SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Advertisements

Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Inndeling av vegnettet
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Komite for samferdsel i Oppland fylkeskommune 28.mars 2012
Litt om Statens vegvesen
Forvaltningsreform 2010 Høringsnotat februar 2008 Fylkesting 12. mars 2008 Fylkesordfører Audun Tron.
Forvaltningsreforma – Høyringsmøte v/samferdselssjef Magnus Vestrheim, Hordaland fylkeskommune.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Regional transportplan Agder
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Nordlandskartdagene GeoNordland 2005 Satsing på Arealis og Geovekst Magnar Bakksjø Enhet for plan og miljø Kultur- og miljøavdelingen.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Oppgavemeldingen Kommunal- og forvaltningskomitéen 14. april 2015 Gunn Marit Helgesen, styreleder KS Tore O. Sandvik, leder fylkesordførerkollegiet.
Forvaltningsreformen Hva mener KS?. DISPOSISJON Meningsdokumenter fra KS Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Inndelingsspørsmålet.
AKTUELLE VIRKEMIDLER FOR Å SKAPE EN HELHETLIG KIRKEORGANISASJON FOR DEN NORSKE KIRKE AUGUST 2015 FOREDRAG AV DIREKTØR I KIRKERÅDET JENS-PETTER JOHNSEN.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Forvaltningsreformen m.m. Østlandssamarbeidet. Samferdsel
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
Orientering – Statens vegvesen Norge GNA-møte Bjørn Erik Selnes Statens vegvesen.
Kontaktutvalget Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Møte GNA strategisk nettverk og Operative nettverk Felles funksjonskrav drift og vedlikehold København 2. Februar 2010 Odd Barstad Vegdirektoratet.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
1 Forvaltningsreformen Hva er forvaltningsreformen? Hva betyr reformen for vegsektoren? Videre arbeid Ajour
Kunderelasjoner v/Olav Slaatsveen Norges Lastebileier-Forbund Skal se på hvordan vi som kunde/bruker opplever trafikksystemet i Norge.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Leverandørmøte – felles bransjemøte Tiltakspakken
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
Regionreformen – status og veien videre
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Regionreformen Fylkesråd for samferdsel og Miljø Ivar B Prestbakmo,. Fylkesrådets nestleder.
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Fra regioner til divisjoner
Organisering av vegansvaret i Vestland fylkeskommune
Utskrift av presentasjonen:

SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering

Bakgrunn og målet med reformen Bakgrunn: Det ble på 1990-tallet konstatert et økende demokratisk underskudd på regionalt og lokalt nivå. Stortinget ønsket å gjøre noe med dette ved å flytte  makt (oppgaver og midler) fra staten til regionalt folkevalgt nivå  beslutninger som innebærer skjønn og prioritering fra administra- tive til politiske organer. Kortversjon: Målet med reformen er å gjøre fylkeskom- munene og Oslo kommune til sterkere regionale plan- og utviklingsaktører. Statens vegvesen vil bidra til at målet kan nås.

Reformen innenfor vegsektoren i et ”nøtteskall”. 1.Staten skal ha ansvar for et nasjonalt riksvegnett med tilhørende ferjesamband. Staten har fortsatt sektoransvar, jf NTP. Trafikant og kjøretøyfunksjonen forblir statlig og samlet i Statens vegvesen. 2.Ansvaret for det meste av øvrige riksveger og øvrige riksvegferje- samband overføres fra staten til fylkeskommunene Fylkeskommunene får økt ansvar for gange og sykkeltransport. 4.Fylkeskommunene får økt ansvar for kollektivtransporten i fylket. 5.Statens vegvesen beholdes samlet med en felles (sams) statlig vegadministrasjon på regionalt nivå. Dvs at regionvegsjefene fortsetter å høre under Vegdirektoratet i riksvegsaker og fylkes- kommunene i fylkesvegsaker, veglovens § Fylkeskommunene får økt ansvar for at nasjonale mål nås, innenfor trafikksikkerhet, klima m.m.

Mer fylkesveg – mindre riksveg etter 2010 OFFENTLIG VEGNETT I DAG RiksvegerFylkesvegKommunal veg Stam- veg Øvrig riksveg km km km km OFFENTLIG VEGNETT ETTER (Vegdirektoratets høringsutkast) Riks- veg Fylkesveg veg Kommunal veg km Km Km

Noen andre konsekvenser. Før 2010Etter 2010 Riksveg (Sum og for stamveg + øvrig riksveg) Fylkes- veg RiksvegFylkes- veg Ferjesamband Tunneler Ca 410 Ca 540 Drepte (2006) Ca 115 Hardt skadde (2006) (meget alvorlig og alvorlig skadde) Ca 300 Ca 470

Felles vegadministrasjon for riks- og fylkesveg Den felles (sams) vegadministrasjonen for riks- og fylkesveg videreføres, jf Ot prp. nr 68 (2008 – 2009) om lovendringer innenfor samferdselssektoren. I dette ligger at Statens vegvesen fortsatt være statens vegadministrasjon i riksvegsaker og fylkeskommunenes vegadministrasjon i fylkesvegsaker som i dag. Dette er ikke til hinder for at fylkeskommunene som følge av ny ansvarsdeling vil kunne ønske å tilsette noen folk. Det må fylkeskommunene selv vurdere. Statens vegvesen legger opp til å videreføre det gode sam- arbeidet med fylkeskommunene og at tilgjengelige ressurser utnyttes best mulig.

Hovedmålet til SVV 2010 Å utvikle en organisasjon som er i god stand til å møte fremtidens utfordringer Delmål:  Være en god tjenesteleverandør  Løse oppgaver på en kvalitetsmessig god måte  Effektiv forvaltning av menneskelige og økonomiske ressurser  Bli en mer enhetlig organisasjon  Utvikle kunnskapsbedriften SVV

Bakgrunn for prosjektet Statens vegvesen må til enhver tid organisere virksomheten på en best mulig måte Forvaltningsreformen stiller nye krav En viss tid er gått siden forrige vurdering av organisasjonen – ny analyse av nåsituasjonen