Energi- og klimautfordringer – politiske råd og rammer - hvordan er dette tilpasset industrien v/Stein Lier-Hansen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Produksjon og forbruk av elektrisk kraft i Norge
Advertisements

Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Adm. direktør Stein Lier-Hansen Norsk Industri
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Industriell verdiskapning en mulighet for gode klimatiltak? Stortingets klimaforlik, klimatiltak og virkemidler i industrien Terje Lien Aasland, Næringskomiteen.
Kan kraftkrisen i Midt-Norge unngås. Møte Molde Næringsforum , 3
Energiutfordringene - klima, forsyningssikkerhet og grønn verdiskaping
Grønne sertifikater – energitilgang Snåsa , Nils Arne Nes.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Slik gjør vi det! Veileder for bygging av ladestasjoner.
1 Regjeringens næringspolitikk og dens betydning for treforedlingsindustrien Nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen
1 1 Veien mot lavutslippssamfunnet Klimapolitikk i et lite land.
HOVEDPUNKTENE I LAVUTSLIPPSUTVALGETS RAPPORT – HVA KAN OPPNÅS ? Jørgen Randers Handelshøyskolen BI Sparebankenes Fagdag Hamar 12. oktober 2007.
Høring energi- og miljøkomiteen 8. november 2007 Av Bjørn Lauritzen Daglig leder Småkraftforeninga.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
Hvordan utfordrer NoBio regjeringen i arbeidet med statsbudsjettet 2010? Årsmøte i Norsk Fjernvarme, Fredrikstad 28. mai 2009 Kari Asheim, NoBio.
CO 2 -håndtering – må det koste så mye og ta så lang tid? Et nasjonalt løft for klimavennlig prosessindustri.
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
Finansiering av klimatiltak i utviklingsland: Hva er nødvendig?
Fornybar kraft og varme
Statsbudsjettet 2009 Høring i finanskomiteen Steinar Bysveen Administrerende direktør, EBL Høring i finanskomiteen, 17. oktober 2008 EBL – drivkraft i.
Landbruket – fremdeles en del av løsningen?
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
EUs kvotehandelsystem - kan det kutte utslippene Ved Anders Haug Larsen Klimarådgiver i Norges Naturvernforbund.
Fredrikstad 7. september 2005
1.Øving – Miljø og Design
Biogassproduksjon i Landbruket Oslo, 23. okt
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Starten eller slutten på det norske industrieventyret? Bellonas energiforum.
Landbruk og Avfall BIOGASS det viktigste tiltaket! Bellonas energiforum 18. Mars 2010 Tone Knudsen.
Fossil energi og klimautfordringer
Grønn fordelsavtale Cort Adelers gate 30 Oslo. Med grønn fordelsavtale vil vi sammen med deg redusere energi- forbruket og miljøbelastningene, samtidig.
Bjørn Berge Hydro Industrial & Business Parks Molde Møte med Molde Næringsforum.
Norsk Bioenergiforening Strategiplan ”Bioenergi skal spille en sentral rolle i fremtidens fornybare energisystem”
Infrastruktur og rammebetingelser i Vestlandsregionen Energirike Topplederforum 2009 konsernsjef Atle Neteland 1.
Ny klima og energistrategi i Troms
Eksperter i team våren 2013 Landsbynr. ? (BI 2099) Klimakvoter – fremtid eller avlat ? Kyotoavtalen av 1997 forplikter 32 industriland å ha 5% lavere utslipp.
SIB 5005 BM3 Miljøteknikk Avfallshåndtering Helge Brattebø
Bellonameldingen ( ) Norges helhetlige klimaplan.
Velkommen til klimatoppmøte!
Norsk Industri - vår miljøpolitikk Parat-konferansen, Quality Airport Hotel Gardermoen 18. november 2008 Fagsjef, toksikolog NAVF Sverre Alhaug Høstmark,
Page1 Borregaards strategi for å fornye sin varmeenergiforsyning Østfoldkonferansen 26. januar 2006 Tuva Barnholt Direktør, innkjøp og forsyning.
Valgets kval?. Hva er fokuset? Er det dette? Eller dette?
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Alternativer til nett Enova og Statnett starter FoU-prosjekt for å få fram de beste totalløsningene Nasjonal kraftsystemmøte, Gardermoen, Jan.
FrPs klima- og energipolitikk Ketil Solvik-Olsen Energi- og klimapolitisk talsmann.
Klima og Miljø Postkomskolen Introduksjonskurset
Årsmøte FSTL 2011 Tema Energimerking Anders Sandbakken Brannrådgiver for eiendomsforvaltning- og utvikling Klinikk for intern service.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Energi- og klimaplan i Rendalen kommune. Vedtatt i slutten av 2010 Mål: – Å redusere utslipp med i over 10 % i forhold til 1990 nivå – Dette betyr en.
FJERNVARME SUNNDALSØRA.. Markedsprissetting i Norden - uten kostnader for CO 2 -utslipp Vannkraft Termisk Variabel produksjonskost Kombinert varme og.
Årsaker til miljø- og ressursproblemer Produksjon og forbruk – dagens høye velstandsnivå i de vestlige landene er et resultat av industrialiseringen som.
Hva kan vi gjøre for å kutte norske utslipp? Nasjonale og lokale muligheter Sjur Kasa-CICERO-Senter for klimaforskning.
Nasjonal Innovasjonscamp 2017
Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016
Fastlandsindustriens bidrag og muligheter til å nå klimamålene
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Industriens prosessforbedringer til nå – hvordan går vi videre
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Hva kan vi forvente av en ny Regjering
Klimatiltak i industrien og karbonlekkasje
Klimakur 2020: Faggruppen for klimatiltak 2020
- rene industriprosesser
Wenche Teigland,
Næringslivets klimahandlingsplan – virkemidler for utslippsreduksjoner
Det handler om å ta ansvarlige valg for energidistribusjon
8 Mål og virkemidler i miljøpolitikken
Utskrift av presentasjonen:

