Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 19. februar 2016 - Jon Holm.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Læring på arbeidsplassen
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Fagevaluering av klinisk, epidemiologisk, samfunnsmedisinsk, helsefaglig og psykologisk forskning Velkommen til informasjonsmøte! Ved styreleder professor.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Oppfølging av fagevaluering UoH Molde 8. oktober 2013.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Organiseringen av det helse- og sosialfaglige området i UHR
Eierskap og styring i høyere utdanning
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Noen tanker om utsatte språkfag – fra Forskningsrådets perspektiv
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Fornyelse av forskningen og Forskningsrådets rolle Fagerbergutvalget, dialogmøte, UiT, Randi Søgnen.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Orienteringer fra fakultetsledelsen Fakultetsstyremøte 4.juni.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Å vitenskapeliggjøre lærerutdanningen UHR-seminar om Nasjonal forskerskole i lærerutdanning, Oslo, Thorolf Krüger.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Etablering og utvikling av den norske kvalitetssikringsmodellen Toril Johansson Kunnskapsdepartementet.
Program for velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Forskningsstrategi. Noen av strategiens målsettinger være en forskningsinstitusjon på internasjonalt nivå og ledende på utvalgte områder utvikle samarbeid.
Det nasjonale publiseringsutvalget og arbeidet med Open Access Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet Seminar om vitenskapelig.
Finansieringssystemet – erfaringer og ønsker Høgskoledirektør Audun Rivedal Dialogkonferanse 16. september 2014.
”Norska modellen” för bibliometri (Frida/CRISTIN) Inst för språk och litteraturer 8 mars 2012 Karin Henning Göteborgs UB Digitala tjänster.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Forskningsbasert kompetansemegling Status og veien videre nHS-samling januar 2006.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Norsk mal: Tekst med kulepunkter Strukturreform og ledelse Ingvild Marheim Larsen Langesund 24.august
Utviklingstrekk i forskningen og behovet for en ny evaluering Sølvi Lillejord Direktør, Kunnskapssenter for utdanning Informasjonsmøte Lysaker
Kunnskap for en bedre verden Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren – FINNUT Programstyremedlem Terje Ogden Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring i FINNUT.
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 18. mars Jon Holm.
Institutt for samfunnsforsknings erfaringer i lys av evalueringen av sosiologifaget 2.
Evaluering av samfunnsvitenskap Hvem skal med? Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
EQUIS akkreditering - bibliotekets rolle. Agenda Hva/Hvorfor EQUIS? Prosessen Bibliotekets rolle.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Senter for læring og utdanning
Evaluering av norsk utdanningsforskning
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk UHRs rolle
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Gjennomføring av tilsynet
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Data fra fagskoler og DBHs rolle
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm

Forskningsrådets fagevalueringer - kjennetegn  Utføres av internasjonale fagfeller som kan vurdere norsk forskning i et internasjonalt perspektiv  Gir anbefalinger om tiltak som kan fremme kvalitet, effektivitet og relevans i forskningen  Følges opp av:  Institusjonene i deres strategiske arbeid  Forskningsrådet gjennom støtte til nasjonale tiltak  Kunnskapsdepartementet gjennom stortingsmeldinger og i dialogen med UH-institusjonene

Forskningsrådets fagevalueringer - historikk for humsam  Evaluering av humanistisk forskning (pågående)  Nordisk evaluering av idrettsvitenskap (2012)  Evaluering av geografiforskning (2011)  Evaluering av sosialantropologisk forskning (2010)  Evaluering av sosiologi (2010)  Evaluering av filosofi og idehistorie (2010)  Evaluering av rettsvitenskapelig forskning i Norge (2009)  Evaluering av historieforskningen (2008)  Evaluering av utviklingsforskning (2007)  Evaluering av økonomifaget (2007)  Evaluering av nordisk språk- og litterturforskning i Norge (2005)  Evaluering av pedagogisk forskning (2004)  Evaluering av statsvitenskap (2002)

Forskningsrådets fagevalueringer - noen observasjoner  En evaluering tar 2-3 år å gjennomføre… …og oppfølgingen strekker seg over 3-5 år  Det går lang tid mellom hver evaluering  Ønskelig med evalueringsdata som kan oppdateres oftere uten stor arbeidsinnsats fra miljøene

Forskningsrådets fagevalueringer - spørsmål  Hvordan effektivisere evalueringsprosessene?  Hvordan følge opp mellom evalueringer?  Hvordan synliggjøre forskningens betydning for utdanningsoppdraget ved UH-institusjonene?  Hvordan synliggjøre forskningens betydning for samfunnet utenfor akademia?  Hvordan synliggjøre og vurdere tverrfaglighet?

