1 Sunndal kommune Kommunalteknisk tjeneste Konkurranseutsetting ? Frokostmøte den 29.11.2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Advertisements

Interkommunalt brannvesen for Sunnhordland og Nord-Rogaland
Erfaringer fra innkjøp av forvaltningsrevisjon Lars Normann Mikkelsen, avdelingsdirektør, Oslo kommune Kommunerevisjonen.
Kommunal eiendomsvirksomhet
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Kommunene som markedsaktører Christine Meyer Kommuneloven 20 år Jubileumskonferanse 25. september 2012.
Parkeringspolitikk i Bergen •Disposisjon –Om Bergen –Parkeringspolitikk –Bergen Parkeringsselskap KF sin rolle i parkeringspolitikken –Om Bergen Parkeringsselskap.
Eksempler på samarbeidsløsninger Rådmann Torleif Gjellebæk – Hvaler kommune
Fakta- og analysedagen Stein Gunnes, sjeføkonom Håvard Almås, næringspolitisk rådgiver Frokostmøte
samkommune.no Samkommunestyremøte – Ola Stene 1 Innherred samkommune Nye oppgaver i 2005? Orientering til Samkommunestyret
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
Presentasjon av RISA Eier Bjarne Risa.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Sektorutvalg Levekår 3 juni Økonomi – vann og avløp. Brutto utgifter 213 mill.kr. Herav lønn 19,1 mill. Inntekter 215,1 mill. Gebyrfinansiert Sum.
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
1 FOU-prosjekt Bruk av forsikringsskadedata. 2 En typisk VA-kommune? 5000 innbyggere Sentrumsbebyggelsen: ett vannverk og ett avløpsrenseanlegg Grendesamfunn:
12K-veilys - Bjørn Myhre juni 2007
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og utstyrspark.
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og ustyrspark.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Årlig kontaktmøte med fylkesmannen i Troms, Karlsøy kommune møter med følgende: * Formannskapet * Rådmannens ledergruppe.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
(Ansatt i annen avdeling)
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
SEKSJON VEI OG UTEMILJØ Presentasjon for PTU
Kommunalteknikk Ansvarsområder Kommunal vannforsyning Kommunal avløpshandtering Kommunale veger Trafikksikkerhet Parkeringsordning Parker Damsikkerhet.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
NYE SKATTEREGLER 2016 Firmabil & Yrkesbil. DEFINISJON AV YRKESBIL Bil beregnet spesielt for bruk i tjeneste: Varebil klasse 2 Varebil med kun én seterad.
Sunndal Næringsselskap Sunndal Næringsforening Konkurranseutsetting Kommunens innbyggere er opptatt av et godt velferdstilbud. Det kuttes i helse og skole.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: TEKNISK Folkevalgtopplæringen PRESENTASJON, TEKNISKE OMRÅDER KNUT E HELLAND.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Bil i Regnskapet 1. Bruk av privatbil i næring, skatt og moms 2. Bil i aksjeselskap – ansatt og selskap, skatt og moms 3. Næringsbil i enkelpersonforetak,
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Tjenesteområdene Kultur, frivillighet og fritid Teknikk og miljø Komite for teknikk, kultur og fritid Ragnar Sand Fuglum, direktør for kultur og teknikk.
Velkommen til Hamar! Morten Aspeli Ordfører. Mjøsbyen.
Tilbudskonferanse 1604 Gauldal/Oppdal Kantslått sør / -nord Dato:
Rammevilkår for samdrift mellom kommune og energiselskap
Nye skatteregler 2016 Firmabil & Yrkesbil.
IDRETTSHALLER Driftsøkonomi flerbrukshaller
Eiendomsdrift og forvaltning Asker kommune Roar Nygaard Virksomhetsleder EDF Eldrerådet, 26.april 2017.
Status pr. Januar 2013 Kommunalteknisk sektor Tom A. Johansen
LARVIK KOMMUNE Kommunalteknikk
Drift og vedlikehold i støpeskjeen
TEKNISK ENHET Andøy kommune ANTALL BRUKERE/KUNDER: > 5000
Prinsippskissen Klubbhus Flerbrukshall/ utvidelse av hall Fotballbaner
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Møte i Vegdirektoratet 9
Vedlegg 4 – bussanlegg og ladeinfrastruktur
Rådmann Arve Varden – Høyanger kommune
Presentasjon av ny teknologi innen kjøretøyfaget
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Dønna vannverk HEVA 8/
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Utredning av brannordning for Nye Asker kommune
Gjennomgang Eiendoms-forvaltningen
Undervisning og barnehage
NAV mulighetenes marked
Enkel datainnsamling i kommunal forvaltning
Eksempel på leiestedskalkyle
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Utskrift av presentasjonen:

