent –Pensjonskommisjonen: Svakt høyere 13

Betydning av skjerming av tidligere uføre for utgiftene til alderspensjon. Mrd kr i 2013-beløp Betydningen øker jo mer levealderen øker Liten effekt de første årene pga generell skjerming 2060: Halv skjerming øker utgiftene med 11 mrd Skjerming kan forsvares med at uførepensjonister ikke kan motvirke levealdersjusteringen Skjerming øker insentivene til å få uføretrygd 14

Effekter på utgifter til alderspensjon av ulike forutsetninger om levealder. Mrd kr i 2013-beløp Innstrammingen som følge av pensjonsreformen klart avhengig av forutsetningen om levealder Reformen motvirker ikke levealdersøkningen fullstendig –Generell skjerming de første årene –Delvis skjerming av uføre 15

Effekter på arbeidsstyrken av ulike forutsetninger om innvandring med vedtatt system personer 16

Effekter på finansieringsbyrden for folketrygden av ulike forutsetninger om innvandring med vedtatt system. Prosent Innvandring letter byrden med å finansiere folketrygden i uoverskuelig framtid Men innvandrere belaster offentlige budsjetter på andre måter og avlaster ikke offentlige budsjetter samlet på lang sikt 17

Effekter på arbeidsstyrken av ulike forutsetninger om avgang personer Tidlig avgang: Som uten pensjonsreformen Sen avgang: Tilbøyelighetene til å gå av med uførepensjon utsettes i tråd med levealdersveksten 18

Effekter på finansieringsbyrden av ulike forutsetninger om avgang. Prosent Liten skjerping ved tidlig avgang da delingstallene utligner det meste Noe økning i finansieringsbyrden på grunn av lavere arbeidsstyrke Sen avgang er i hovedsak utsatt uførepensjonering. Senere avgang som ufør påvirker ikke ytelsene til alderspensjon direkte Færre uføre ved 67 år innebærer at færre skjermes mot levealdersjusteringen. 19