Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet 30.3.07) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosjektorganisering
Advertisements

IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Internkontroll i kommuner
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Ny organisering av Sentraladministrasjonen
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Studieadministrative prosesser ved NTNU
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
«Forbedringsprosess(en)»
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Velkommen til allmøte i SESAP-prosjektet
Oppfølging av stipendiater ved ISS.. phd- studentene ved ISS Ca 65 phd- studenter ved ISS som er tilknyttet et av våre phd-program (sosiologi eller statsvitenskap)
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
NTNU Noen administrative utfordringer.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
Kommunen som arbeidsgiver
Tove Blix Personal- og økonomiadministrativt arbeid ved Det medisinske fakultet Vurdering og organisering Utkast
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
SA5 Forslag til ny organisering Basert på innspill fra fakulteter, fagdirektører og medarbeidere i de respektive fagavdelinger.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
1 SAP–seminar 1. februar 2011 Prosessfora Erfaringer og utfordringer rundt organisering.
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Det samfunnsvitenskapelige fakultet Tendens til utflating? ekstra midler til rådighet som enhetene.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
1 Administrative støttefunksjoner Hovedfunn fra de kartlagte prosessene Oppsummering hovedfunn Videre arbeid med tiltak, konsekvenser og vurderinger Framdriftsplan.
Det medisinske fakultet HANDLINGSPLANER DMFs handlingsplaner for Handlingsplaner 2009 – prosess Prodekanus Helge Klungland Fakultetsrådssak.
Felles LOSAM-møte Fellesadministasjonen Løypemelding – mulige modeller intern organisering
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Administrativ organisering
Senter for læring og utdanning
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Det integrerte universitetssykehuset
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
BUDSJETT 2008 Prosess Budsjettforslag
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Noen foreløpige hovedfunn (må bearbeides videre)
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU
Nye retningslinjer internfakturering
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
USITs Målbilde og prioriteringer
Besøk ved det medisinske fakultet
Målbildet Stab/støtte
Administrativ organisering i Sunnfjord kommune
Kommunikasjonslinjer for webarbeidet
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Internt handlingsrom (IHR)
Organisasjonskart for webarbeid Oppdatert 1/8 2008
Organisasjonskart for webarbeid Oppdatert 6/8 2008
Organisasjonskart for webarbeid Oppdatert 11/8 2008
Utskrift av presentasjonen:

Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir. NK fakultetsdir. Seksjon for strategisk rådgivning Personalseksjonen har det overordnede ansvar for personalprosessen ved DMF. I tillegg kommer ansvaret for HMS, dokumentsenteret og kontakten med LOSAM, med mer. Støtter institutt- ledelsene med det de trenger av pesonaltjenester. Økomomi- og planseksjonen har det overordnede ansvaret for økonomi- og planprosessen. Dette innbærer controllingstøtte til fakultet og institutt, attestant- og bestillertjenestene, samt det faglige ansvaret for LP-apparatet ved instituttene. Her er det også et nært og tett faglig samarbeid med seksjon for strategisk rådgivning. Ø&P-seksjonen jobber tett mot toppledelsen ved DMF mtp økonomisk kontroll og annen overordnet planlegging. Utdanningsseksjonen har det overordnede ansvaret for å administrere de ulike studie- prosessene ved DMF det være seg enkeltfag, medisinstudiet, masterstudiene og PhD studiene. Instituttene har delegert ansvar i denne prosessen og samarbeider tett med utdanningsseksjonen. Infrastrukturseksjonen har det overordnede ansvaret for AV/IT- prosessen, kontorstøtteprosessen, infrastrukturprosessen, samt opp- følging av DMFs prosjekt knyttet til det nye sykehuset (fases ut over tid). Seksjon for strategisk rådgivning har rådgivningsressurser som har kapasitet til å kunne utrede ulike strategiske spørsmål for både fakultet og institutt. I tillegg har seksjonen ansvaret for kommunikasjonsrådgivning, praktisk lederstøtte, koordinering av større arrangement, koordinering av medisinsk teknisk samarbeid, samt EU- rådgivning. Prodekaner samarbeider faglig sett tett med de ulike seksjonene. Dette gjelder spesielt; utdanningsseksjonen og seksjon for strategisk rådgivning. I tillegg er de selvsagt i nær dialog med medarbeiderne ved instituttene som bidrar inn i prosessene som de har et faglig ansvar for. Øverste leder av DMF og har totalansvaret for DMFs ulike virksomheter og virksomhets- områder, herunder også oppnådde faglige og økonomiske resultater. Fakultetsdirektøren er DMFs øverste admininstrative leder og er ansvarlig for den administrative driften ved DMF, herunder også kontinuerlig forbedring av de ulike admininistrative støtte- prosessene. Jobber i et tett samspill med dekanus. Det medisinske fakultetet ved NTNU

