 Arbeidsforskningsinstituttet AS, 2011  Forfatter/Author Tidsbrukundersøkelse blant vitenskapelig ansatte Cathrine Egeland Ann Cecilie Bergene AFI 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
System for kompetansekrav NRHS – møte
Advertisements

Lønnsutvikling for ikke-vitenskapelig personale i UH-sektoren Innlegg på FBF OU-seminar Bergen, 26. april 2013 Steinar Vagstad hovedtillitsvalgt ved Universitetet.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Arbeidstid i kommunale barnehager
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid til forskning Mer krevende balanse etter Kvalitetsreformen? Per O. Aamodt.
Arbeidslivskurs og språkpraksisoppgaver tilpasset B-løpselever
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Nye regler for lengden av overtidsarbeid.
Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret
Legeforeningens arbeidstidsundersøkelse – 2014
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Særavtalen – situasjonen etter 1. august 2007 – Fagpolitiske foreninger kunnskap gir vekst
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Lokal arbeidstidsavtale
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
Status for FoU i UH-sektoren Høgskolen i Sogn og Fjordane August 2015.
Status to år etter Februar 2011 Ansvarlig for analysene: Håvard Windstad Analysesjef, MediaCom Læreryrkets status i Norge.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Tema: Arbeidsmiljøloven §14-4a Rett til stilling for deltidsansatte tilsvarende faktisk arbeidstid Medlemsmøte den 11. februar 2015.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
 Arbeidsforskningsinstituttet AS, 2011  Forfatter/Author Arbeidsglede og produktivitet? Econa/Arbeidslivsforum 17. april 2012 Eivind Falkum
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid Presentasjon av rapport fra spørreskjemaundersøkelsen Gruppearbeid Oppsummering med skisse.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Status for sykepleieprofessorenes forskning i Norge - innledning til diskusjon Karen Bjøro, RN, PhD 2. Nestleder Norsk Sykepleierforbund Professorsamling.
Forskningsledelse – hvor går skillelinjene? Norges forskningsråd.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Utvalgte resultater for SVGS
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Skranker i arbeidslivet
30 år med tidsbruksundersøkelser – finner vi svarene
Om Norsk Finansbarometer 2014
Leve lykkelig alle dager til ende…
Utvalgte resultater for SVGS
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Fagmodul: FoU-tid og FoU-termin
Fordeling av arbeidstid – arbeidsgivers styringsrett/handlingsrom
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Den vanskelige samtalen
Entreprenørseminar 7. april 2005 Øyvind Lauridsen Petroleumstilsynet
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Utskrift av presentasjonen:

 Arbeidsforskningsinstituttet AS, 2011  Forfatter/Author Tidsbrukundersøkelse blant vitenskapelig ansatte Cathrine Egeland Ann Cecilie Bergene AFI

2 Om undersøkelsen Oppdragsgiver: Kunnskapsdepartementet Tidligere undersøkelser: – 2001 for universitetene – 2005 for høgskolene

3 Tematisk utvidelse Tidskultur er avgjørende for tidsbruk Karrierelogikk Grensedragning mellom arbeid og fritid Forhandlinger om tid Utefra-og-inn-perspektiv Arbeidslivsperspektiv Analyse av ”sammenhengende tid til forskning”

4 Undersøkelsens design Kvalitativ pilot Kvantitativ spørreundersøkelse sendt til alle Kvantitativ dagbokundersøkelse sendt til et selvrekruttert utvalg Studie av administrative systemer Kvalitativ intervjuundersøkelse

5 Tre metodiske lærdommer a)Lav svarprosent b)Verdien av å trekke inn kvalitative komponenter c)Konsekvenser for fremtidige tidsbrukundersøkelser

6 Målgruppen Institusjoner: Universiteter Statlige høgskoler Vitenskapelige/private høgskoler Stillinger: Professor Dosent Førsteamanuensis Førstelektor Amanuensis Universitetslektor Høyskolelektor Postdoktor

7 Svarprosent Spørreundersøkelsen ble sendt ut til Av disse ble ikke åpnet (62 %) skjemaer ble ufullstendig utfylt 343 åpnet skjemaet uten å besvare noen spørsmål skjemaer er fullstendig utfylt Svarprosent: – 24 % av alle utsendingene – 35 % hvis ufullstendig utfylte skjema inkluderes – 63 % av de åpnede skjemaene ble fullstendig utfylt

8 Metodisk utvidelse Fallende villighet til å delta Tilsvarende undersøkelser (2009, 2010) Metodekombinasjon har vært et riktig grep Opplevelser og holdninger – ny kunnskap

