Tanker om ledelse i kommunal sektor.. Bestillingen 1 Adm.dir for den kommunale tjenesteyting med fokus på økonomistyring og kvalitet i tjenestene. Synlig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Servicekonferansen 2008 Test av kommunal service KSI-måling ™ KOMMUNAL SERVICE INDEKS™ Sidsel Brath Informasjons- og servicesjef.
Advertisements

Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Prosesstyring som styringsverktøy
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
Christina Ødegård sin lærlings tid
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Best sammen for reiselivet i Agder og Telemark
8 Det politiske systemet i Norge
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Organisasjonsutvikling og lederroller
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Rekruttering av tillitsvalgte i landbruket sine organisasjoner Samarbeidsrådet, Sola, Terje Vareberg.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Totens Sparebanks hovedkontor Østre Toten kommune
Norsk Vann – rent vann, vår fremtid Rent vann Gode rammevilkår Kompetanseutvikling/kunnskapsspredning Ikke-kommersiell - Troverdig - Handlekraftig - Samlende.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Styringsprinsipper Styringssystem
Elektronisk faktura i offentlig sektor - slik det ser ut akkurat nå e2b Forum Ole Willy Sandbekk Avdeling for IKT og fornying, FAD.
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
DKFU Kunnskapsbyen Drammen - et godt sted å bo, med Norges beste skole 2006: Norges billigste skole 2011: Norges beste skole 2011: Norges billigste skole.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Løten kommune ● Våre utfordringer Rådmann Gaute Arneson Utvidet ledergruppe Onsdag
IKT et nødvendig hjelpemiddel ROR IKT ORKidè Interkommunalt samarbeid mellom de 11 kommunene på Nordmøre + Fræna og Nesset Samarbeidet startet.
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Oppfølging av driftsstyreskoleringen 2015 Program.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Rekommunalisering eller en entreprise?
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Norsk skole.
Visjon, virksomhetside og verdier
Lederforventninger (fokus i perioden )
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Ny personvernlovgivning – etablering av personvernombud
KS Utredning og Dokumentasjon
Årets norske Leanvirksomhet
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
HMS-modul 2 Onsdag
Årets norske Leanvirksomhet
Årets norske Leanvirksomhet
Årets norske Leanvirksomhet
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Utskrift av presentasjonen:

Tanker om ledelse i kommunal sektor.

Bestillingen 1 Adm.dir for den kommunale tjenesteyting med fokus på økonomistyring og kvalitet i tjenestene. Synlig leder. Øverste ansvar for kommunal forvaltning og saker til politisk behandling. Sørge for at Trysil kommune som organisasjon har et positivt omdømme og bidrar positivt til næringsutvikling og befolkningsutvikling.

Bestillingen

Etter noen uker forsvant rådmannen inn på sitt kontor Og senere har knapt noen sett han – noe særlig synlig ledelse har han i hvert fall ikke bedrevet Og i går fant han ut at han kanskje var en av dem som i dagens forsamling er minst oppdatert på ledelse i kommunal sektor og har det minst i ryggmargen. Så da får jeg komme med noen betraktninger om kommunalt liv og ledelse sett med en forhenværende banksjefs øyne. Fra banksjef til salgssjef. Fra linje til stab.

Årets bedrift sin leveregel

På sin høye hest ?

Kultur? Rolleforståelse ? Litt manglende målsettinger ? Ingen konsekvenser ? Monopol – versus marked ?

I banken hadde vi: En visjon !!! Og klare mål !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

MÅL: Jan S 2015: 48 mill ! «Styrende ledelse» ! Sette mål Organisere Sette frister Dirigere Kontrollere men bevegelse mot -> motivere Definere roller «Ta roret» Styrer etter: Lønnsomhet Trivsel/mestring Kundetilfredshet Og jobber mye med at alle medarbeidere skal eie sine mål og kontinuerlig forbedring som er med og bygger opp under bankens mål

Mye enklere i banken med så tydelige mål ! Ledelse, ansatte og tillitsvalgte er alle opptatt av å nå klart definerte mål. Men også krevende for alle vet hva som er forventet og målene skjerpes hvert år.

Noen dilemma i forhold til ledelse i kommunen – jeg har ikke svaret Mål for hele virksomheten – avdelingen og den enkelte ? For linje – for stab ? Hva kan gode mål være (og for hvem)i forhold til økonomi, effektivitetsforbedringer, kvalitet, medarbeidertilfredshet, innbygger- undersøkelser? Møter: i banken (linja)need to know. Minimum ! Hva så i kommunen ? I stab: Nice to know?

Og rådmannen vil se saken fra Trysil og ikke fra Hamar eller Oslo (Skagsvola retning Engerdal)