KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Advertisements

Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Den ideelle kommunesammenslåing
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Kommunal planlegging Vi er her nå.
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Handlingsprogram for fylkesveger Gjennomgang av listene Kommuneinnspillene er sendt ut (delt ut tidligere, jf permene) Vi har også laget et notat.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Vi skal bygge videre på det vi har!
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Statens vegvesen, Jernbaneverket - fagetater Konseptvalg utredning
KVU for kryssing av Oslofjorden
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
KVU Oppland grense - Jaktøya Verksted 22. november 2010 på Oppdal Statens vegvesen Region midt Jill Hammari Sveen.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Tilbudskonferanse Rv 23 Linnes - E18. Planområdet Rv. 23 binder sammen E6 i Akershus og E18 i Buskerud Hovedinnfartsåren mot Drammen fra Røyken og Hurum.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Velkommen!.
Skredsikring fra 2010 til nå
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
NTP Handlingsprogram /23 Høringsprosessen i Telemark v/Anne-Gro Ahnstrøm, prosjektleder NTP.
Kostnadsutvikling i vegprosjekter
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
E18 Akershus grense - Vinterbro
Arbeidsopplegg for Region vest
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Status i arbeidet nå E6 Sørfoldtunnelene. Utredning september 2013 Arbeidsgruppe i Statens vegvesen.
Rullering av Regional transportplan
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region midt

Kvalitetsikring av store prosjekt (KS1) Ekstern kvalitetssikring av konseptvalg i tidlig planfase (KS1) ble innført i samferdselssektoren i Formålet: –Sikre styring med planlegging av store prosjekt på et tidlig stadium. KS1 danner grunnlag for valg av konsept for videre planlegging. Prioritering av prosjekter vil imidlertid skje i Nasjonal Transportplan samt de årlige budsjetter. Statens krav knyttet til ekstern kvalitetssikring er beskrevet i St. meld. nr. 16 ( ) Nasjonal Transportplan , kap

Kvalitetsikring av store prosjekt (KS1) For neste NTP vil det være krav om KS1 for alle prosjekt over utløsende beløp. I utgangspunktet skal alle prosjekt med en kostnad over 500 mill. kr. gjennom en kvalitetssikring av konsept. Beløpsgrensen er derimot under evaluering. For å kunne bli omtalt i siste 6-årsperiode vil det foreligge krav om at kvalitetssikringen er gjennomført.

NTP 2014 – Prosessen Februar 2010: Retningslinje 1 om utredningsfasen Februar 2010-desember 2010: Etatene og Avinor utarbeider overordnede utredninger og analyser Mars 2011: Retningslinje 2 fra departementene om planfasen sendes ut Januar-desember 2011: Etatene utarbeider planforslaget i fellesskap Høsten 2012: Etatene starter arbeidet med å detaljere handlingsprogrammet

NTP 2014 – Prosessen Januar 2013: Stortingsmeldingen om NTP legges frem Våren/sommeren 2013: Statens vegvesen Region midt og Vegdirektoratet utarbeider detaljert handlingsprogram for programområdene (mindre investeringer) – tiltak fordelt per år for de første fire åra og samlet for de siste seks Desember 2013: Vegdirektoratet stadfester handlingsprogrammet

Grunnlag for NTP 2014 – 2023, veg Riksvegutredninger –Eksisterende stamvegutredninger gjennomgås og revideres –Rutevis gjennomgang Ferdig Oktober 2010 Konseptvalgutredninger –E39 Skei – Ålesund (Moa) –E39 Ålesund (Moa) – Krifast –E39 Krifast – Liabø –E6 Trondheim – Steinkjer –E6 Oppland grense – Melhus

KVU Oppland - Melhus Fra NTP : –Samferdselsdepartementet er kjent med at kommunene langs E6 og rv 3 mellom Oppland grende og Trondheim har gått inn for prinsippet om delvis bompengefinansiert utbygging av E6 på denne strekningen. –Samferdselsdepartementet er i utgangspunktet positiv til et slikt initiativ. Statens eventuelle andel i et slikt bompengeopplegg vil utgjøre den statlige finansieringen av de prosjekter som er foreslått gjennomført og startet opp i planperioden.

Bestilling KVU/KS1 Samferdselsdepartementet har sendt bestilling på KS1 til Statens vegvesen. I brev fra er følgende punkt understreket: –Strekningene som ligger inne i Statens vegvesens handlingsprogram , Vindalsliene - Korporals bru og omlegging av trase forbi Oppdal sentrum skal ikke gjøres til gjenstand for en konseptuel drøfting. Utredningsarbeidet som settes i gang må ikke forsinke fremdriften i disse to prosjektene. –Konseptene som inngår i utredningen må ses i sammenheng med de fritatte delstrekningene. –Utbyggingsrekkefølgen mellom de ulike prosjektene og parsellene langs strekningen skal vurderes. –Frist for innsending av KVU mai 2011

Prosjektorganisering Prosjekteier Berit Brendskag Lied Regionvegsjef Styringsgruppe Kjetil Strand leder Ingvar Tøndel Ulf Haraldsen Samarbeidsgruppe Kommuner Fylkeskommune Fylkesmann Næringsliv Miljøorganisasjoner Lokale pådrivere Andre som bør inviteres med? Prosjektgruppe Jill Hammari Sveen (svv) Prosjektleder NN (konsulent) Marit Danielsen (svv) NN (Jernbaneverket) nn (svv) Lars Erik Sira (svv) Fylkeskommunen? Arbeidsgruppe Konsulent Fagressurser i svv

Hva er en konseptvalgutredning? Sentrale elementer i utredningen: –Behovsanalyse, nasjonale og regionale behov, interessegruppers behov, trafikale behov, prosjektutløsende behov –Strategi, mål, samfunnsmål + effekter for brukere –Krav, absolutte krav + sammenligningskriterier –Alternativsanalyse, utvikle konsepter, måloppnåelse, samfunnsøkonomisk analyse, anbefaling

BESLUTN. OM KVU KVUKS 1 BESLUTNING NEI Prosessen KOMMUNEDEL PLAN REGULERINGS- PLAN KS 2 JA ANLEGG Planlegge videre? Etter hvilket konsept?

Åpen prosess, involvering < Åpne opp for innspill Aktiv deltakelse i verksteder Alternative konsepter Se bredt på mulighetsrommet > Vurdere de ulike konseptene ut fra faglige kriterier Anbefale valg av konsept Eventuelt trinnvis utvikling mot valgt konsept Bruk av samarbeidsgruppe Åpne opp Prosess Lukke / anbefale

Sentrale tema i KVU for riksveger Vegstrekninger Behov for helt nye traseer (og etterfølgende kommunedelplaner) Utbedring / utvidelser av ekststerende veg Regional kollektivtrafikk Fjordkryssinger, konsepter Over (Hengebru, Skråstagbru, Brusymfoni,…) På (Ferge, flytebru) Under (Rørbru, tunnel) Rundt Tettsteder Gjennomkjøring Omkjøring Byer Innfartsåre, kapasitet Begrense etterspørsel Alternative transportformer, kollektivtrafikk, gange, sykkel

Lykke til med verkstedet