1 Sunndal kommune Kommunalteknisk tjeneste Konkurranseutsetting ? Frokostmøte den

2 Kommunalteknisk tjeneste Pr fast ansatte 1 lærling Beredskapsstyrken brann

3 Brutto budsjett 2013 = 50,4 mill. Adm Oppmåling Brann Feiing Maskinforv Verksted Renovasjon Renov. næring Slam Park / idrett Veg Vann Avløp Sum Andel kjøp av varer og tjenester : kr. 29,4 mill.

4 Veg / maskinstasjon / verksted 150 km kommunale veger og 27 bruer Budsjett 13 : kr. 8,057 mill. (vinter kr. 3,685 mill.) Kapitalbudsjett : årlig kr. 1,0 mill. + kr. 0,5 mill. (tr.s.) Maskinparken : årlig kr. 1,0 mill. Brøytekontraktører Gatelys Salg av tjenester til vegvesenet Utfordringer : Gatedekker og bruer TILTAKSPLAN VEGER OG BRUER TRAFIKKSIKKERHETSPLAN Kostra

5 KOSTRA

6

7

8

9

10 KOSTRA

11 KOSTRA

12 KOSTRA

13 Organisasjon : parker / idrettsanlegg Vedlikehold av kommunens utomhusanlegg parker og friområder gatesystemer med rabatter beplantninger og utemøbler balløkker og lekeplasser med kommunalt vedl.ansvar uteområder ved kommunale bygg (skoler, barneh..) Fagerhaugan idrettspark 270 da gressarealer og trær og busker Budsjett : kr. 1,764 mill. + kr. 0,985 mill. Oppdrag for Kirkelig fellesråd Vegvesen (rabatter mv) Parkvesen

14 Nyanlegg / drifting Nyanlegg Anleggsarbeidene gjennomføres i dag alltid som entrepriser, der private entreprenører står for opparbeidelsen. Størrelsesorden kr. 3 – 5 mill. pr år. Egen anleggsavdeling vurderes som lite aktuelt. Forutsetter reell konkurranse. Drifting av kommunal infrastruktur Hovedregelen er at drift og vedlikehold foregår i egen regi, men der betydelig andel også er satt bort til private aktører. Eksempler på dette er (budsjett 2013) : -Vintervedlikehold veger : kr. 2,3 mill. -Sommervedlikehold veger : kr. 1,1 mill. -Tiltaksplan veger og bruer, og trafikksikkerhetsplan : kr. 1,5 mill.

15 Maskinstasjon og verksted Maskinstasjon - kostnaden (kr. 2,99 mill.) fordeles til : -kommunale veger sommer- og vintervedlikehold -parkvesen -vann- og avløp -vedlikehold i utbygde områder Verksted - kostnaden (kr. 1,48 mill.) fordeles til : -brannvesen -maskinforvaltning -kommunale veger -renovasjon -parkvesen -vann- og avløp -andre (bl.a. eiendomstjenesten) Arealer totalt, årlige driftskostnader : kr / m 2 - eller ca. kr. 293,- pr. m 2. Verksted : 200 m 2

16 Ansatte Maskinstasjon 265 % (5 ansatte) Verksted 200 % (2 ansatte) + lærling Veg 150 % (2 ansatte) Renovasjon 550 % (6 ansatte) Parkvesen 300 % (3 ansatte + formann) Vann- og avløp 550 % (6 ansatte)

17 Maskiner / kjøretøy Maskinstasjon : Lastebil m/ kran, Cat vegskrape, Lundberg redskapsbærer, Volvo hjullaster, Ravo feiemaskin, 2 stk. varebiler Renovasjon : 3 stk. komprimatorbiler Parkvesen : Liten lastebil, Cat redskapsbærer, Kubota minigraver, JCB traktor, Kubota traktor, 8 stk. plentraktorer, 2 stk. varebiler, div. småutstyr. Vann / avløp : Volvo kloakktømmebil, 4 stk. varebiler, høytrykksspylevogn

