Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UU og Fylkesmannens rolle
Advertisements

Miljøoppfølgingsprogram
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
SNØSCOOTERLØYPER FORSØKSORDNING. Bakgrunn • Strategisk næringsplan vedtatt 2012 – ønsker snøscooterløyper. • MD inviterte til deltakelse i forsøksordning.
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Kommunal planstrategi.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Tidsfrister i planleggingen
Velkommen til informasjonsmøte om kommunedelplan for ny E18
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Samspill mellom de nye plantypene
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Planstrategi som nytt verktøy
Reguleringsplaner.
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Nils Marstein Riksantikvarens rolle i byggesaker.
Line Bårdseng rådgiver
Verktøy i pbl. Kulturminner, kulturmiljø og landskap.
Aktørenes roller i planprosessene
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
Arealplan, innspill, føringer og framdrift
Presentasjon av tiltakshaver og forslagsstiller
Tjenestestedets navn Kommuneplanen – muligheter og utfordringer Mange bra forslag – mye tilpassning til god praksis Samfunnsdelen blitt tydeligere § 11-2.
Forslag kommuneplanens arealdel Januar 2015.
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
Kommunal planstrategi Teknisk sjef Ove Røys. Stikkordsmessig disposisjon: Hvorfor planlegge ? Det kommunal plansystemets oppbygging og lovgrunnlag Kommunal.
Kommunedelplan for kulturminner i Randaberg Samarbeid om Kommunedelplan for kulturminner i Randaberg kommune.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
1 Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: –Samfunnsdel –Arealdel – «Arealplanen» Hensikt: Samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, estetiske.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Velkommen til folkemøte
Oppsummering av merknadsbehandlingen
Samhandling for effektive planprosesser
Revisjon av Asker kommuneplan Offentlig ettersyn
Prosjekt E-skatt Halden kommune
Effektiv kommunal planlegging Oversiktlig plansystem med klar arbeidsdeling mellom plannivåene og plantypene Rådmannen må se kommunal planstrategi.
kommuneplanens areal- og samfunnsdel
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Områderegulering for Øvre Sem
Områderegulering for Øvre Sem
Massehåndtering og kulturminner
Områderegulering for Andøya Space Port, avtale om utarbeidelse av plan
Ny by – ny flyplass 12. Oktober 2017 Kristoffer L. Seivåg
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Kommunedelplan for naturmangfold i Ski kommune
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
E18 Akershus grense - Vinterbro
UU og Fylkesmannens rolle
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Planarbeid Tim Christian Tomkins-Moseng
Utskrift av presentasjonen:

Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars

Hvorfor ta vare på kulturminner Hvorfor kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Registrering av kulturminner og kulturmiljøer i Røyken Videre fremdrift

Hvorfor ta vare på kulturminner Kulturminner, kulturmiljøer og landskap er viktige fellesgoder for lokalsamfunnene. De gir kunnskap, opplevelser og mulighet for bruk. Kultur er ressurser for verdiskaping og god samfunnsutvikling. Kommunene er avgjørende for å ta vare på disse verdiene, ikke minst gjennom arbeidet med plan- og bygningsloven. God forvaltning krever imidlertid kunnskap og oversikt over lokalhistorien og kulturminnene

Hvorfor kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Kommunenes rolle i forbindelse med vern, planlegging og forvaltning av kulturminner er omtalt i St.meld.nr. 16 ( ) Leve med kulturminner. Foto: Jonsbu, Hyggen Vestre. Foto: Fotografene Jane&Guro

Målet med kommunedelplan for kulturminner i Røyken Utarbeide et arbeidsverktøy som gir forutsigbarhet i arealplanlegging og byggesaker Synliggjøre kommunens kulturminner og kulturmiljøer gjennom registrering og kartlegging Formidling til befolkningen og kommende generasjoner Gjellumstua på Hernestangen. (Kommunens fotoarkiv)

Planen skal: Gi en oversikt over de viktigste kulturminnene i kommunen. Øke forutsigbarheten for de som skal utvikle og ta i bruk områder og/eller enkeltbygninger. Sikre områder og enkeltobjekter med historisk verdi. Være et godt styringsverktøy for bygge- saksbehandling og reguleringsplanlegging og gi en ønsket samfunnsutvikling. Steinbro over Åroselva Røyken kirke

Planprosessen til nå Gjennomføring av planen er vedtatt i kommunal planstrategi for Røyken , vedtatt i kommunestyret Oppstart av planarbeid ble vedtatt av kommunestyret Planprogrammet ble varslet den * Kommunestyret stadfestet planprogrammet den , møtesak nr. 46/13. Det ble sendt ut brev om at eiendommer ble oppsøkt i forbindelse med registrering av arkeologiske kulturminner den Plan til offentlig ettersyn ble i møter i september 2015 tatt til orientering i eldrerådet, kulturutvalget og bygningsrådet. Planen ble 1. oktober 2015 enstemmig vedtatt lagt ut til offentlig ettersyn (1-gangsbehandling) i formannskapet *

*Stadfestet planprogram «Planen skal utarbeides som en tematisk kommunedelplan etter plan- og bygningslovens § « «Under hovedmål fremkommer blant annet at det skal utarbeides forslag til bestemmelser og plankart.»

*Vedtak offentlig ettersyn Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer datert august 2015 med tilhørende bestemmelser datert legges ut til offentlig ettersyn i hht plan- og bygningslovens § 11 – 14. Merknadsfrist

Plankart

Bestemmelser I planbestemmelsene som ligger ute til offentlig ettersyn fremgår det i første setning at: Bestemmelsene er vedtatt med hjemmel i pbl § 11-9 og er juridisk bindende

Til bestemmelsene ligger det: Verneliste som skal vedtas samtidig med planbestemmelsene. Retningslinjene som er av veiledende karakter og forutsettes lagt til grunn for administrasjonens behandling av saker innenfor planområdene.

Hvilke registreringer og kartlegginger er gjort?

Enkeltfunn Riksantikvarens verneklasser Gul = Fredet etter Lov om kulturminner (2) Rød = A – svært høy verneverdi (16) Blå = B – høy verneverdi (351) Grønn = C – middels verneverdi (415)

Videre fremdrift Høringsfrist 31. mars Alle merknader må komme s k r i f t l i g innen fristen Etter høringsfristen går rådmannen gjennom alle merknader/innspill og vurderer disse mot planforslaget som har ligget ute til offentlig ettersyn. Vurderingene gjøres i samarbeid med fylkeskommunen Det vurderes behov for nye besiktigelser/befaringer Det vurderes om planen bør fremmes som en temaplan eller en plan med juridisk bindende bestemmelser

Alle merknader/innspill vurderes og kommenteres i saksfremstillingen, slik at formannskapet og kommunestyret kan gjøre en reell vurdering av planforslaget før vedtak Merknader/innspill vil ikke bli besvart enkeltvis Endringer og justeringer av planforslaget som har ligget ute til offentlig ettersyn må vedtas under politisk behandling