Hva vil vi med MUL? –MUL opprettholdes, men samordne aktuelle saker mellom MUL og UPT. –MUL opprettholdes, men samordne aktuelle saker mellom MUL og UPT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Advertisements

Vest-Agder fylkeskommune Seminar Bokvalitet – etterlyses! Kommunens syn Er planene gode nok? Blir resultatet kvalitetsmessig bra? Foredrag 15. november.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
Ved Svein Helland Sivertsen SLT- koordinator
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
1 Kvalitetsarbeid, trepartssamarbeid og veien videre.... Hva nå? Notat til styringsgruppen i Kvalitetskommuneprogrammet 18. mai 2009.
Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU)
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Lokale foreldreutvalg for barnehager
Seminar om styrearbeid « Erfaringer fra styrearbeid, ulikheter Sverige - Norge, kvinnekvotering i Norge » 1.
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
KAPITTEL 5 OPPGAVE C Sett inn preposisjoner eller adverb som passer 1. Å være enig i en sak. (Man tenker likt i en sak på forhånd, uten at man diskutert.
Barnerepresentanten’s (BR’s) rolle Kenneth Arntzen Barnerepresentant Levanger kommune.
Tjenestestedets navn Kommuneplanen – muligheter og utfordringer Mange bra forslag – mye tilpassning til god praksis Samfunnsdelen blitt tydeligere § 11-2.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Styreseminar.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Hva er rådenes rolle, mandat og oppgaver i fylker og kommuner? Anne-Berit Kolås Regionleder NHF Sørvest.
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Lojal iverksetting eller målrettet medvirkning? Om kommunesektoren og EØS-avtalen NIBR-rapport 2008:12, forfattet av Marthe Indset og Sissel Hovik Rapport.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Kommunereform - hva skjer?
Hvordan vil vi ha det? Trygt og robust oppvekstmiljø! HVEM ER TJØME KOMMUNALE FORELDREUTVALG? MÅ KOMMUNEN OG HOVEDUTVALGET FOR LEVEKÅR FORHOLDE SEG TIL.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Plan- og beslutningsprosesser av bompengepakker/bypakker - lokale vedtak - statlig godkjenning - KVU/KS1 Thomas Tvedt, ass. fylkesdirektør Avd for Regional.
Ny styringsmodell for SiO Utvidet regionrådsmøte 2. juni 2016 Frøya Bjørn Buan Enhetsleder SiO.
Temaplan Legetjenester Komité Helse og omsorg.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA:Lørenskog kommune FOLKEVALGTOPPLÆRING 2015RAGNAR CHRISTOFFERSEN.
Kommunestyresamling 18. og 19. februar 2013 Fefor Fornyingsprosjektet Styring og ledelse Presentasjon av gruppenes innspill Politisk drøfting.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Forventningene fra Fylkesmann « Fylkesmannen forventer at det er gjort en vurdering av hvorvidt kommunen, gjennom ny kommune eller på egen hånd, er i stand.
Samfunnskunnskap Kapittel 2 - Det aller meste er politikk.
Kommunereformen i Asker Status og veien videre Kommunestyret 26. april 2016 Ordfører Lene Conradi.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
ETABLERING AV ET LOKALT FUB Østre Toten Kommune 1.
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Politisk organisering i Ringebu
Strategi for barnehage- og skolekapasitet
Den gode skoleeier I Nes.
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
BTI-illustrasjoner Redigerbare.
Forventningene fra Fylkesmann
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Kommunestyrekomiteer
Statlig styring av kommunesektoren via rettigheter/minstestandarder/pålegg er for omfattende, (%) (n=88)
  antall vedtaks- orienterings- forfall avlyste møter saker UKO
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
BRUKERMEDVIRKNING PÅ SYSTEMNIVÅ I HELSEFORETAK
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Den lovgivende makten i Norge
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
STATLIG PLAN, EGEN LOV ELLER PLANSAMARBEID?
Pensjonistforbundet Møre og Romsdal Høstkonferansen 2015
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Politisk organisering
Seminar med partiene 14. november 2018
Utskrift av presentasjonen:

Hva vil vi med MUL? –MUL opprettholdes, men samordne aktuelle saker mellom MUL og UPT. –MUL opprettholdes, men samordne aktuelle saker mellom MUL og UPT. Gunstigere for brukerne - unngå dobbeltbehandling av saker. –Kan delingssaker flyttes fra UPT til MUL – er det lovlig? Trolig OK. –Evaluering av landbrukskontoret burde ideelt sett vært avsluttet før oppstart av Styring og ledelse Februar 2013

Skeptiske til komitemodellen –Erfaringer fra Øyer viser at saker tar lang tid –Vi kan bruke saksordfører selv om vi beholder utvalgsmodellen –Tenkesmia er en form for komite –Komitemodellen krever mye av administrasjonen Februar 2013

Positivt å slå sammen UHS og UKO –Brukerråd vil være bra –Brukerråd vil være bra opp mot utvalget (også mot de andre utvalgene) – vil styrke dialogen med innbyggerne –Brukerråd – ikke for en hver pris – må være bevisst på bruk Februar 2013

Vi skal ivareta helheten Vi skal ivareta helheten!!! Gjennomgående representasjon.Gjennomgående representasjon. Flertallet av utvalgsmedlemmene (inkl leder) må sitte i k- styret. Hvordan sikre involvering før forslag til innstilling/vedtak framlegges?Hvordan sikre involvering før forslag til innstilling/vedtak framlegges? Delegasjonsreglementet skal gjennomgås. Der bør det gjøres endringer som anses som hensiktsmessige. Må gjennomgås/drøftes grundig av politikerne. Bør arbeidet avventes til etter at evalueringen av landbrukskontoret er avsluttet?

Februar 2013 Ide at kommunestyret bruker 1 time hvert tredje (?) møte for å diskutere saker en ønsker å fremme for behandling (grupper –lande i helhet)?Ide at kommunestyret bruker 1 time hvert tredje (?) møte for å diskutere saker en ønsker å fremme for behandling (grupper –lande i helhet)? Fordelingsutvalg er trinn to – hvilket utvalg skal behandle saken før sluttbehandling i K-styret Utvalgene kan fritt fremme saker for administrasjonen. Mer interessant å være politiker dersom en kan følge en sak fra a-å.Mer interessant å være politiker dersom en kan følge en sak fra a-å. Må gjøre andre utvalg enn UPT, MUL og fjellstyret attraktive å sitte i Må ivareta rekruttering til politikken – de nye må få gjennomtenkte rollerMå ivareta rekruttering til politikken – de nye må få gjennomtenkte roller

Februar 2013 Må gjøre hverandre gode og ha godt samarbeidsklima – må skille person og sak Politisk arbeid må «framsnakkes» God folkevalgtopplæring er viktig – mer enn to dager. Konkret mot egen kommune.