FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Evaluering av oktober på blå
Advertisements

Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Naturen som lekeplass for barnehagen
Månedsevaluering november 2011
Evaluering av september på blå
Vi møter sommeren med respekt og undring… med utgangspunkt i eget ståsted er vi nysgjerrig i møte med * ulike årstider – nye erfaringer *små og store dyr.
Språk, Tekst og Kommunikasjon
Turene i November har gått til:
M ÅNEDSEVALUERING MAI Sommeren er kommet! Håper den varer lenge! Vi nyter dagene ute med vannlek, leting etter insekter og lek og moro. I mai har vi vært.
April Kropp bevegelse og helse: Vi utfolder oss på tur, har røris og vi har samlinger med tema kroppen vår. Hva kan vi gjøre med kroppen; rulle, krype,
UkeSatsningsområdeArenaAktivitetMål 31Trivsel og tradisjonerFast oppstartsdag 1.august. - Bli kjent med Aktivitetsskolens område og regler. - Elevene får.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
På barnehagens lunsjmeny!
Evaluering av november på Blå avdeling:
Månedsevaluering november rød avd
Månedsevaluering Januar 2012 Barna utfolder seg i snøen, er kreative og skaper. (Kunst, kultur og kreativitet) Gjennom dramatisering av Eventyr ute tar.
Morgenaktiviteter Gul avdeling Barna har blitt kjent med ulike rytmeinstrumeneter på noen av morgenaktiviteter. Målsettingene ved dette er at barna skal:
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
Helseetaten Forskrifter og andre dokumenter
"God bagasje på livets reise."
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
SKOG PROSJEKT NINA OG TONE.
Natur, miljø og teknikk i ny rammeplan for barnehagen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Enkel versjon av juleevangeliet til adventsamlingene Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride.
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE TIØRINGEN BARNEHAGE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
AKTIVITETSPLAN HÅBAFJELL IDRETTSBARNEHAGE 2015/16
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Årsplan 2013/2014 SOLÅSSTUA BARNEHAGE Solåsstua barnehage, Føllingstadvei 15, 2819 Gjøvik tlf
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Månedsplan for september Temaet for denne måneden: Meg selv Målet for denne perioden er å gi barna kjennskap kroppen 1 Gruppe 1: tema inne Gruppe 2 og.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride ranke Bjørnen sover Små rumpetroll Med krøllet hale.
Velkommen til foreldremøte i Holvik barnehage i Grendahuset i Vågsvåg høsten 2015.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
UKE 38 – 41: SKOGUKA,BRANNVERN. PERIODEPLAN FOR LEKESTUA UKE 38 – 41: HØST, SKOGUKA,BRANNVERN. Mål for perioden: Barna skal få kjennskap til barnehagens.
VELKOMEN TIL FORELDREMØTE I TU BARNEHAGE Onsdag,
Periodeplan for Minsten Uke Skoguke, brannvernuke. Periodeplan for Minsten Uke HØST; Skoguke, brannvernuke. Mål for perioden: Barna skal.
FAGOMRÅDENE 1-3 ÅR BARNETS BESTE ANTALL,ROM OG FORM
Sluttevaluering De syv
Aprilnytt! Hva gjorde vi i Mars: Månedens Jubilanter:
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE
PROGRESJONSPLAN 1-3 ÅR NÆRMILJØ OG SAMFUNN ANTALL, ROM OG FORM
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
PERIODEPLAN FOR MARS 2019 UKE MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 1
Periodeplan for mai MANDAG (matboks) TIRSDAG ONSDAG
BARNEHAGEDAGEN 12. MARS «Jeg lurer på……..»
Periodeplan for Januar 2019
LEK d EVALUERING OG OPPSUMMERING AV APRIL Grønn hverdag:
Samarbeider med Kløver fra uke 26.
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
Foreldremøte Odderøya barnehage
BRANNVERNUKE EVALUERING OG OPPSUMMERING AV SEPTEMBER
Utskrift av presentasjonen:

FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i

Fugleprosjekt vår/sommer

i

I

i

i

Satsningsområder Sosial kompetanse Lek Natur, friluftsliv og helse

i

Fagområdene… Bhg. har 7 fagområder som Rammeplanen sier vi skal jobbe med: o Kommunikasjon, språk og tekst o Kropp, bevegelse og helse o Kunst, kultur og kreativitet o Natur, miljø og teknikk o Etikk, religion og filosofi o Nærmiljø og samfunn o Antall, rom og form

Kommunikasjon, språk og tekst *Vi prater med barna om, og «setter ord på» det vi ser og det barna viser interesse for. *Bruker sanger, rim og regler.

Kropp, bevegelse og helse *Bruker grovmotorikk: gå, løpe, klatre, rulle, krabbe, hoppe…

i *Får andre «bevegelsesutfordringer» med flere typer underlag, som våt sand, grus, fjell, lyng, mose, «bekk», gress og «buskas».

i *Finmotorikken øves når små steiner, blader og bær studeres. *Bruker føle-, smaks-, lukte-, syns- og hørselsansene ved å kjenne, se og lukte på mose, lyng, kvister og steiner, smake på bl.a. bær og høre på fuglene.

Kunst, kultur og kreativitet *Kan «tegne» i sanden med hender/pinner o.l., bygge/lage noe av det vi finner i naturen

i *Lage «instrumenter» og lytte til «musikken» i naturen. *Bruke sanger, rim og regler, f.eks. «Jeg gikk en tur på stien», «Lille Petter edderkopp» osv. *Studere/legge merke til det estetiske i naturen, ulike farger, mønstre osv…

Natur, miljø og teknikk *Bli kjent med naturen, ulike planter, insekter, fugler og dyr.

i *Få erfaring med ulike årstider, ved å se forandring på farger, blader, blomster, lyder, lukter, temperatur og vær.

i *Stimulere nysgjerrighet ved å studere og undre oss over det vi finner, sammen med barna.

Etikk, religion og filosofi *Legge grunnlag for sosial kompetanse, holdninger og verdier som fins i samfunnet, ved å være rollemodeller og å hjelpe barna i konfliktsituasjoner. *Gi barna rom for opplevelser og undring, og møte spørsmål med alvor og respekt.

Nærmiljø og samfunn *Bli kjent i nærmiljøet rundt barnehagen. *La barna opplevde glede over å være en gruppe som f.eks. «samarbeider» om å leke «borte-titt-tei» på hjørnene til Minihuken. *Gi både gutter og jenter varierte opplevelser og utfordringer, og like mye oppmerksomhet på turen i nærmiljøet.

Antall, rom og form *Sammenligne størrelse på steiner, blader, pinner o.l. *Telle steiner, blader, pinner, trær, kongler, barn…

i *Se på likheter og ulikheter, sortere ting vi finner. *Se på ulike former på bl.a. blader og fotavtrykk. *Gi erfaring med ulike plasseringer som inni, foran, bak, oppå, ved siden av osv.

i