Energi- og klimautfordringer – politiske råd og rammer - hvordan er dette tilpasset industrien v/Stein Lier-Hansen

2 Regjeringens reduksjonsmål for hjemlige utslippsreduksjoner (i mill tonn CO2-ekv.) og forslag til nye sektorvise tiltak Sektorer Reduksjons -mål Forslag til nye tiltak Petroleum og energi Kvotehandel for offshore og energianlegg>20MW. Forbud mot oljekjeler. Havvindmøller. Øke grunnfondet. Avgiftsendringer. Transport2,5 - 4 Tvungen biodrivstoffandel. Øke miljøvennlig transport, Transnova. Øke bompenger/veiprising. (Kvotehandel) Industri2 - 4 Kvotehandel og/eller frivillige avtaler. Incentiver til CCS-tiltak Primær- næringer og avfall 1 – 1,5 Deponeringsforbud. Økt gjenvinning av metan. Klimaprogram for jordbruket. Økt skogsproduksjon. SUM (Inkl.Skogopptak) 8,5 – 14,5 (11,5-17,5)

3 Lavutslippsutvalgets tiltakspakke Sektorer Utvalgets forslag til tiltakspakke Norsk Industris vurdering av tiltakspakken Petroleum og energi Elektrifisering av sokkelen,CCS- tiltak, enøk i bygg, CO2-nøytral oppvarming (bio, varmepumper) Enig, men forutsetter at tiltak i kvotepliktig sektor baseres på positive incentiver og frivillighet. Transport CO2-nøytralt drivstoff (bio, hydrogen). Overgang til lavutslippsfartøy. Mer kollektiv- transport. Enig. Industri CCS-tiltak. Prosessforbedringer. Enig, men forutsetter at tiltak i kvotepliktig sektor baseres på positive incentiver og frivillighet. Primærnæringer og avfall Metangassinnsamling Enig. I tillegg deponiforbud og positive incentiver til energigjenvinning av avfall