9 Gjennomsnittlig ukentlig arbeidstid

10 Gjennomsnittlig ukentlig arbeidstid

11 Tidsbruk på ulike arbeidsoppgaver

12 Undervisning 53 prosent er ganske/svært fornøyde med balansen mellom undervisning og forskning 43 prosent er delvis/helt enige i påstanden ”Det går for mye tid til for- og etterarbeid i forbindelse med undervisning” 58 prosent er delvis/helt enige i påstanden ”Jeg bruker mer tid på å forberede undervisning enn hva som er avsatt av arbeidsgiver”

13 Sammenhengende tid til forskning 61 prosent er ganske/svært misfornøyde med sine muligheter for å få sammenhengende tid til forskning. Dette bygger imidlertid på ganske ulike forventninger og praksiser knyttet til forskningsvirksomheten Sammenhengende tid til forskning er alt fra noen timer til hele semestre

14 Arbeidsvilkår Lokale avtaler om fordeling av tid på ulike oppgaver Uklar situasjon Opplevelse av tilfeldigheter og kameraderi: ”Tildeling av forskningstid er ikke helt resultatbasert, men resultatene teller. Det er litt statusbasert og avhengig av hvem som kjenner hvem”. Dårlig tidsvelferd; ”man[har] jo hele tiden en dårlig samvittighet fordi man bør gjøre noe faglig”

15 ”Umettelig system” ”Det er et umettelig system. Det er bare arbeiderne som setter grenser. I en vanlig jobb kan man beskytte seg mot denne umetteligheten og vilkårligheten, men den har tatt tak i denne sektoren. Det er ingen som passer på at man tar ut den ferien man skal eller på om man jobber overtid. Det flyter i hop. Dessuten er jobben i stor grad hobby, i motsetning til industriarbeiderne som betraktet jobben som lite engasjerende/ stimulerende.”

16 Hvem drar fordel av uklarheten? Uformelle regler for tildeling av arbeidsoppgaver favoriserer de kyniske og de med høyest status Gitt dager bundet opp til studentrelatert arbeid, favoriseres de som er ”særlig uavhengige” på fritiden i de meritterende aktivitetene

17 Karrierelogikk og tidskultur Individuell konkurranse basert på individuelle kvalifikasjoner og prestasjoner innenfor et tydelig hierarki hvor det er mulig og attraktivt å avansere. All fritid kan potensielt brukes til karrierefremmende arbeid. Det vitenskapelige eller akademiske arbeidets mening: ”Du måste ge allt, och det tar aldrig slut. For det andra är forpliktelsen odelbar, du ska använda hele huvudet, alltid. Det innebär att om du gör något dåligt, så blir det väldigt personlig.” (Sørhaug 1995:351).

18 ”Et kall” ”Det å være forsker er et kall. Man må brenne ellers orker man ikke. For meg er det utenkelig å ha en 9-16 jobb. Jeg er herre over mitt eget arbeid. Så lenge jeg leverer det jeg skal, har jeg en høy grad av frihet. Jeg bestemmer selv. Tar ting som det kommer, og for meg er nettopp det en positiv side ved jobben. Den er veldig selvstendig. Men man må være kompetitiv og få tenning på det man gjør. Man må tenne på stress […] Jeg er heldig som har en mann med lignende jobb. Vi forstår hverandre. Det er helt nødvendig. Vi gir hverandre rom. Jobb og fritid flyter sammen - men det gjelder heldigvis for begge!”

19 Arbeidets plassering på døgnet

20 Mannlige førsteamanuenser

21 Kvinnelige førsteamanuenser

22 Jobb og familieliv ”Jeg tenker litt på de som kommer inn i dette systemet i dag og som har små barn, og som opplever høye krav til seg om å skaffe seg førstekompetanse for å få fast jobb. De har et stort press på seg og det tror jeg går ut over familieliv”.

23 Arbeidstid og barn

24 Partners ukentlige arbeidstid blant førsteamanuenser med og uten barn i alderen 0-10 år

25 Karrierelogikk: arbeidstid og publisering

26 Karrierelogikk: arbeidstid og undervisning

27 Matteus- eller Matildaeffekt? ”For den som har, skal få, og det i overflod. Men den som ikke har, skal bli fratatt selv det han har.” (Matteus 13:12)

28 Til diskusjon Gir det mening å snakke om regulering i UoH- sektoren? Hva må til for å skape en ”level playing field” for menn og kvinner i sektoren? Hva slags tidskultur ønskes? Hva slags tidskultur er nødvendig?