18 Konkurranseutsetting ? 1 av 5 Brann og feiing -Lite aktuelt å konkurranseutsette driftsoppgaven. Interkommunalt samarbeid kan være aktuelt (private aktører utføre tilsyn og feiing?) Kart og oppmåling -Lite aktuelt å konkurranseutsette driftsoppgaven. Interkommunalt samarbeid kan være aktuelt (oppmåling kan utføres av private?) Vannforsyning og avløp -Lite aktuelt å konkurranseutsette driftsoppgaven. Lave gebyrer. Stor grad av kjøp av tjenester og varer. -Nyanlegg konkurranseutsettes. Havnedrift - Interkommunalt havnevesen drifter i dag kommunens havner

19 Konkurranseutsetting ? 2 av 5 Beredskap -Lovpålagt oppgave, hvor brannvesenet er viktig ressurs. Viktig at kommunen også har egne mannskaper og maskinelt utstyr i noe grad, men vil være avhengig av innleie av mannskaper og maskiner ved større hendelser. Veg / maskinstasjon -Egne mannskaper og maskiner i noe grad, men stor grad av kjøpte tjenester allerede. Lave driftskostnader. -Nyanlegg konkurranseutsettes. -Vurderes som viktig at kommunen har egne ressurser ut fra beredskapshensyn. Egen kunnskap om anleggene. -Mulig å konkurranseutsette flere oppgaver, der kommunen da i såfall må ha bestiller- og tilsynsfunksjon: Gatefeiing, kantslått, gatemerking, brøytestikkesetting, oppsetting av trafikkskilt, drift av gatelysnett, generell vegdrift sommer og vinter, bruvedlikehold mv.

20 Konkurranseutsetting ? 3 av 5 Verksted -Utfører oppgaver for hele kommuneorganisasjonen, fra småreparasjoner av diverse teknisk utstyr som plenklippere, brøytemateriell, mekaniske oppgaver på heiser, vannverk osv., i tillegg til de ordinære oppgavene på biler og anleggsmaskiner. -Egen kunnskap om maskiner og utstyr. -Bygger egne spesialmaskiner og utstyr. -Benytter private verksteder ved spesialoppgaver. -Selv om oppgaven kan konkurranseutsettes er det svært hensiktsmessig, og vurdert som nødvendig, å ha et støttesystem til den daglige driften av maskiner, biler og utstyr. Dette er en viktig eierfunksjon som kvalitetssikrer oppfølging og tilsyn av materiellet på en nødvendig måte. -Egen regi vurderes som kostnadseffektivt.

21 Konkurranseutsetting ? 4 av 5 Parkvesen -Egne mannskaper og maskiner, men i prinsippet en integrert del av maskinstasjon sommer og vinter. Felles formann. -Fast minimumsbemanning som suppleres med vikarer i sommersesongen. -Selger tjenester til kirkeverge og vegvesen, noe som er viktig for å kunne holde både god kompetanse og kapasitet. -Nyanlegg konkurranseutsettes. -Vedlikehold av grøntanleggene kan gjennomføres på alternative måter, og konkurranseutsetting er et reelt alternativ. -Mannskaper og maskiner inngår i fellesskapet i forhold til vår øvrige aktivitet (spesielt renovasjon, mindre anleggsoppgaver og vintervedlikehold, - samt beredskap).

22 Konkurranseutsetting ? 5 av 5 Renovasjon -Innsamling Utføres med egne mannskaper og biler. God kvalitet og høgt servicenivå til akseptabel kostnad. Ordnede og gode vilkår for de ansatte. -Konkurranseutsetting i denne sektoren er svært vanlig. -Miljøstasjon Kjøpt tjeneste, der Franzefoss gjenvinning AS har kontrakten i dag. -Nytt anbud i 2013.

23 Oppsummering Påstander : Kommunen bør i noen grad har egne mannskaper og maskiner for å utføre de oppgavene som vi har ansvar for. Kommunen bør ha et eget verksted for å klare å følge opp den daglige driften av kjøretøy og utstyr på en god måte. Det er til enhver tid stort behov for å supplere driften ved kjøp av tjenester fra private entreprenører og verksteder. Andre momenter : Beredskapshensynet. Samfunnsperspektivet. Nyanlegg settes alltid ut for konkurranse i det private marked. Kommunen selger som hovedregel ikke tjenester til ”privatmarkedet”. Det skal alltid vurderes om det er hensiktsmessig å utføre oppgavene i egen regi eller ved kjøp i det private marked.