STYLE seminar 4. mars 2016. 3 Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Personalmøte GFU 26. september 2012
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Digital tools in kindergarten
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Status og videre arbeid med faglige prioriteringer Berit Karseth Dekan ved UV-fakultet Informasjonsmøte 20. februar 2014.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
STUT møte 16. mai 2014 Mastersøkere med internasjonal utdanning.
Forskningsstrategi. Noen av strategiens målsettinger være en forskningsinstitusjon på internasjonalt nivå og ledende på utvalgte områder utvikle samarbeid.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Studiedirektør Monica Bakken Studiekvalitet – resultater i 2011 Studiekomitéen
Aktuelle saker. HØRINGER Sentralt : – Arbeidsmiljøloven – Forskrift om opptak til høyere utdanning Lokalt – Skoleruten – Ekstra timer 10.trinn – Budsjett.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Praksisundervisning i helsefagutdanningene Aktivitetskrav for praksisplasser Utdanningsseminar
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Sommerseminar 2015 IPEDs studieportefølje. IPEDs studier Bachelor i pedagogikk Master i pedagogikk med 4 studieretninger Internasjonalt masterprogram.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Janne Beate Utåker Rådgiver ved Institutt for kjemi, bioteknologi og matvitenskap Representant i utdanningsutvalget.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Opptakskrav til master i pedagogikk
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Kunnskap rett fra kilden
Overordnet strategi SV-fakultetet
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Lektorutdanningen – gleder og utfordringer
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Budsjettfordelingmodell IMB
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Mål og Planer 2009 FSG 8. desember 2008
Prodekan bachelorutdanning IV
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Siste nytt om lærerutdanningene for trinn 8-13
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Førstelektorprogram ved UiT
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Samarbeid UiO og UNIS Solveig Kristensen, Prodekan
Ny episode av gjennomføring og frafall
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Morten Aase Løver LOS/AF/SKS
Utskrift av presentasjonen:

STYLE seminar 4. mars 2016

3 Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8). Lektorutdanningen skal heves til internasjonalt nivå. I samarbeid med skoleverket skal en forskningsbasert utdanning gi oss høyt kvalifiserte lærere. UiO skal intensivere arbeidet for å øke rekrutteringen til utdanningsløp med tydeligere yrkesrelevans i tråd med samfunnsmessige behov for kompetanse. Særlig gjelder dette innenfor Realfag (s.9).

Samfunnsutfordringer Lærermangel i framtiden –Alderssammensetning, frafall i yrket, omdømme Kvalitet og kompetanse –For lav faglig kompetanse, svak sammenheng mellom teori og praksis i lærerutdanningene, for lite fokus på fortsatt læring i yrket Politiske svar Styrket omdømme –Attraktive lærerutdanninger: Inntakskvalitet, studiekvalitet –Karriereveier –Etter- og videreutdanning Master i alle lærerutdanninger –Krav om master til opptak i PPU, integrerte femårige masterutdanninger Kompetansekrav for undervisning –Videreutdanning, «Kompetanse for kvalitet»

5 Lektorprogrammet på UiO Oppdrag (jfr. Strategi 2020 og Forskrift om rammeplan for lektorutdanning for trinn 8-13): Bevare (og styrke) disiplinfaglig og profesjonsfaglig kvalitet og nivå, og samtidig styrke integrasjonen av fag- og profesjonskunnskap og innpasse programmet i etablerte strukturer og «tenkemåter» på fakultetene – og om det er fornuftig, arbeide for å endre disse –– i et løp som er femårig –– med en komplisert styringsmodell

19. desember 2015 : «Rektor godkjenner på fullmakt at dekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet oppnevner nytt styre for Lektorprogrammet i tråd med forslaget fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet».

7 STYLE ledes av studiedekanen ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet STYLE består av studiedekanene ved de fem aktuelle fakultetene og to studenter. Et eksternt medlem kan vurderes oppnevnt. STYLE er studieutvalg for Lektorprogrammet med et særskilt ansvar for oppfølging av studiekvalitet og er et rådgivende organ for UV-dekanen i spørsmål som angår programmet. Det utdanningsvitenskapelige fakultet overtar sekretariatsansvar for STYLE.

Finansiering og måltall Lektorprogrammet ved UiO

Finansiering av lektorprogrammet Kombinasjon av basismidler (studieplasser) og studiepoengproduksjon Studieplassene er fordelt utover fakultetene som deltar (totalt 1089 studieplasser) Programmet er noen år blitt tildelt en del ferske studieplasser fra KD, disse er da blitt fordelt mellom fakultetene etter historisk nøkkel

Finansiering av lektorprogrammet - forts Studieplassene på lektorprogrammet ble tidligere gitt i kategori E (nivået mellom bachelor og master), mens nye plasser etter 2011 er kommet i kategori D. Plassene er blitt omregnet til andre kategorier ute ved fakultetene, så ligger som en kombinasjon av C, D, E og F Historisk fordeling: TF 2%, HF 52%, MN 15%, SV 13% og UV 17%

Tilleggsbevilgninger fra UiO Varig finansiering av økte praksiskostnader ( ,- til UV for 2015, trappes gradvis opp) Midlertidige midler for styrking av lektorprogrammet (0,5 mill årlig til UV) HF får 2 mill årlig i 3 år i forbindelse for oppbygging av fagdidaktisk kompetanse og praksistilknytning

Tilleggsbevilgninger fra UiO - forts SV får 0,5 mill årlig i tre år for å styrke sitt tilbud i lektorutdanningen MN får 2 mill årlig i 3 år for utvikling og gjennomføring av skolerettede emner

Måltall for lektorprogrammet I 2014 ble tidligere aktivitetskrav erstattet med kandidatmåltall = minstekrav om antall uteksaminerte kandidater institusjoner skal ha innenfor helse- og lærerutdanningene. Måltall for lektorprogrammet ved UiO ble da satt til 81 For 2015 ble måltallet økt til 97

Måltall for lektorprogrammet - forts Ferdige kandidater (slått sammen tall for lektor- og adjunktprogrammet og lektorprogrammet) 2012: : : : 78 (registrert til nå) Tallene er hentet fra dbh