2014 Studiebarometeret Studiebarometeret 2014 - Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Blooms taksonomi for kunnskap
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Studieplanarbeid.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
Studenttilfredshetsundersøkelsen 2013 Høgskolen i Sør-Trøndelag og Norfakta Markedsanalyse.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2002 Hovedresultater.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Internasjonalisering og arbeidslivet – selvutvikling eller karriereutvikling? Kim Orlin Kantardjiev Leder Norsk studentorganisasjon.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
Undervisnings- og vurderingsformer
Universellforum 2016.
Studieveien.
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Gjennomføring av tilsynet
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Universellforum 2016.
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Informasjon om fagvalg til Vg2
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser til annet materiell som er sendt til institusjonene og rapport(er) på

Ikke viktig Svært viktig 12345Gjenn omsnit t Svare nde Ikke svar Stand ardavv ik Selve byen/stedet4%2%15%36%42%4, ,01 Nærhet til hjemstedet29%17%18%16%20%2, ,5 Lærestedets faglige omdømme4%8%31%40%17%3, ,99 Det sosiale miljøet på lærestedet7%10%28%34%22%3, ,14 Utdanningen finnes bare få / ingen andre steder 38%21%25%10%6%2, ,23 Faglig interesse1%2%11%38%49%4, ,79 Det var lettere å komme inn på enn alternativene 50%20%18%10%3% ,15 Forventet arbeid etter studiet3%4%17%37%39% ,01 Forventet lønn etter studiet8%11%33%31%18%3, ,13 Totalt3, ,11

Ikke tilfreds Svært tilfreds 12345Vet ikke Gjenn omsni tt Svare nde Ikke svar Stand ardav vik Faglærernes evne til å gjøre undervisningen engasjerende 4%14%43%33%6%1%3, ,9 Faglærernes evne til å gjøre vanskelig stoff forståelig 4%14%45%32%5%1%3, ,87 Hvordan undervisningen dekker studieprogrammets lærestoff (pensum) 2%10%32%43%11%2%3, ,89 Faglærernes tilbakemeldinger på ditt arbeid (om de er konstruktive) 8%19%33%28%9%3%3, ,08 Den individuelle oppfølgingen fra faglærerne 14%27%33%17%6%3%2, ,1 Totalt3, ,97

Ikke tilfreds Svært tilfreds 12345Vet ikke Gjenn omsni tt Svare nde Ikke svar Stand ardav vik Det sosiale miljøet blant studentene på studieprogrammet 1%5%19%38%35%2% ,93 Det faglige miljøet blant studentene på studieprogrammet 1%5%23%46%23%2%3, ,88 Lokaler for undervisning og øvrig studiearbeid 17%24%27%21%10%1%2, ,22 Utstyr og hjelpemidler i undervisningen6%16%33%32%11%3%3, ,05 Bibliotek og bibliotekstjenester3%6%24%34%17%15%3, ,01 IKT-tjenester (f.eks. læringsplattformer, programvare og pc-tilgang) 5%13%29%34%14%5%3, ,06 Totalt3, ,02

Ikke tilfreds Svært tilfreds 12345Vet ikke Gjenn omsni tt Svare nde Ikke svar Stand ardav vik Studentenes mulighet for å påvirke innhold og opplegg i studieprogrammet 7%17%40%22%5%10% ,97 Hvordan kritikk og synspunkter fra studentene blir fulgt opp 9%16%33%27%6%9% ,06 Det lokale studentdemokratiet (f.eks. tillitsvalgte og studentorganisasjon) 1%5%24%37%15%18%3, ,88 Totalt3, ,97

I liten grad I stor grad 12345Vet ikke Gjenn omsni tt Svare nde Ikke svar Stand ardav vik Er engasjerende2%5%26%49%19%0%3, ,87 Er faglig utfordrende1%3%12%48%37%0%4, ,79 Består av emner som henger godt sammen 2%4%22%47%25%0%3, ,88 Totalt3, ,85

Ikke tilfreds Svært tilfreds 12345Vet ikke / Ikke relev ant Gjenn omsni tt Svare nde Ikke svar Stand ardav vik Hvordan høyskolen/universitetet forberedte deg på praksisopplæringen 6%14%33%35%10%3%3, ,03 Kommunikasjonen mellom praksissted og høyskole/universitet 10%20%31%29%6%5% ,09 Tilbakemeldingene underveis i praksis3%11%27%37%18%5%3, De faglige utfordringene i praksisopplæringen 3%4%21%41%26%5%3, ,96 Teoriopplæringens relevans for praksisutøvelse 2%11%30%39%13%5%3, ,94 Hvordan erfaring fra praksis brukes som grunnlag for diskusjon/refleksjon i undervisningen 3%7%33%36%14%7%3, ,94 Praksisopplæringen generelt3%4%19%43%26%5%3, ,96 Totalt3, ,99

I liten grad I stor grad 12345Vet ikke Gjenn omsni tt Svare nde Ikke svar Stand ardav vik Er relevant for aktuelle yrkesområder0%2%8%35%54%1%4, ,73 Gir gode jobbmuligheter0%3%12%35%48%2%4, ,82 Gir kunnskap som er viktig i arbeidslivet1%2%11%37%47%2%4, ,81 Gir ferdigheter som er viktige i arbeidslivet 1%2%13%37%45%2%4, ,84 Totalt4, ,8

