Stor, større, smidigere … Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Risikostyring i staten
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Smidig november 2010 Jan Sandtrø.
Smidighet vs ansvarsprosjekt Software 2012 Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Hvem stakk av med produkteieren min?
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Måle – Release - Iterere Tre ting du må gjøre mer av dersom du vil være smidig Arve
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
Prosjektbase for Vox – et fleksibelt IT-prosjekt (case fra virkeligheten) NSP Temadag 18.februar 2004 Ola Grumstad, PMP, Daglig leder HolteProsjekt Solutions.
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Undersøkelsesmetoder: Industri og Forskning Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Suksesskriterier.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Hvem stakk av med produkteieren min? Kjetil Moløkken-Østvold – Conceptos Consulting Smidig 2008, oktober, Oslo.
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Prosjektavslutning og sluttrapport
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Sette virksomhetsledere i stand til å utøve resultatansvar og lykkes Et opplegg vi hadde i tidligere Robek-nettverk, ikke justert pt. Er egentlig lagd.
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Hvilken betydning har kontrakten for suksess i IT- prosjekter? Magne Jørgensen.
Hva vet vi om IT-bransjens evne til å levere nyttige løsninger med god kvalitet? Når er risiko for at det går galt størst? 20 Mai, 2015 Magne Jørgensen.
9 Juni, 2015 Magne Jørgensen Simula Research Laboratory, Scienta og Universitetet i Oslo Å (mis)lykkes med IT-prosjekter.
En reise i metodeutvikling – fra kartlegging til måling og evaluering Signe Høeg, tidligere programleder for områdeløft Haugenstua og Stovner sentrum i.
Hva skiller IT- prosjekter som lykkes fra de som mislykkes? Hva vil det si å lykkes? Magne Jørgensen Simula og Scienta Maleri av: Carrie Jackson.
FINF- 4001, Forelesning Arild Jansen. AFIN 1 E-Forvaltningsreformer i praksis. Hvilke gevinster får vi? Tema : Fra visjoner til mål, resultater og effekter.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Hva kjennetegner IT-prosjekter som lykkes?
IKT-Utviklingen i statlig forvaltningen Mål, rammer og virkemidler
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Suksess med offentlige IT-prosjekter
Maleri av: Carrie Jackson
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
Forretningsprosjektplan
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Tiltak rundt planer og organisering
Evaluering av [prosjektnavn]
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Mal for prosjektrapportering
Forprosjekt SNR Styremøte
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Ingen flere store offentlige IT-prosjekter
Eksempel: Forholdet mellom intern og ekstern effektivitet.
Ås, 14. februar 2019 Ken Lunn Norsk Sau og Geit
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Sensorveiledninger på MN
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Utskrift av presentasjonen:

Stor, større, smidigere … Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90

Hva vil det si å lykkes? Suksess er kontekstavhengig, men ofte en prioritert kombinasjon av: Levert nytte (gevinster, måloppnåelse, ROI) Kostnadskontroll Tidskontroll Prosjekteffektivitet Tekniske produktegenskaper (kvalitet, utvidbar, bærekraftig)

Korrelasjon mellom suksessdimensjoner NytteKvalitetBudsjettTid Kvalitet0.6 Budsjett0.2 Tid Effektivitet Budsjettoverskridelse får ofte mest fokus, men korrelerer lite med nytte! Skala: 1: Suksess - 2: Akseptabelt - 3: Lav suksess - 4: Svært lav suksess/fiasko

Hvor gode er IT-bransjen til å levere nyttige løsninger? Ca. 10% av IT-prosjektene fører til ingen eller svært liten nytte (Nasjonale og internasjonale tall fra flere kilder) Ca. 50% oppfattes å levere bra mhp nytte. (Nasjonal undersøkelse) Ca. 50% oppfattes å mislykkes på minst en suksessdimensjon. (Nasjonal undersøkelse) I gjennomsnitt leveres ca. 30% mindre enn planlagt nytte (internasjonale tall fra Oxford-undersøkelse). Kun små forskjeller mellom offentlige og private prosjekter i hvor ofte de lykkes. (Nasjonal undersøkelse).

Prosjektstørrelse og suksessrate < 10 mill mill> 100 mill Nytte31%47%35% Kvalitet24%28%25% Budsjett24%47% Tid29%35% Effektivitet24%12%24% Ingen klar sammenheng mellom budsjett-størrelse og andel prosjekter som er suksessfulle. MEN, de store (> 100 mill) er sterkt overrepresentert i gruppen av fiaskoprosjekter! (2-3 ganger mer risikofulle) I en annen studie finner jeg at en tidobling av størrelsen dobler risikoen for fiasko.

Kontrakttype er viktig for suksess? … (noen anga mer enn en type kontrakt) Per time”Smidig”RisikodelingFastpris Nytte59%29%22%0% Kvalitet24%43%22% Budsjett31%71%22%33% Tid29%43%44%11% Effektivitet19%29%33%0% Andel37%14%41%18% Kategoriserte smidig som per time og risikodeling som fastpris.

Nyttestyring Andel som brukte detteØkning i suksessrate mhp nytte for kunde B147%6% B257%22% B333%31% B453%34% B531%19% B1: Bruk av kost-nytteanalyse før oppstart av prosjektet B2: Forventet nytte klart kommunisert til prosjektets interessenter B3: Gode planer for når og hvordan nytte skulle realiseres B4: Gode for prosesser for prioritering og ledelse av aktiviteter med formål å realisere nytt. B5: Gode prosesser for evaluering av nytte I etterkant av at prosjektet var fullført.

Endringshåndtering og suksessrate I hvilken grad ble behov, krav eller løsninger endret underveis i prosjektet som et resultat av eksterne endringer eller læring innad i prosjektet? SuksessrateI stor grad endringer I liten grad/fraværende Nytte67%21% Kvalitet53%13% Budsjett47%27% Tid33%25% Effektivitet33%10%

Bruk av smidige metoder

Evidensbaserte tiltak 1.Reduksjon i prosjektstørrelse, og dermed ambisjonsnivå per prosjekt, gjennom oppdeling av større satsninger i mindre prosjekter/leveranser. 2.Hyppige leveranser underveis i prosjektene. 3.Gjennomgående nyttestyring, fra konseptanalyse, gjennom prosjektet og hos mottager av leveransene. 4.Bedre, utprøvingsbaserte, evalueringer og valg av leverandører. 5.Kontraktstyper som gir riktige insitamenter for leverandør. I særlig grad synes fastprisprosjekter i mange sammenhenger å være uegnet og føre til mindre grad av levert nytte i IKT-prosjekter. 6.Omfattende medvirkning og god kompetanse fra kunde-siden underveis i prosjektet. 7.Utviklingsprosesser som ser endringer i krav og målsetninger som muligheter for økt nytte av IKT-leveransene. Dette omfatter bruk av ”smidige” utviklingsprosesser. 8.Vektlegging av risiko og usikkerhetsanalyser for å skaper risikobevissthet hos involverte aktører, god risikostyring og sikre at ambisjonsnivå ikke legges for høyt