1 NTNU IAM Prosjekt Anbudsmøtet NTNU, 09.08.2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Ditt eget integrerte utviklingsmiljø med OpenEdge i fokus Hamar 27. mars 2009 Thomas Skjørten/Jan Kolstad.
FEIDE,  autorisasjon og informasjonstilgang Seniorrådgiver IKT-arkitektur Carl-Fredrik Sørensen Bruk av en tjenesteorientert arkitektur for å etablere.
Produktopplæring CRM MBS 10 Merete L. Nylund. Agenda  Kontaktperson.  Nytt rapportvindu.  Endringer i dokumentmodulen.  User Satisfaction.  Timeregistrering.
Praktisk info til prosjektkunder
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
BIS PP Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
Hovedprosjektoppgave 15E Kartlegging av nettverk for digitalt røntgensystem ved Helgelandssykehuset HF avd. Mosjøen Av Camilla Kvalfors, 3ddt.
Overordnet målsetting
Kryptering og nettverkssikkerhet Third Edition by William Stallings.
Felles anskaffelse av LMS
Prosjektstyringssystemer i universitets- og høgskolesektoren
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
Evans-kap-13R.Vaagan JBI/HiO1 Evans et al (2000) Management Basics for Information Professionals, ch. 13 Performance, quality and control Kvalitet: fra.
Organisering av IKT området
IAM Infrastruktur, innføring og overlevering
Arbeids og strategiprogram Vedtas på Landsmøtet.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
TAPAS Presentasjon TTM47AC Hva er TAPAS?  Telematics Architecture for Plug and play Systems  Et forskningsprosjekt ved institutt for Telematikk,
FriKomPort Henrik Rouyer-Johnsen Lars Ivar Næss Unified Consulting AS
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Flexible guideline-based patient careflow systems Silvana Quaglini, Mario Steffanelli, Giordano Lanzola, Vincenzo Caporusso, Silvia Lanzola.
Bilfinger Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Webinar – eWorker og eMeetings
Mandat og engasjement Utforming av rammeverket Implementering av risikoledelse Kontinuerlig forbedring av rammeverket Overvåking og gjennomgang av rammeverket.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Veiledning Beslutningsprosess
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
ForfatterProsjektittel FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Økt operativ evne.
IKT 2012 Tilbyderkonferanse 6. juni Deltakere fra Skatteetaten Atle Johnsen – Kategoriansvarlig IKT og prosjektleder for anskaffelsen Olav B Myhre.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Departementenes servicesenter Norsk mal: Startside Tilbyderkonferanse ”Rammeavtaler teknisk rådgivningstjenester” for DSS og Departementene Seniorrådgiver.
Leverandørmøte Rammeavtaler på kjøp av Gå- og ståtreningshjelpemidler og ståstativ Eva K. Søndergaard anskaffelsesansvarlig Rolf Lie anskaffelsesstøtte.
Standpunkt; Den ideelle anskaffelsesprosessen - dialog og samhandling.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
RIS-metoden for prosessforbedring
Presentasjon av forretningsplan
[Firmanavn] Forretningsplan.
Fra TSM til Commvault Status mars 2016
Identity Access Management (IAM)
[Firmanavn] Forretningsplan.
Samling for systemansvarlige OTTO
Ideer for i dag og i morgen
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

1 NTNU IAM Prosjekt Anbudsmøtet NTNU,

2 Agenda Oversikt over NTNUs langsiktige og kortsiktige IAM Visjon Tilbudene: viktige hensyn Q & A

3 Langsiktige IAM Visjon 3

4 IAM Visjon (langsiktig) NTNU’s langsiktig visjon for IAM har tre hovedkategorier av funksjonalitet: Tilgangskontroll (Access Control): systemer for forvaltning av tilgang til applikasjoner (primært Web-baserte) og web services, og for implementering av “Single Sign-On” og føderering. Identitetsforvaltning (Identity Management): systemer for forvaltning av brukeridentiteter og brukerroller. Inkluderer arbeidsflyt (workflow) og "provisjonering". Intelligence/Analytics: systemer for samling av logger og hendelsesinformasjon (events), og for generering av ”audit” og ”compliance” rapporter.