4 Best egnede virkemidler i de enkelte sektorer Sektorer Utslipp 2013 Est. Andel i Kvotehandel 2013 % Best egnet virke- middel Petroleum og energi 20, Kvotehandel 2. Lov- givning og incentiver som fremmer CCS og grønn energi. 3. Avgifter Transport18, Lovgivning og incentiver som fremmer grønn energi. 2. Avgifter 3. Økt kollektiv- transport 4. kvotehandel Industri15, Avtaler og kvotehandel 2. Incentiver som fremmer CCS og grønn energi Primær- næringer og avfall 6,00 1. Deponiforbud 2. Metan- innsamling 3. Positive incentiver til energi- gjenvinning av avfall. SUM59,050

5 Fastlandsindustriens klimagassutslipp i 2013 fordelt på bransjer. Estimat (BAU) utarbeidet av Norsk Industri. BransjeUtslipp 2013, 1000 tonn CO2e Aluminium3 000 Ferro, karbon og karbid3 500 Sement, lettklinker og kalk1 900 Mineralgjødsel2 000 Oljeraffinerier2 100 Petrokjemi1 000 Treforedling 750 Annen Fastlandsindustri 750 Sum Fastlandsindustri Ilandføringsterminaler2 800 Gasskraftverk1 750

6 Bakgrunn St.meld nr 34 om norsk klimapolitikk Regjeringen uttaler at prosessindustrien har over- oppfylt sine forpliktelser i de frivillige klimaavtalene som er inngått med myndighetene og sier videre: ” Så lenge det totale utslippsmålet settes riktig, kan frivillige avtaler være kostnadseffektive ved at industrien selv velger de rimeligste og mest effektive tiltakene ” Regjeringen antyder en reduksjon på 2 – 4 mill tonn CO2e i 2020 forhold til referansebanen (15,4 mill tonn CO2e), dvs. at klimagassutslippet i fastlandsindustrien skal ned til rundt 12,5 mill tonn CO2e i 2020.

7 Aluminiumavtalen – utvikling i spesifikke utslipp - kg CO 2 -ekv/kg aluminium

8 Den to-delte klimagassavtalen fra høsten 2003

9 Skisse til ny klimaavtale I Forpliktende mål: Minst 30% reduksjon i 2020 i forhold til fastlandsindustriens utslipp i 1990 Dvs. samlet utslipp på maks 11,760 mill tonn fra avgiftsfri fastlandsindustri (70% av 16,8 mill tonn CO2e). I tillegg kommer utslipp fra avgiftbelagt fastlandsindustri (treforedling og noen andre på til sammen 0,5 - 1,0 mill tonn. Byrdefordeling mellom handelsbedrifter og poolbedrifter stort sett som i gjeldende klimaforståelse.

10 Ny klimaavtale II Utslippsreduksjoner oppnås ved: Strukturendringer. Forutsetter symmetrisk avtale ved at produksjonsøkninger skjerper industriens forpliktelser mens reduksjoner letter forpliktelsen Interne reduksjonstiltak finansiert ved spleiselag innad i poolen Kjøp av kvoter i markedet ● Delmål og evaluering av avtalen for eksempel i 2012 og 2016 ● Mekanismer som gjør det enkelt å flytte bedrifter fra pool til handel i takt med endringer i kvotehandelsdirektivet.

11 Industrien øker produksjonen uten å øke kraftforbruket. Økt kraftforbruk går til servicenæringer og husholdninger. Netto kraftforbruk

12 En stor utfordring de kommende år vil være elektrifisering av sokkelen Prosessen må ikke ende med at fastlands-Norge blir drenert for kraft

13 Sammenhengen mellom CO 2 -kvotepris og påslag på norske kraftpriser Påslag på norsk kraftpris (øre/Kwh) Kvotepris Euro

var et spesielt vått år Økt forbruk Hydro Sunndalsøra Kraftbalanse i Midt-Norge – Stort importbehov Kilde: Statnett

15 Vindkraft og småkraftverk uten magasin  uforutsigbar produksjon, mange kraftverksenheter Gasskraft  stabil produksjon (høy brukstid) som passer godt med relativt stabilt forbruk pga. dominans av kraftintensiv industri med høy brukstid, kun 1-2 kraftverk (Kilde: Istad Kraft) Prognoser kraftbalanse, energi