Voksenopplæring Jan Ellertsen. Samfunnsutfordringen Antallet voksne uten videregående opplæring er stigende, mens arbeidslivets behov er synkende Deler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Advertisements

Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Velkommen til Foreldremøte Vg1 og Vg2 Danielsen Videregående Skole
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
Realkompetansevurdering Fagdager for sekretærer og kontormedarbeidere januar 2010.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2012 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
fagakademiet.no1// v/kompetanserådgiver Johan Peter Øren Samhandlingsreform og kompetansebehov.
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Trine Ludviksen 5. april 2016.
Organisering av YFF helse og oppvekstavdelingen ved Dahlske vgs. Strandhotell Jorunn T ø nnessen Ramberg Fagkoordinator Helse- og oppvekstfag.
1 Meldingen sett med forskerblikk Egil Gabrielsen Lesesenteret, UiS.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Samarbeid mellom skole og barnevern
JOBCAF’E
En introduksjon.
Praksisbrev Torun Pedersen
FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
Eilert Sundt videregående skole
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
Rapport: Å ville utvikle skolen
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
Rådgiversamling 2. november 2016
Regionsamlinger november 2016
Møte for foresatte 10.trinn
UTDANNINGSVALG (UTV) Totalt: 110 timer 9. trinn: 70 timer
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Endring i opplæringslova § 3-1
Fellesmøte Fellesmøte.
Prosjekt: Styrket kompetanseutvikling i arbeidslivet. Innhold
Kompetanse for mangfold Grong voksenopplæringssenter
Tverrfaglig uke for LUT
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
Sandefjord voksenopplæring
Kristiansand kommune ASSS-samlingen A. Stangenes.
Alternative veier til yrkeskompetanse
Karrieresenter Hedmark
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Voksenes læring i Valdres
Oppfølgingsprosjektet
Dette er tittelen på dokumentet
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
FINNMARKSMODELLEN for akvakultur og fiskerifag
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Voksne på Oslo VO vokser
«. « Nasjonalformue per innbygger Historisk har arbeid vært en betydelig årsak til tidlig død og store helseproblemer. Stor innsats over mange år.
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Yrkesfagenes år 2018 FAGKONFERANSEN KARRIEREVEILEDNING
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Gjennomføring etter 5 år
Kompetanseutvalget (2017- )
Ute Lynghjem, seniorrådgiver
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Presentasjon for Valler videregående
Orientering HOV 4. juni 2019.
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Tilpasset opplæring Kurs 5
Utskrift av presentasjonen:

Voksenopplæring Jan Ellertsen

Samfunnsutfordringen Antallet voksne uten videregående opplæring er stigende, mens arbeidslivets behov er synkende Deler av arbeidslivet får ikke dekket sitt kompetansebehov Mange voksne trenger videregående opplæring, men de fleste mangler rett Mange voksne mangler forutsetninger for å starte på videregående opplæring Innvandrere trenger samordnet norsk-, grunnskole- og videregående opplæring

Antallet voksne uten videregående opplæring er stigende, mens arbeidslivets behov er synkende

Deler av arbeidslivet får ikke dekket sitt kompetansebehov Flere bransjer/fag uten tilstrekkelig antall fagarbeidere Utfordringer med arbeidsinnvandrere med utenlandske fagbrev Mange utenfor arbeidslivet

Mange voksne trenger videregående opplæring, men de fleste mangler rett Omtrent voksne gjennomfører videregående opplæring hvert år – 40 % i Østlandsfylkene Mellom 70 og 75 % er uten rett til videregående opplæring

Mange voksne mangler forutsetninger for å starte på videregående opplæring Viktigste årsak til ikke å gjennomføre videregående opplæring som ungdom er mange stryk fra grunnskolen Ikke tilstrekkelig hensyn til de voksnes faglige utgangspunkt Blir realkompetansevurdering brukt ofte nok og med tilstrekkelig fleksibilitet? Blir handlingsrommet i organisering og metodikk nok brukt?

Innvandrere trenger samordnet norsk-, grunnskole- og videregående opplæring Voksne innvandrere har dårligere tid enn ungdom – kan ikke bruke 13 år Voksne innvandrere har mye kompetanse som barn og ungdom lærer i løpet av grunnopplæringen Fullt mulig å integrere og samkjøre læreplanmålene fra de tre opplæringsområdene Forvaltningens organisering må aldri få bli årsak til uhensiktsmessige tilbud til brukerne

Hva nå??? Få tak i de voksne uten videregående opplæring – samarbeid gjerne med kommunene som betaler dem sosialhjelp Vær romslig med voksne som søker videregående opplæring, men mangler rett. Bruk handlingsrommet – realkompetansevurdering, nye læringsarenaer, ny pedagogikk, nye samarbeidsrelasjoner, delt finansiering Hjelp innvandrere til å få utnyttet sin kompetanse gjennom å supplere den.