-Ein tydeleg medspelar Kommunereformen Fagforbundet – 5. november 2014 Fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Kriterier for god kommunestruktur Ekspertutvalgets delrapport
Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Kjell Sandli Daglig leder Hareid Fastlandsamband A/S
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Den ideelle kommunesammenslåing
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Til fellesmøte med ROR og ORKidè på Sunndalsøra Aktuelle saker pr juni 2013 Fylkesmannen i Møre og Romsdal.
Fremtidig kommunestruktur Medlemsmøte Romsdal Regionråd 04. januar 2005.
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Kriterier for god kommunestruktur Ekspertutvalgets delrapport
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Møte i Romsdal regionråd, fredag
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
prosjektdirektør Oslo og Akershus
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Kommunereform Romsdal.
Kommunereformen Nasjonal reform Regionale og lokale prosesser
Signy Irene Vabo Professor HiOA/UiO Fylkesordførerkollegiets møte/Seminar om kommune- og regionreform Oslo, 5. desember 2014 Kriterier for god kommunestruktur.
ALTERNATIVER FOR REGIONALT FOLKEVALGT NIVÅ
Oppdrag kommunereform
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunestruktur og oppgaveoverføring
Møte i Møre og Romsdal Kommunereformen i Vestfold Vestfold er det fylket i landet som antakelig får med flest kommuner i LØP1, dvs. sammenslåing.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommunereformen Halvor Holmli, direktør Distriktssenteret
Kommunereformen – oppstart av arbeidet i Sarpsborg ( ) ? KOMMUNERFORMEN - OPPSTART AV ARBEIDET I SARPSBORG – 21. oktober 2014 Ordfører Sindre Martinsen-Evje.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Kommunereforma Stemmer kart og terreng?.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Kommunestruktur Frå viljeserklæring til handling.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
HARAM KOMMUNE PowerPoint-fila inneheld grafisk framstilt statistikk på kommunenivå, kommunen samanlikna med kommunegrupper, fylket og landet. Plan og analyseavdelinga.
STRANDA KOMMUNE PowerPoint-fila inneheld grafisk framstilt statistikk på kommunenivå, kommunen samanlikna med kommunegrupper, fylket og landet. Plan og.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
Kommunereformen ? Folkemøte 6. mai 2015 Anne-Marie Vikla prosjektdirektør for kommunereformen Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Alle elever har rett på et skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring Beredskapsteam mot mobbing MR Trond Hansen Riise Geiranger
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Side Hareid kommune © 2007 Side 1 Treffpunkt Hafast Det nye kommunekartet, kva betyr det for regionen? Ulsteinvik
Disposisjon utredning: 2 deler Del I: – Tar utgangspunkt i rolle- og kriteriegrunnlaget fra Ekspertutvalget – Formålet med denne delen av utredningen.
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
Fylkesmannen i Telemark Kommunereform - kommuner for fremtiden Kari Nordheim-Larsen.
Aure, Averøy, Eide, Fræna, Gjemnes, Halsa, Kristiansund, Nesset, Rindal, Smøla, Sunndal, Surnadal, Tingvoll Bredbånd IT-infrastruktur (datarom etc.) Kontor.
Kontaktutvalget Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
RE KOMMUNE ny og varm 1 ordfører Thorvald Hillestad Kommunesammenslåing virkning på lokaldemokratiet Erfaringer fra Re Folkemøte i Averøy kommune
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Dialogmøte kommunereform Bakteppe for kommunereformen - Kommunen som tenesteytar.
Bakgrunn for reforma Oppdraget frå stortinget Utgreiingar som er gjennomført Krav til fremdrift Saka i dag: Forhandlingsutvel og mandat.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Kommunereformen – status
Prehospitale tjenester HMR
Utgreiing av kommunestruktur
STATUS FOR DEMENSOMSORGA I MØRE OG ROMSDAL
KOMMUNEREFORMEN: Aurskog-Høland måten
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Felles formannskapsmøte i Sør-Østerdal Trysil, 31. mai 2016
Pensjonistforbundet Kontingentutvalgets innstilling.
Stortingsrepresentant Marianne Synnes
Medlemsmøtet 12. september 2014
Midsund kommune og kommunereformen
Kommunereforma – Telemarksforsking sine utgreiingar
Utskrift av presentasjonen:

-Ein tydeleg medspelar Kommunereformen Fagforbundet – 5. november 2014 Fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik

Mandat for ekspertutvalget for kommunereformen ne Bakgrunn I Sundvolden-erklæringen står det: Regjeringen vil gjennomføre en kommunereform, hvor det sørges for at nødvendige vedtak blir fattet i perioden, jf. samarbeidsavtalen (med Venstre og KrF). (…) Regjeringen vil foreta en gjennomgang av oppgavene til fylkeskommunene, fylkesmennene og staten med sikte på å gi mer makt og myndighet til mer robuste kommuner

Oppdragsbrev av fra Kommunal- og mod.dept. til fylkesmennene «Alle kommuner har fått et utredningsansvar» Det betyr i praksis at alle kommuner skal gå gjennom prosessene med å diskutere og vurdere sammenslåing, samt gjøre vedtak innen våren 2016! «Det er et mål å sørge for gode og lokalt forankrede prosesser»

