Todelt eksamen – problemstillinger og muligheter Oslo 30.januar 2009 ved Inge Grythe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Abildsø skole - Eksamen 2014.
30.April 2008 ”Peer Instruction” Fagdidaktisk metode og pedagogisk perspektiv FoU-lunsj IR Eksempel Kilde: Carl Wiemann I en fysikktime er temaet lyd.
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Digitale læringsressurser i skolen
Historie – hva er det??? Filosofi – hva er det???
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til Oslo Handelsgymnasium! Tirsdag 21. januar 2014
Kunnskapsskolen i buskerud
Eksempeloppgaver i matematikk EWM Ny eksamen i matematikk1 Hva er likt med eksamen etter L97? ForberedelsesdelForberedelsesdel Prøven er delt.
Vitensenteret i Trondheim
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Digitale valdkart Erfaring fra Kvinesdal. Hvordan? Viltnemnda Elg og hjort Konsulent Valdene leverte lister med gnr/bnr Valdkart produsert ut fra listene.
Hva er en artikkel?.
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Dette er SMART.
Læreplanen Historie Vg2.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
O PPTAKSVEIER TIL INGENIØRUTDANNING T RINE H OTVEDT S AMORDNA OPPTAK.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Foreldremøte Apalløkka skole høsten 2014
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
1 Norske private investorer (“business angles”) Oslo, 26. november 2002 Roger Sørheim, GREI - IØT - NTNU.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
1. 2 ØYSTESE GYMNAS KUNNSKAPSLØFTET UTDANNINGSPROGRAM FOR STUDIESPESIALISERING.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Abildsø skole - Eksamen 2015.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Kommunikasjon over landegrenser – Hvordan bruke Internett i undervisningen av språklige minoriteter - Vibeke Bjarnø Telemuseet og
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
KUNNSKAPSLØFTET Ny struktur/nytt innhold i realfagene Den ”nye” eleven/studenten etter kunnskapsløftet.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Velkommen Kort presentasjon av PNWRC. Etablert i 2003 i Oslo Hovedmål og fokus på utdanning i landsbyer i Pakistan, grunnet manglende resurser og kompetanse.
Fronters nye romoppsett og anbefalt bruk av det PULS – kurstilbud våren 2016 Hanne S. Røising Seminar på IR 21. januar 2016.
LIM – Læringsstøttende prøver i matematikk Misoppfatning, en diagnose eller et stykke på veien? Veilederkonferanse Sorø 31. november 2015.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Fagdag engelsk Hamar 1. november 2016 v/ Helle Kristin Gulestøl, engelsknemnda.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Fagdag 2016.
Utdanning som sprenger grenser
Digital eksamen på SV H15 Hva gikk bra og hvorfor?
Gjennomføring av tilsynet
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid

Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Miljø for Masteroppgaven?
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utdanning som sprenger grenser
TP-nettverket Utvikling høst 2018.
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Todelt eksamen – problemstillinger og muligheter Oslo 30.januar 2009 ved Inge Grythe

Perspektiv Matematikkprofessor Kristian Ranestad til bladet ”Utdanning” januar 2009: -Eksamensendringene er en større og viktigere forandring enn hele Kunnskapsløftet fordi den vil få betydning for hvordan det arbeides i klasserommet

Utviklingstrekk R`94 fokuserte på matematikk som redskapsfag IKT-revolusjon i undervisningen Når en ”instant” ungdomskultur møter matematikken

Så hadde noen kjøpt ei list Komparative, internasjonale tester avslørte manglende basisferdigheter Noe må gjøres Digital skole og ”back to basics” – er det å forskreve seg? Hva har andre gjort?

Nemndas arbeid Vi har til nå produsert 16 ”todelte” sett. Et standard sett har en modningstid på to år I tillegg til nemnda er det flere konsulenter og et nettverk av idemakere engasjerte i arbeidet Delprøve 1 har vi rimelig bra taket på Delprøve 2 med sitt hjelpemiddelregime er stadig en stor utfordring

Problemstillinger og muligheter Hvordan skal basisferdigheter måles på en god måte? Hvorfor ikke flervalgsoppgaver? Basisferdigheter- hva er det? Delprøve 2 – mellom det banale og det umulige Måler vi matematikkferdigheter i delprøve 2? Strukturen er fleksibelt i bruk

Læreplanarbeid Færre emner og mer plass til fordypning Sentrale ferdigheter i et senere bruk av faget Emner som fremmer regneteknisk trening Emner som tilbyr en stor variasjon av oppgaver Emner som fremmer resonnement, argumentasjon og streng føring Sammensetning av emner som bygger på hverandre

Har vi tålmodighet ? Sensuren våren 2008 Reaksjoner på denne Et kunnskapsløft kan ikke vedtas, men må bygges stein på stein For det finns vel ”ingen kongevei til matematikken” selv i vår digitalisierte verden?