Ny modell for fagevalueringer 1/2  Bruk av bibliometriske data  CRIStin  Internasjonale databaser (WoS, Scopus, Google Scholar)  Kan oppdateres mellom evalueringene  Vurdering av fagene ut fra publiseringsprofil  Supplert med institusjonenes egenvurderinger  Gjør det mulig å sammenlikne på tvers av fag og institusjoner  Vurdering av forskergrupper basert på:  Egenvurdering for forskergrupper  CV for gruppemedlemmer  Et begrenset antall publikasjoner  Synliggjør forskning på tvers av fag og institusjoner BREDDE SPISSSPISS

Ny modell for fagevalueringer 2/2  Utdanning som kontekst for forskning  UH-institusjonene er utdanningsinstitusjoner  Kunnskapsdepartementet etterspør kunnskap om forholdet mellom forskningskvalitet og utdanningskvalitet  Metode = identifisere koplinger forskning  utdanning  Synliggjøre samfunnsbidrag  Evalueringen skal synligjøre mangfoldet av samfunnsbidrag fra samfunnsvitenskapelig forskning  Metode = Innsamling av eksempler (impact-cases)

Evaluering av samfunnsvitenskap avgrensning Flere institusjonelle utgangspunkt for avgrensning:  Det nasjonale fakultetsmøtet for samfunnsvitenskap med underliggende fagråd  Andre relevante nasjonale råd i UHR  Nasjonalt råd for økonomisk-administrativ utdanning (NRØA)  Nasjonalt råd for lærarutdanning (NRLU)  Forskningsinstitutter med samfunnsvitenskapelig forskning

Evalueringens struktur Social Sciences in Norway Panel 1Panel 2Panel 3Panel m n Institution AInstitution BInstitution C D-X Group a Group b c-z

Evaluering av utdanningsforskning  Skal identifisere og analysere sentrale utviklingstrekk i feltet  Vurdere forskningens kvalitet, samhandling, relevans og samfunnsbidrag  Gi grunnlag for ny nasjonal forskningsstrategi  Omfatter miljøer innen utdanningsvitenskap, lærerutdanning og samfunnsvitenskap  Bredt sammensatt panel av internasjonalt anerkjente forskere

Evaluering av utdanningsforskning  Inngår i evalueringen av samfunnsvitenskap  Avgrenses i forhold til andre paneler  NIFUs kartlegging av forskningsfeltet  Vitenskapelig ansatte, omfang og konsentrasjon  Koordinert datainnhenting  Igangsettes våren 2016 Eget informasjonsmøte fredag 18. mars

Evalueringens struktur Social Sciences in Norway Panel 1Panel 2Panel 3 Educational Research n Institution AInstitution BInstitution C D-X Group a Group b c-z

Evalueringens struktur Social Sciences in Norway Panel 1Panel 2Panel 3 Educational Research n Institution AInstitution BInstitution C D-X Group a Group b c-z

Evaluering av samfunnsvitenskapelige utdanninger v/NOKUT  Oppdrag fra KD:  Utvikle en modell for fagevalueringer der både utdanning og forskning inngår.  Samarbeid mellom NOKUT og Forskningsrådet.  NOKUT utvikler ny modell for evaluering av utdanninger  NOKUTs virkemidler:  Akkreditering  Tilsyn  Rådgivning  Incentivordninger  … og evalueringer.

NOKUTs virkemidler  For å oppfylle minimumsstandarder nedfelt i forskrift:  Akkreditering  Tilsyn med utdanninger  Periodisk tilsyn med kvalitetssikringsystemer  For å stimulere til kvalitetsheving  Søknadsveiledning  Rådgivning  Incentivordning (SFU)  Evaluering

Modell for kombinerte fagevalueringer – pilotering med SV-fag  Samspill mellom forskning og utdanning  Litteratur og metodestudie v/NIFU  Identifisere modeller og indikatorer  Modellutvikling i 2016  Fagevalueringer i Forskningsrådet  Utdanningsevalueringer i NOKUT  Institusjonene vil bli bedt om å beskrive kopling av forskning og utdanning i sine egenvurderinger  NOKUT vil teste ny modell for utdannings- evalueringer på 2-3 samfunnsvitenskapelige fag i 2017

Referansegruppe for kombinerte fagevalueringer  Sonni Olsen (UiT)  Anne Kristine Børresen (NTNU)  Tanja Ellingsen (NTNU)  Ingjerd Hoëm (UiO)  Bjørn Stensaker (UiO)  Tom Are Trippestad (HiB)  Jarl Giske (UiB)