Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 1 FERDIGHETSFORSTYRRELSER OG FERDIGHETSVARIASJONER OM ADHD OG LÆREVANSKER FOR BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERE AUST-AGDER FYLKESKOMMUNE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Advertisements

Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
ADHD Norge – Vestfold Tirsdag 4 mars-14
Psykiske utfordringer ved MS
NEVROPSYKIATRISKE TILSTANDER OG KIRKEN
Fritidslederen min roper hjelp!
Positiv ledelse av barn
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Mestring og forebygging av depresjon
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Smidig 2011, 14. november 2011, advokat Ståle L Hagen
Ungdomsgruppe Lege, BUP Levanger
LÆRING Grunnleggende prosesser
Et økende problem i skolen?
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Matematikkvansker AU, 10. oktober.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Bokpresentasjon Bergen
Diagnose, erfaringer og utfordringer
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Å leve med ADHD i familien
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Cerebral Parese og kognitiv funksjon
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Mestring og forebygging av depresjon
Kjennetegn og følgevansker
Innovationskraft Innovasjonskraft er å kontinuerlig våge og orke å tenke nytt.
HelART i Ulåsen barnehage
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Eldre med skadelige rusmiddelvaner
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Tema: Kommunikasjon i team
-  Hvor går grensen mellom helse og uhelse?  Når er det på tide å bli bekymret for seg selv eller andre? -
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Hyperkinetiske forstyrrelser
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
DIGITALE Hvorfra kom Big Data?
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Gener og evolusjon. Mange egenskaper skyldes arv Mange egenskaper er arvelig bestemt, som blodtype, fingeravtrykk, øye- og hårfarge Andre egenskaper som.
Hva skjer når hjernen svikter? Demens, psykiatri og atferd v/ Trine Dalen Bergersen psykologspesialist.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Darwins oppfatning Linnés oppfatning.
Asperger syndrom og ADHD
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Kap 1 - Hjerne Hvis hjernen skades før, under eller etter fødselen, kan det medføre en eller flere følgende tilstander: utviklingshemming cerebral parese.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Fritidslederen min roper hjelp!
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
ADHD – Muligheter og begrensninger i arbeid
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Psykisk helse.
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Nettverkssamling HELSE OG SOSIAL | AVDELING
Ha evig liv Joh
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Leder i erfaringspanelet psykisk helse og rus Ove Vestheim
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 1 FERDIGHETSFORSTYRRELSER OG FERDIGHETSVARIASJONER OM ADHD OG LÆREVANSKER FOR BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERE AUST-AGDER FYLKESKOMMUNE

Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 2 PRESENTASJON Werner Nebelung Spesialist Skole-psykologi PPT ABUP DPS

Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 3 NEVRODIVERSITET It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change. Charles Darwin

Vi har lært at: «Utenpå er vi forskjellig, men inni er vi like» Biologisk variasjon er en viktig forutsetning for arters overlevelse. Vi er mer forskjellige inni enn utenpå. Hvilke medfødte egenskaper som er nyttige eller viktige varierer. Gårsdagens viktige ferdigheter er ikke dagens! Varierer med historie og kultur Ridder med lese- og skrivevansker? Klossete ridder Maori kriger med ADHD? Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 4

VARIASJON OG LÆREVANSKER Som høyde og hårfarge – går en rekke egenskaper i arv eller framstår som medfødt variasjon; musikalitet, skoleevner, håndpreferanse, språkferdigheter, motoriske ferdigheter, rytmesans osv osv. Når slike egenskaper har negativ effekt på ferdigheter som er viktige for skoleresultater blir de omtalt som lærevansker. Som for håndpreferanse er det vanskelig å bruke ord om hva som er normalt, sykdom, skade, lidelse Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 5

6 SPESIFIKKE VARIASJONER/VANSKER – (LÆREVANSKER HVIS SKOLEFERDIGHETER) Lese-skrivevansker/Dysleksi 3-10% (  25%) ADHD 1,7-5%(  10%) Tourette og Tics 1-2 % (  10%) Asperger 1/2-1% Matematikkvansker/Dyskalkuli3-5%(  10%) Språkvansker 3-8%(  17%) Motoriske vansker ?% Hukommelse og minnevansker ? % OSV De fleste av oss har grader av en eller flere lærevansker

Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 7 ADHD SPEKTERLIDELSER FILTRERING OG REGULERING AV OPPMERKSOMHET  KONSENTRASJON

Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 8 Nervenes ”filtre” og signalstoffer Nervesignaler som forsvinner på veien Elektriske impulser og kjemiske impulser

Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 9 Persepsjon (det vi oppfatter) - en interaktiv prosess

Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 10 Oppmerksomhet-Konsentrasjon Rettet fokus (interaktiv prosess) Sortering av stimuli Evne til ikke å la seg distrahere På tross av dette følge med og avbryte når det er noe viktig (”Coctail party”- effekten) Oppfatter ”det som er viktig” Opprettholdt fokus og interesse

Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 11 SYMPTOMER VED ADHD SPEKTERLIDELSER

Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 12 ADHD SYMPTOMER 1 Oppmerksomhetsforstyrrelse Er ikke oppmerksom på detaljer. Klarer ikke å fokusere oppmerksomhet over tid (Dette gjelder ikke oppgaver som er svært stimulusintensive som data eller TV-spill). Hører ikke hva som blir sagt. Klarer ikke å gjøre ferdig. Uorganisert. Roter bort eller mister. Blir lett distrahert Er glemsom.

Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 13 ADHD SYMPTOMER 2 Hyperaktivitet: Viser vedvarende økt motorisk aktivitet, uro eller rastløshet som ikke i særlig grad lar seg modifisere av sosial sammenheng eller krav. (Hos ungdom og voksne finnes kanskje bare en følelse av rastløshet). Impulsivitet: Vansker med å vente på sin tur, avbryter eller forstyrrer andre, snakker ofte ustoppelig uten hensyn til sosiale begrensninger.

Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 14 SEKUNDÆR PROBLEMUTVIKLING UOPPDAGEDE LESE- OG SKRIVEVANSKER Tap av selvtillit og troen på egne ferdigheter. Vegring for ulike skoleoppgaver Manglende utvikling av grunnleggende ferdigheter Tap av kompetanse og kunnskapstilegnelse Økt avstand i kompetanse og økende vegring Skulk og unndragelse fra læringssituasjoner Etablering av kontakt med andre i samme situasjon Drop out skole, Drop out arbeid, Drop out sosialt Problemer med arbeid, rus kriminalitet Av innsatte i fengsel har % ADHD, 80% lese og skrivevansker, 100% en vanskelig familiebakgrunn.

Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 15 SLUTT