Bilde inn Planer. Hva er planlegging? Tilrettelegging av organisasjonens fremtidige handlinger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
KONTOER REGNSKAP BUDSJETT BALANSE OG ÅPNINGS BALANSE
PLANLEGGING SOM STYRINGSVERKTØY
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Økonomi. Økonomi Økonomi Salgsbudsjett - Viser en oversikt over det totale salget, og hvordan dette varierer fra mnd til mnd. Budsjettet varer gjerne.
Vinterstemning. Nordlandsløftet Samling 28. og 29. november Struktur og grunnlagsdokumentet Frode Thomassen.
eksempler på HMS-faktorer:
Forslag til oppsett på forretningsplanen
1. Innledende påstander om organisasjoner
Annen styringsinformasjon
Overordnet målsetting
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08)1 Dynamisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Studentliv - Regnskapskurs for små foreninger - Modul 2
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Oppsummering av FOU - prosjekt
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Øving 1 - Forretningsideen
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
KONTOER REGNSKAP BUDSJETT BALANSE OG ÅPNINGS BALANSE
Gruppeundervisning /
Øving 2 – Markedsplanen I
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Caseløsning Markedsplan
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Idèmyldring. Klarer du denne? Forsøk å binde sammen de ni punktene med fire rette streker uten å løfte blyanten fra papiret.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Prosjekt til fordypning Navn Navn på fordypning. Innhold  Her presenterer du hva du skal snakke om:  Eksempel: I denne presentasjonen skal jeg snakke.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Kommunal planlegging.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kvalitet, risiko og avvik
«Kommuneoverlegens rolle i det overordnede folkehelsearbeidet»
Mikroøkonomi og makroøkonomi
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
(Selskapsnavn) Markedsplan
Oppsummering av FOU - prosjekt
1. Innledende påstander om organisasjoner
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Strategibegrepet Strategi som plan: Et forsøk på å vise tiltak og delmål på vei mot overordnede og mer langsiktige mål. Strategi som mønster: Det mønsteret.
Oversikt som danner grunnlag for et felles målbilde på kompetansebehov
Hva betyr det at fremtiden er digital i Lier kommune
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Bilde inn Planer

Hva er planlegging? Tilrettelegging av organisasjonens fremtidige handlinger

Hvorfor planlegging? Uten plan: kaosMed plan: orden

Alt må planlegges

Eksempler på planer ForretningsplanerPlaner for med- arbeidersamtaler BudsjetterPlaner for ferieavvikling InnkjøpsplanerMarkedsplaner Planer for kundebesøk Prosjektplaner Ressursplaner Opplæringsplaner KampanjeplanerPlaner for firmafesten

Strategiske planer Strategi: et integrert handlingsmønster som sikrer mot en langsiktig utvikling og styrking av en virksomhet i forhold til konkurrentene (avledet av det greske ordet strategos, som betyr general) Strategisk planlegging: en systematisk og omfattende fremgangsmåte for å utvikle strategier Strategisk plan: en skriftlig dokumentasjon av virksomhetens strategiske beslutninger

Budsjetter og ressursplaner Budsjett: en oppstilling over forventede/planlagte transaksjoner (inntekter og utgifter) i en fremtidig periode, som vanligvis er ett år Ressursplaner: planer for innsatsfaktorer som brukes i produktiv virksomhet, som arbeidskraft og realkapital (maskiner og utstyr)

Markedsplaner Markedsplan: en beskrivelse av organisasjonens markedsføring i en periode, som vanligvis er ett år. Om du glemmer alt annet om markedsføring, så husk på disse punktene i markedsplanen: 1. Forretningsidé, overordnede mål og strategier 2. Situasjonsanalyse 3. Markedsmål 4. Markedsstrategier (målgruppevalg, og de fire P-ene) og 5 Kampanjeplan med budsjett og kontroll

Og helt til slutt: Ideer er bra, men …