Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA 6.3.2012 Petter A. Knudsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Jobbsøking.
Advokat Tonje Urdal Sand
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Veien mot arbeidslivet
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Profil og omdømme Modul 1 Introduksjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Strategiarbeid i praksis
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Sosiologi i barnehagen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
”Vi strekker oss litt lengere” Personalsjef, kollega og medmenneske
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Omstilling og omorganisering-tillitsvalgtes rolle
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
LEGEN SOM ARBEIDSGIVER
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Øystein Pedersen Dahlen
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 4 1 Merkevare God profilering vil gi dere –Mer godvilje fra omgivelsene –Større toleranse fra omgivelsene.
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Omstilling uten konflikt
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Kommunen som arbeidsgiver
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
OSA saker og utfordringer
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
PERMITTERING OG OPPSIGELSE – hvordan håndterer vi det?
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
RETNINGSLINJER FOR PRESENTASJONEN Denne presentasjonen er tenkt brukt for å rekruttere nye medlemmer Hensikten med å lage en standardisert rekrutteringspresentasjon.
STAFOs modulbaserte opplæringsmodell Presentasjon.
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
Enkelte momenter i forbindelse med å søke jobb - Bedriftskontakt.
Kristiania Advokat Praktisk arbeidsrett Gudleik H.Leir.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Rekruttering i Skatteopplysningen Øst Rett kompetanse på rett plass Tonje Faraasen.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
Tilrettevisning, Advarsler, Suspensjon, oppsigelse Mandal kommune.
Bli møtt med verdighet og respekt Bli forstått og verdsatt som medmenneske Ikke bli møtt med fordommer og stigmatisering Bli sett på som medspiller og.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
HTV-konferanse februar
Visjon, virksomhetside og verdier
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Aktiv Livsstil Aktiv/ inaktiv familie Trening på ferie
Frivillighet Organiser og motiver dine frivillige
LEGEN SOM ARBEIDSGIVER
Venner og valg Film og samtale.
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Hvordan SKRIVE en god CV?
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen

Jeg – en merkevare ? Del I Hensikten med personlig merkevarebygging: Skape bestemte forestillinger om eller assosiasjoner til deg Tydeliggjøre seg og skille seg ut fra konkurrentene – andre personer

Jeg – en merkevare ? Måling av styrke på merkevare Verdi/image/særegenhet 100% DEG Kjennskap/tilgjengelighet 100% Presentasjon/CV/Profil intervju/Kompetanse Kjent blant rekruttere og headhuntere / Linkedin.no / Databaser / Nettverk / ECONA

Jeg – en merkevare ? Hva er Personlig merkevarebygging? Evnen til å synliggjøre din personlighet, din kompetanse og dine egenskaper på best mulig måte, i den hensikt å nå ditt mål. Et personlig brand/merkevare = Hvordan du oppleves når andre tenker på deg Det reflekterer det du står for: din identitet dine verdier og holdninger din kompetanse og egenskaper din adferd dine omgivelser, ditt miljø

Drømmejobben VisjonDrøm Rolle Hvilken rolle vil du ha? Leder: Avd. leder, adm. direktør, prosjektleder, faglig leder Personalansvar Fagekspert Medarbeider Administrator Verdier Hva er viktig for deg i jobb og privat? I hvilken grad blir det som er viktig for deg mulig i den rollen du ønsker? Kompetanse og egenskaper Hva kan du? Hvilke sterke sider har du og hvilke begrensninger har du? Fagområder og arbeidsoppgaver du trives med?

Resultat Faglig kompetanse Sosiale ferdigheter Personlige egenskaper Energi

Hvordan finne frem til ”den rette jobben” Karrierebehov - stilling Lederkarriere – omfang/nivå Økonomiske rammer - lønn Bosted/arbeidsvei Nasjonal/internasjonal karriere Realkompetanse Formalkompetanse Fagkompetanse Erfaring Bransje Funksjonserfaring Personlige egenskaper Sosiale ferdigheter Lederprofil VIL ER KAN Rett jobb

Livskarriere Jobb Karriere Personlig utvikling Økonomi Venner Fritid/Hobby/ Rekreasjon Fysiske omgivelser Bolig Helse Trening Familie Samliv Bli bevisst dine valg og muligheter. Kan du gjøre karriere på flere områder enn jobb? Kartlegg hvordan du ønsker å ha det om 1 år, om 10 år. Velg arbeidsgiver som matcher dine ønsker om et balansert liv.