5

6

7 Tiltak og fremtidsplan 7

8 Tiltak og fremdriftsplan NTNU har som en del av en forstudie i 2008, identifisert 22 tiltak i forhold til IAM. Tiltakene representer aktiviteter som skal bli utført som del av implementering av den nye IAM-infrastrukturen. IAM-tiltakene foreslås implementert over 6 faser, hvor hver fase skal resultere i en verdivekst som er i henhold til NTNUs strategi for innføring av IAM. PhaseTiltak Fase 1 Autentisere fire tiltak Fase 2 Grunnlag for audit tre tiltak Fase 3 Autorisere seks tiltak Fase 4 Grunnlag for selvbetjening tre tiltak Fase 5 Økt automatisering og selvbetjening fire tiltak Fase 6 Tjenester for mer innsyn og rapportering to tiltak

9 Kortsiktige IAM Visjon (fase 1) 9

10 IAM Visjon - mål Fase 1 består av åtte hovedmålsetninger/tiltak som er organisert i to arbeidsstrømmer. Den primære arbeidsstrømmen adresserer implementering av en Web Access Management (WAM) infrastruktur og på integrasjon av applikasjoner som har umiddelbare sikkerhetsbehov. Hovedverdien levert av den primære arbeidsstrøm er implementering av en fullt funksjonelt Web Access Management (WAM)- og føderasjonsinfrastruktur og integrasjon av kritiske web systemer. Dette vil forbedre sikkerheten og sette basis for integrasjon av alle nye web-applikasjonssystemer som blir anskaffet eller utviklet ved NTNU Den sekundære arbeidsstrømmen adresserer implementering av kjernefunksjonalitet knyttet identitetsforvaltning (Identity Management) for fremtidig bruk. Hovedverdien levert av den sekundære arbeidsstrømmen er forberedelser for provisjonering og livssyklusforvaltning av roller til bruk i senere prosjektfaser. Denne funksjonaliteten vil være tilgjengelig dersom det oppstår noen muligheter tidlig i prosjektet for raske forbedringer.

11

12 Phase 1 - arbeidsstrømmer Måned fra prosjektinitiering:Fase 1: 6-9 måneder Kontinuerlig, iterative løsningsdesign (inkl. prosess) Primær arbeidsstrøm 1. Sette opp kjernekomponenter i IAM infrastruktur 2. Sette opp WAM/WSSO og føderasjonsinfrastruktur 3. Implementere grunnleggende audit funksjonalitet 4. Integrere utvalg av kritiske web-applikasjoner Sekundær arbeidsstrøm 5. Populere IAM infrastrukturen 6. Tilgjengeliggjøre brukerinformasjon 7. Sette opp og populere en Enterprise Directory 8. Initial rolleforvaltning (høynivås forretningsroller)

13 Tilbudene: viktige hensyn 13

14 Tilbudene: viktige hensyn (1/2) Kravspesifikasjon Leverandør må besvare alle krav som spesifisert i konkurranser, i en komplett, men samtidig kort og konsis form (kort og til poenget: unngå overflødig informasjon) Løsningsspesifikasjon Leverandør må demonstrere en gjennomgående og utførlig forståelse av IAM og kunnskap om hvordan implementere en moderne (state-of-the-art) IAM-infrastruktur ved NTNU. Leverandør blir gitt en viss fleksibilitet i forhold til hvordan de ønsker å tilnærme seg denne delen av tilbudet. Det skal foreslås en løsning som møter NTNUs behov både på kort (Fase 1) og lang sikt, og som gir verdi for NTNU. NTNU mener presentert IAM-visjon og omfang av Fase 1 er sunn og realistisk. Leverandør er imidlertid fri til å foreslå deres egen IAM-visjon og løsning for Fase 1 basert på egen erfaring og kompetanse. Uansett tilnærming, må leverandør gi en detaljert forklaring om fordeler med egen løsning og hvilke verdier denne gir. Leverandør oppfordres til å være kreativ i sitt svar.

15 Tilbudene: viktige hensyn (2/2) Leveringsevne Det foreslåtte teamet sin ekspertise og referanser fra relevante prosjekter er spesielt viktig. Foreslåtte teamet (CVs) er bindende. Primært ønskes referanser fra Norge og / eller referanser innen universitet og høyskolesektoren. Det er viktig å angi personer som NTNU kan ta kontakt med.

16 Q & A 16