2 Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Controllerrollen legges til Økonomi- og planseksjonen som gir denne støtten til fakultetsledelsen og underlagte enheter. Bestiller og attestant variabel lønn og reise, legges til Økonomi- og planseksjonen. Dette blir et servicesenter for alle ved DMF. Det opprettes en egen personalseksjon med en dedikert personalleder. Denne seksjonen skal yte service til både fakultetet og instituttene. Dagens studie- og forskningsseksjoner, legges ned og erstattes av en utdanningsseksjon og en seksjon for strategisk rådgivning. Det opprettes en egen infrastrukturseksjon hvor også dagens AV/IT- seksjon legges inn. Prodekan medisin, må få tilgang til en ressurs på fakultetsnivået som kan avlaste og gi økt kvalitet i arbeidet med å koordinere og utvikle studiet. Instituttene får tilført LP-rollen (lokal prosjektstøtte som iht LØF) til hvert institutt. Antallet og prosentdel av stilling som er dedikert LP- rollen, vil variere fra institutt til institutt. Som en konsekvens av dette, vil instituttene få utvidet myndighet og ansvar for styring av egen prosjektportefølje sammenlignet med i dag. Dette forplikter! Det bør legges til rette for at de som innehar LP-rollen ved instituttene, inngår i et felles faglig miljø på tvers av instituttene. Det er mulig at økonomi- og planseksjonen i samarbeid med seksjon for strategisk rådgivning, kan være koordinatorer for et slikt fagmiljø. Dagens semestersekretærer erstattes av 6 årskonsulenter. Disse vil jobbe ca 50% av sin tid med medisinstudiet. Det vil være to årskonsulenter per stadie. Det er ønskelig at den andre 50% av konsulentens tid, fylles med annet studiearbeid ved instituttene. Dette gjør at instituttene vil få en ressurs som jobber 100% med studiearbeid noe som regnes som en fordel mtp kompetanse og kvalitet i arbeidet. I modellen ovenfor, forutsettes det at roller, myndighet og ansvar er klarlagt så langt det går an. Der hvor en enhet (f.eks. en seksjon) skal levere noe til andre enheter, bør det inngås klare avtaler om hva som skal leveres (såkalte service-leveranseavtaler, eller SLA). Et godt eksempel på dette er Personalseksjonen og Økonomi- og planseksjonen som har konkrete leveranser til instituttene (personal- og controllingtjenester). På samme måte, må instituttene ta ansvar sine dedikerte oppgaver. Et viktig prinsipp må være at det ikke skal være dobbeltarbeid og unødig ressursbruk. Dette forutsetter at alle jobber i samme retning og har samme målsettinger. Når det ikke er tilfelle, vil det oppstå behov for å bruke ekstra ressurser for å kontrollere, korrigere og styre. Dette er ressurser som ellers kunne ha vært brukt til andre viktige ting. Fakultets- administrasjonen Det medisinske fakultetet ved NTNU