Språklig variasjon LUT 2 HØST 2009. Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Venn kommer av norrønt: Vinr
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Trinn 2 Barnets første leveår.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Skriftspråk og talemål
Norsk talemål i dag Talemålsvariasjon.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Språket som system.
ELEVENS LÆRINGSMILJØ og skolens brede mandat.
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Venn kommer av norrønt: Vinr
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Læreplanen Historie Vg2.
Strategier og kompetanse
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Muntlige ferdigheter i klasserommet
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Skolen som lærende organisasjon NFFL
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Sammensatte tekster PPU
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Språklig variasjon LUT og 19. november 2008.
LUT 23. september Marit Skarbø Solem
Sammensatte tekster ALU
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Sosialkonstruktivisme
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Talemål i Norge Inndeling i dialekter Norske dialekter i dag Talemål og identitet.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Grupper.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Talemål.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Skriftspråk og talespråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Læreplan i samisk som førstespråk
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Språklig variasjon LUT 2 HØST 2009

Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon i LK06

Hva er sosiolingvistikk?  Tradisjonell oppfattelse av begrepet: Språklig variasjon mellom sosiale grupper (med medvirkende faktorer som alder, kjønn og klasse)  "Moderne" oppfattelse av begrepet: Språklig variasjon

Sosiolingvistikken undersøker språk  Dokumenterer og beskriver alle former for språklig variasjon (mellom individer og hos samme individ)  Forsøker å forstå og forklare disse språklige variasjonene

Språklig variasjon på ulike nivåer  mellom to ulike varieteter  innenfor samme varietet: inter-individuell variasjon (mellom enkeltindivider) intra-individuell variasjon (hos det samme individet)

Hva er et språk? "Et språk er en dialekt med en hær og en flåte”  Varietet (kode): Ideelt sett et språksystem som skiller seg fra andre språksystemer. En teknisk term og ofte svært idealisert enhet. Hele språksystem, for eksempel Tønsbergdialekten

 Varianter: Språklige enheter som det fins mulige valgalternativ for innenfor et språksystem, altså ulike måter å uttrykke det samme på: biler - bilær - bila  Variabler: Den språklige variasjonen kommer til uttrykk gjennom språklige variabler. Det er variablene man sammenlikner, for eksempel bestemt form, flertall av hankjønnssubstantiv.

Hva er en dialekt? Den lingvistiske definisjonen:  Geolekter: Geografisk avgrenset  Sosiolekter: Sosialt betinget  Etnolekter: En varietet av et språk knyttet til etnisk gruppe

Holdninger til språk og dialekter  Mange av våre holdninger til dialekter og språk er knyttet til stereotyper:  Standardisert språk assosieres med prestisje og kompetanse (statuskvaliteter)  Regionale/rurale koder assosieres med høy grad av personlig integritet og troverdighet (solidaritetskvaliteter).

Språk og identitet  Gjennom språket kan vi uttrykke hvem vi er eller ønsker å være  Gjennom språklige tilbakemeldinger fra andre, lærer vi hvordan vi blir oppfattet av andre, noe som igjen påvirker vår egen oppfatning av oss selv  Språklig identitet er knyttet til de ulike rollene vi inngår i

Ulike sosialiseringsaktører  Familie  Venner  Barnehage/skole  Massemedia  Referansegrupper

Hva innebærer identitetsbegrepet?  Identitet = "den samme” Personlig identitet - det som gjør meg unik i forhold til andre Sosial identitet - det som gjør at jeg tilhører et gruppefellesskap  Et individs identitet uttrykker seg i spenningsfeltet mellom det individuelle og det kollektive

 Grunnleggende motsetning mellom Essensialistisk identitetsoppfatning Konstruktivisktisk identitetsoppfatning Her: En syntese av disse to, der begge står fram med viktige sider ved identitetsbegrepet

Den språklige tilpasningsteorien  Ønsker å forstå og forklare de individuelle vekslingene som språkbrukere gjør: Konvergerer - for å bli mer lik samtalepartneren Divergerer - for å bli mer ulik samtalepartneren. Opprettholder eller øker den lingvistiske avstanden

Sosial nettverksteori  Forsøker å klargjøre hvilke sosiale krefter som gjør at vi blir integrert i ulike fellesskap  Nettverkets struktur: Stor tetthet Liten tetthet

 Nettverkets funksjoner: Multiplekse nettverk: En er nært knyttet sammen gjennom flere roller - venner - familie - kolleger i ett. Uniplekse nettverk: Naboen er nabo, ikke venn, slektning og kollega.  Isolerte og integrerte nettverk  Referensielle nettverk

Språklig variasjon i LK 06 Formål  Norskfaget er et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutvikling. (…)  Et hovedmål for opplæringen i norsk gjennom hele grunnopplæringen er språklig selvtillit og trygghet i egen kultur som grunnlag for utvikling av identitet, respekt for andre kulturer, aktiv samfunnsdeltakelse og livslang læring.

Hovedområde Muntlige tekster  Sentralt er utvikling av ulike språklige roller og sjangere og forståelse for hvordan man tilpasser språk og form til mottaker og til formål med teksten.

Kompetansemål (etter 10. årstrinn) Muntlige tekster:  drøfte hvordan språkbruk kan virke diskriminerende og trakasserende Språk og kultur:  gjøre rede for noen kjennetegn ved hovedgrupper av norske talemål  forklare bakgrunnen for at det er to likestilte norske skriftspråk og gjøre rede for språkdebatt og språklig variasjon i Norge i dag

Noen nettressurser    fault.ashx?folder= fault.ashx?folder=3047

 er/typisk_norsk/ er/typisk_norsk/  tv/klipp/ tv/klipp/74514