Jeg – en merkevare? Din profil – et resultat av fire forhold: 1Din kompetanse, dine egenskaper og holdninger og nivået og kvaliteten på disse 2Erfaringer vi gjør oss som ”kunde” av deg 3 ”Din fysiske standard” – friskhet 4Din kommunikasjon - språk Innhold hva du sier10% Form hvordan du sier det20% Kroppsspråkhvordan du oppleves visuelt70%

Del IIOppsigelse og Reaksjonsmønsteret Hvordan opplever den berørte personen situasjonen under prosessen

Formkrav til oppsigelsen – aml § 15-4 Skriftlig Leveres personlig/sendes rekommandert Inneholde opplysninger om: retten til å kreve forhandlinger retten til å reise søksmål retten til å stå i stillingen fristene til å kreve forhandlinger Er oppsigelsen begrunnet i virksomhetens forhold skal det opplyses om fortrinnsretten.

Bruk av sluttpakke fra et juridisk perspektiv (forts.) § AML’s minimumsvilkår vs Sluttpakke Sluttpakkeavtalen er ikke formelt bundet av §AML Sluttpakken er en avtale mellom 2 ”likeverdige” parter Den ansatte frasier seg: rett til forhandling og rettslig vurdering – stå i stillingen rett til å komme tilbake i stillingen rett til søksmål Arbeidsgiver gir: økt trygghet i form av etterlønn økt trygghet for ny jobb med innlagt jobbsøkeprogram arbeidsfritak – rask overgang til aktivt jobbsøk Arbeidsgiver får: rask behandling og avklaring av prosessen ingen prosessuelle advokatkostnader mulighet for å rekruttere til stillingen igjen ledelsestid tilgjengelig for drift og ny organisasjon opprettholdt et godt omdømme

Del III Sluttpakken Etterlønn: Definert som lønn uten feriepenger/bonus Etterlønn med avkorting – stoppes utbetalt når ny jobb er etablert Pensjon og forsikring: Dekkes i oppsigelsestiden Sosiale goder: Dekkes i oppsigelsestiden (telefon/ bredbånd/ PC/ avis/ bil) Bonus: Regnes frem til dato for fratredelse Arbeidsfritak: Vanlig fra start av oppsigelsestiden Karriereprogram: starter fra fratredelsestidspunktet og frem til ny jobb. Attest og referanser:

Arbeidsgivers beregning vedr. sluttavtaler A)Oppsigelse med søksmål og konflikt -lønn i perioden frem til dom + oppsigelsestid -ledelsestid brukt til konfliktprosessen -omdømme i markedet -uro i avdelingen for de som er igjen -pensjon + forsikring + alle sosiale goder i hele perioden -den berørte sitter i stillingen frem til dom B)Sluttpakke -lønn i oppsigelsestiden + etterlønnsperioden -rask prosess med trygghet for ny

Eksempel på sluttpakkestruktur – mnd.

Jeg – en merkevare? Del IVSuksessfaktorer Troverdig Attraktiv og relevant UNIK Budskap

Jeg en merkevare CV og Nøkkelkompetanse Utdannelse Faglig kompetanse Egenskaper og ferdigheter Erfaring Nasjonalt / internasjonalt Bransje og Organisasjonstype Ledelse Nivå Omfang Kompleksitet

Jeg - en merkevare? Evaluer deg selv som merkevare – ditt brand Spørsmål: Har du en klar posisjon? Er det gap mellom det du lover og det du leverer? Er du tydelig og skiller du deg ut tilstrekkelig? Oppleves du som attraktiv? Vekker du positive reaksjoner hos målgruppen? Snakker du til hodet og hjertet? Har du gode suksesshistorier som forteller om din kompetanse?

”Du setter ikke spor der hvor alle andre går” Jan Vincent Johannessen Lykke til med din egen personlige merkevarebygging i vanskelige tider Petter A. Knudsen