Mandatet Sentralt mål med kommunereformen Et sterkt lokaldemokrati Sentrale prinsipp Generalistkommuneprinsippet Kommunene skal selv kunne ivareta sine lovpålagte oppgaver Oppdraget del 1 Foreslå kriterier for en ny kommuneinndeling Gitt dagens oppgavefordeling Kriterier for god kommunestruktur Ekspertutvalget

Kriteriene Kommunene 1.Tilstrekkelig kapasitet 2.Relevant kompetanse 3.Tilstrekkelig distanse 4.Effektiv tjenesteproduksjon 5.Økonomisk soliditet 6.Valgfrihet 7.Funksjonelle samfunnsutviklingsområder 8.Høy politisk deltakelse 9.Lokal politisk styring 10.Lokal identitet Staten 11. Bred oppgaveportefølje 12. Statlig rammestyring Kommunenes fire roller: Ole Helge Haugen - Fylkesplansjef - Møre og Romsdal Fylkeskommune Kommunens fire roller Tjenesteprodusent Myndighetsutøver Samfunnsutvikler Lokaldemokratisk arena Ekspertutvalget

GENERALISTKOMMUNAR Demokrati gjennom direkte valg. Kommuneloven er felles og angir de samme rammene for styringsprinsipper og organisering som skal følges i alle kommuner. Bredt oppgaveansvar. Kommunene har ansvar for flere tjenesteytende oppgaver og for utviklingsoppgaver, dvs. de har et helhetlig ansvar for lokal oppgaveløsning.. Enhetlig oppgavefordeling. Kommunene pålegges oppgaver i hovedsak gjennom særlovgivningen, der det i lovene ikke skilles mellom kommuner av ulik type. Alle kommunene har de samme lovpålagte oppgavene og det tas for gitt at kommunene har forutsetninger for å løse oppgavene i tråd med nasjonale mål, enten i egen kommunal regi eller gjennom samarbeid med andre. Enhetlig finansieringssystem. Finansieringssystemet er det samme for alle kommuner.. Likebehandling gjennom statlig styring. Utover en enhetlig oppgavefordeling og et enhetlig finansieringssystem er kommunene også likestilte i forhold til staten gjennom den øvrige statlige styringen. Eitt kommunenivå - ikkje A og B kommunar Ole Helge Haugen - Fylkesplansjef - Møre og Romsdal Fylkeskommune

Nokre mulige kriterier for nye kommuner: Samme tettsted = samme kommune Felles bo- arbeidsmarkedsregion = felles kommune Generalistkommune med nye oppgåver: Minst innbyggere i kvar kommune Eit regionsenter med mist innbyggere – hvis fleire, klar oppgåvefordeling. Arbeidsplassdekning over 80% Meir enn 1 t reisetid mellom rådhusa. Vekstkraftig struktur ……………

Ekspertutvalet peikar på: For store oppgaver Legevakt 340 kommuner (80 %) i interkommunale legevaktsamarbeid Opptaksområde ca innbyggere (gjennomsnitt) Barnevern Kommuner under innbyggere har 2,4 stillinger i barnevernet i gjennomsnitt Faglig anbefaling er minimum fem årsverk (Barnevernpanelet, 2011) Ca. 100 kommuner med færre enn fem ansatte i barnevernet har ikke interkommunalt barnevernsamarbeid (2012) Planlegging Økte krav til arealplanlegging (2009) og hensyn som skal ivaretas Folkehelselov – utjevning av sosiale helseforskjeller, helse i alt vi gjør, føre-var, bærekraftig utvikling og medvirkning (2012) Ole Helge Haugen - Fylkesplansjef - Møre og Romsdal Fylkeskommune Ekspertutvalget

Ekspertutvalet peikar på: ommune Ekspertutvalget

Kommunestrukturen bør i større grad nærme seg funksjonelle samfunnsutviklingsområder Sammenslåinger i flerkommunale byområder Hovedstadsområdet: betydelig reduksjon i antall kommuner Uhensiktsmessige kommune- og fylkesgrenser forutsettes justert Påtrengende viktig å få til bedre areal- og transportløsninger –Samarbeid gir sub-optimale løsninger At andre aktører overtar den enkelte kommunes myndighet på arealsiden betydelig mindre attraktivt enn sammenslåinger –Pålagt interkommunalt samarbeid, fylkeskommunal arealmyndighet, statlig regulering Sammenslåinger sikrer både mer helhetlige areal- og transportløsninger og kommunenes råderett over arealer –Store kommuner løser ikke alle samordningsutfordringer, for eksempel med statlige sektormyndigheter, men store kommuner er mer slagkraftige Ole Helge Haugen - Fylkesplansjef - Møre og Romsdal Fylkeskommune Ekspertutvalget