I liten grad I stor grad 12345Vet ikke Gjenn omsni tt Svare nde Ikke svar Stand ardav vik Handlet om sentrale deler av lærestoffet (pensum) 1%3%18%51%27%1% ,79 Krevde forståelse og resonnement0%1%13%50%35%1%4, ,73 Oppfordret til refleksjon og kritisk tenkning 1%5%22%43%26%2%3, ,91 Krevde at du tenkte kreativt/nytt5%15%35%34%11%2%3, Oppfordret til å bruke kunnskap fra flere emner for å løse oppgaver 5%10%31%35%17%2%3, ,06 Totalt3, ,9

Ikke tilfreds Svært tilfreds 12345Vet ikke / Ikke relev ant Gjenn omsni tt Svare nde Ikke svar Stand ardav vik Teoretisk kunnskap1%5%33%48%11%1%3, ,8 Kunnskap om vitenskapelig arbeidsmetode og forskning 4%17%39%26%6%9%3, ,93 Egen erfaring med forsknings- og utviklingsarbeid 8%21%37%17%3%15%2, ,97 Yrkes- og fagspesifikke ferdigheter3%9%31%40%13%4%3, ,93 Evne til refleksjon og kritisk tenking1%7%33%42%14%2%3, ,86 Samarbeidsevne1%3%17%49%28%1% ,82 Evne til å jobbe selvstendig1%5%19%46%27%1%3, ,89 Muntlig kommunikasjonsevne2%9%26%43%16%3%3, ,95 Skriftlig kommunikasjonsevne1%5%27%50%15%2%3, ,8 Evne til å tenke nytt2%11%39%36%9%3%3, ,88 Totalt3, ,88

Kun å stå Noe over ståkar akter På gjenno msnitt et Noe over gjenno msnitt et Godt over gjenno msnitt et Gjenn omsnit t Svare nde Ikke svar Stand ardavv ik Hvilket mål har du til dine karakterer?1%2%18%51%28% ,81 Totalt ,81

Ikke enig Helt enig 12345Vet ikke Gjenn omsni tt Svare nde Ikke svar Stand ardav vik Jeg er motivert for studieinnsats1%6%21%42%29%0%3, ,94 Studieprogrammet bidrar til min motivasjon for studieinnsats 7%15%33%34%11%1%3, ,05 Jeg benytter meg av de organiserte læringsaktivitetene som tilbys 6%15%28%30%17%6%3, ,12 Jeg møter godt forberedt til undervisningen 5%19%41%27%7%0%3, ,97 Jeg opplever at min studieinnsats er høy3%11%34%35%16%0%3, ,99 Jeg opplever det som krevende å nå mine karaktermål 2%9%21%37%31%0%3, ,02 Totalt3, ,02

Ikke enig Helt enig 12345Vet ikke Gjenn omsni tt Svare nde Ikke svar Stand ardav vik Jeg går på det studieprogrammet jeg helst vil gå på 2%3%11%30%52%3%4, ,92 Jeg er, alt i alt, fornøyd med studieprogrammet jeg går på 3%6%18%44%29%0%3, ,98 Totalt4, ,95

Ikke enig Helt enig 12345Vet ikke Gjenn omsni tt Svare nde Ikke svar Stand ardav vik Informerer godt om mulighetene for utveksling til utlandet 22%20%19% 10% 2, ,33 Legger godt til rette for utveksling til utlandet 15%12%18%17%9%29%2, ,33 Totalt2, ,33

I liten grad I stor grad 12345Aldri / Vet ikke Gjenn omsni tt Svare nde Ikke svar Stand ardav vik Forelesning1% 6%16%75%0%4, ,74 Seminar29%24%18%10%5%14%2, ,2 Gruppe uten lærer15%22%25%21%13%4%2, ,27 Skriftlig arbeid til innlevering3%8%19%33%37%0%3, ,06 Prosjektarbeid9%19%31%23%14%4%3, ,17 Feltarbeid / egen datainnhenting25%23%21%13%5%14%2, ,21 Laboratorieøving35%10%12%10%12%21%2, ,52 Annen praktisk øving18%15%22%19%12%15%2, ,33 Case16%15%24%22%10%12%2, ,28 Simulering/rollespill39%14%11%8%5%24% ,26 Praksisperioder23%5%12%18%22%20%3, ,58 Digitale arbeidsformer12%15%28%20%13%12%3, ,24 Totalt ,24

I liten grad I stor grad 12345Bruke s ikke Gjenn omsni tt Svare nde Ikke svar Stand ardav vik Forelesning2%5%21%38%33%0% ,98 Seminar19%12%17%16%7%29%2, ,33 Gruppe uten lærer9%12%26%29%16%9%3, ,19 Skriftlig arbeid til innlevering2%6%21%41%30%0%3, ,95 Prosjektarbeid7%9%26%31%19%9%3, ,14 Feltarbeid / egen datainnhenting13%11%22%16%9%29% ,27 Laboratorieøving16%7%12%15%13%37% ,48 Annen praktisk øving10%6%19%21%20%25%3, ,31 Case8%9%21%27%15%20%3, ,21 Simulering/rollespill24%10%12%8%6%39%2, ,39 Praksisperioder10%2%8%13%38%30% ,42 Digitale arbeidsformer9%10%33%20%10%18%3, ,13 Totalt3, ,23