Utvalgets anbefalinger 1.Kommunene bør ha minst – innbyggere for å sikre en god oppgaveløsning Kommunestørrelse indikator for faglig og administrativ kapasitet og kompetanse – nødvendig for å yte kvalitetsmessig gode tjenester overfor innbyggerne Minstestørrelsen begrunnet i Størrelse på fagmiljøer nødvendig for at kommunen selv skal ivareta dagens oppgaver –Kommunenes faktisk organisering i interkommunale samarbeid –Kommunens rolle som myndighetsutøver og samfunnsutvikler Ole Helge Haugen - Fylkesplansjef - Møre og Romsdal Fylkeskommune Ekspertutvalget

Nye oppgåver i kommunane Næringsutvikling, regional- og distriktspolitiske virkemidler, tannhelsetjeneste, kulturminnevern, regional planlegging, kultur og idrett inkl. tilskuddsforvaltning. Videregående opplæring og samferdsel inkludert fylkesveger, kollektivtransport og transportplanlegging. Ole Helge Haugen - Fylkesplansjef - Møre og Romsdal Fylkeskommune

Nasjonal framdriftsplan

STATISTIKKGRUNNLAG: Pendlerstatistikk (bu- og arbeidsmarknadsregionar ) Næringsstruktur (næringsregionar) Kulturpendling (fritidsregionar) Handelsanalyser (Handelsregionar) Søknad VGS og høgskular (utdanningsregionar) Avisdekning Senterstruktur Demografi (bæredyktig-vekstkraft) Interkommunalt samarbeid Politisk samarbeid Kulturell identitet Historisk tilknytning …………..

Kvardagsregionar

Ålesund Molde Kristiansund Ulstein Ørsta/Volda Surnadal9 594 Rauma7 421 Sunndal7 205 Norddal/ Stranda6 349 Aure3 570 Vanylven3 336 Smøla2 180 Sandøy

Eiksund kommune : Vanylven, Volda, Ørsta, Hareid, Ulstein, Herøy, Sande

Eiksund kommune : Vanylven, Volda, Ørsta, Hareid, Ulstein, Herøy, Sande Ålesund kommune : Stranda, Norddal. Stordal, Ørskog, Sykkylven, Sula, Skodje, Ålesund, Haram, Giske; Sandøy

Eiksund kommune : Vanylven, Volda, Ørsta, Hareid, Ulstein, Herøy, Sande Ålesund kommune : Stranda, Norddal. Stordal, Ørskog, Sykkylven, Sula, Skodje, Ålesund, Haram, Giske; Sandøy Molde kommune : Vestnes, Rauma, Nesset, Molde, Midsund, Aukra, Fræna, Eide

Eiksund kommune : Vanylven, Volda, Ørsta, Hareid, Ulstein, Herøy, Sande Ålesund kommune : Stranda, Norddal. Stordal, Ørskog, Sykkylven, Sula, Skodje, Ålesund, Haram, Giske; Sandøy Molde kommune : Vestnes, Rauma, Nesset, Molde, Midsund, Aukra, Fræna, Eide Kristiansund kommune : Sunndal, Gjemnes, Surnadal. Rindal. Halsa, Tingvoll. Kristiansund, Averøy, Aure, Smøla

Eiksund kommune : Vanylven, Volda, Ørsta, Hareid, Ulstein, Herøy, Sande Ålesund kommune : Stranda, Norddal. Stordal, Ørskog, Sykkylven, Sula, Skodje, Ålesund, Haram, Giske; Sandøy Molde kommune : Vestnes, Rauma, Nesset, Molde, Midsund, Aukra, Fræna, Eide Kristiansund kommune : Sunndal, Gjemnes, Surnadal. Rindal. Halsa, Tingvoll. Kristiansund, Averøy, Aure, Smøla 96% 97% 98% 93% Arbeidsplassdekning

Eiksund kommune : Vanylven, Volda, Ørsta, Hareid, Ulstein, Herøy, Sande Ålesund kommune : Stranda, Norddal. Stordal, Ørskog, Sykkylven, Sula, Skodje, Ålesund, Haram, Giske; Sandøy Molde kommune : Vestnes, Rauma, Nesset, Molde, Midsund, Aukra, Fræna, Eide Kristiansund kommune : Sunndal, Gjemnes, Surnadal. Rindal. Halsa, Tingvoll. Kristiansund, Averøy, Aure, Smøla

FolketalTettstad Molde Ålesund45 033* Kristiansund Vanylven Sande Herøy Ulstein Hareid Volda Ørsta Ørskog Norddal Stranda Stordal Sykkylven Skodje Sula8 397*7 505 Giske Haram Vestnes Rauma Nesset Midsund Sandøy Aukra Fræna Eide Averøy Gjemnes Tingvoll Sunndal Surnadal Rindal Halsa1 606 Smøla2 180 Aure Kommunar Møre og Romsdal 2013

Innbyggarar Region Ulsteinvik/Ørsta-Volda Region Ålesund Region Molde Region Sunndalsøra Region Kristiansund Region Surnadal7 602

Kor mange kommunar i Møre og Romsdal etter kommunereforma? Kva vil ein oppnå med kommunereforma. Oppgåver, målsetjingar og forventningar Kva er føresetnadane i kommunereforma. Rammer og struktur. Ikkje snakke mykje om: Prosess – frivillig eller «tvang» Fylkeskommunen si framtid.