Velkommen til kontaktmøte Vg
Program TidAktivitet / Informasjon/presentasjon v/rektor + rådgiver / Kontaktlærerne informerer foresatte i klasserommene
Utdanningsprogram Helse- og oppvekstfag (HO) Restaurant- og matfag (RM) Medier og kommunikasjon (MK) Påbygging til generell studiekompetanse (PB) Studiespesialisering m/formgiving (SF) Studiespesialisering (ST)
LEDELSEN Rektor: Terje Bentzen Ass.rektor: Eva Mitusch Avd.leder RM/HS: Ingunn Lyngstad Avd.leder MK/SF: Annikken Falkbu Avd.leder ST/PB: Anders Lindhjem-Godal Avd.leder elevtjenester:Terje Horneland Adm.leder: Anna Kvinnsland Driftsleder: Arne Aalrust
Avdeling for elevtjenester Leder for elevtjenesten: Terje Horneland Rådgivere: Tove Handeland John Olav G. Saxlund Helsesøster: Lise Ramfjord (på skolen hver dag) Spes.ped.koordinator: Anne Bjåland PPT: Rosaria Ulsnæs og Linda Skåra Kontaktinfo på hjemmesiden/tjenester for elever
Visjon: Kreativ og fremtidsrettet Temaprofil: Miljø, mangfold og muligheter Verdier: Solidaritet Utvikling og vekst Likeverd og respekt Tilhørighet og identitet Rosenvilde - forankring
SKOLENS SATSINGSOMRÅDER
Læringskulturen på Rosenvilde Mål: Elever som realiserer sitt potensial Elevmedvirkning Lagarbeid Utdannelse og dannelse
Satsingsområder på Rosenvilde Vurdering for læring Klasseledelse Grunnleggende ferdigheter Lærings- strategier Yrkesretting og relevans
” Tett på”; forebygge fravær Melde fra samme dag v/fravær Melde fra til faglærer/kontaktlærer hvis eleven må gå fra skolen i løpet av dagen; jf. reglement Hvis økende fravær: ”Tett på”-skjema; samtale med kontaktlærer om fravær (kartlegging) og oppfølging. Skjema sendes hjem (også for myndige elever etter avtale fra forventningssamtale) Samarbeid med foresatte Stort fravær kan føre til «Ikke vurdering» (IV) i fag
VURDERING Underveisvurdering: All vurdering fram til sluttvurdering, gis løpende, skal være læringsfremmende og skal bidra til å informere og motivere elevene, egenvurdering er en del av underveisvurderingen Den kompetansen eleven har vist underveis i opplæringen er en del av grunnlaget for vurdering når standpunktkarakter skal settes Foresatte blir til umyndige elever blir invitert til samtale med kontaktlærer i løpet av første halvår ( eller etter avtale) Eleven får halvårsvurdering i januar, som blir supplert av veiledning fra faglærer hvordan man kan øke kompetansen sin i faget Til sommeren settes det enten standpunktkarakter eller det gis halvårsvurdering med og uten karakter
VURDERING forts. Karakterskalaen for halvårsvurdering og standpunktkarakterer er 1-6, faget er bestått hvis man får 2 eller bedre Sluttvurdering: Gis ved slutten av opplæringen som standpunktkarakter og evt. eksamenskarakter
VURDERING, EKSAMEN OG DOKUMENTASJON På elevenes sluttdokumentasjonen (vitnemål eller kompetansebevis) vil det stå samlet fravær for alle tre (to) årene Stort fravær eller andre særlige grunner kan føre til at læreren ikke har tilstrekkelig grunnlag for å gi halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter Alle programfagene avsluttes hvert år og vil fremgå på dokumentasjonen
MILJØARBEID jfr. § 9a-1-3 i opplæringsloven Alle elever i grunnskoler og videregående skoler har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring Handlingsplikt Tiltak
MILJØARBEID Rosenvilde-dagene Tema- og aktivitetsdag Internasjonal dag/OD Juleaktiviteter Aktiviteter i regi av elevrådet (f.eks.: fadderordning) Midttimeaktiviteter i regi av miljøarbeider Den kulturelle skolesekken
EKSAMEN Alle elever på YF Vg2 skal opp til tverrfaglig eksamen i programfag 20 % av elevene på Vg1 og Vg2 YF skal trekkes ut til eksamen i andre fag
EKSAMEN Alle elever på Vg2 ST/SF skal trekkes ut til én eksamen På Vg3 skal alle elevene ha eksamen i norsk hovedmål, og i tillegg skal de trekkes ut til tre eksamener ( ST: to skriftlige, én muntlig, muntlig/praktisk, SF: skriftlig, muntlig, praktisk eller muntlig-praktisk, minst ett trekkfag fra eget programområde)
Neste skoleår Hovedregelen for å bli flyttet opp til neste skoleår er bestått i alle fag
Mer informasjon Hjemmeside:
Etter Vg2 yrkesfag …
Hva kan elevene velge?
Hva har de lyst til å bli?
Hva påvirker valgene?
Kort repetisjon: Rett til tre års videregående opplæring Må bruke retten i løpet av en sammenhengende periode på fem år i skole eller seks år når de er i lære Rett til opplæring i det fylket man er bostedsregistrert Rett til ett omvalg Rett til to hvileår
Yrkeskompetanse Hovedmodellen: Vg1 + Vg2 i skole 2 år i lære som lærling Lærebedrift: Privat Offentlig
Lærebedrift godkjent av fylkeskommunen for å ta inn lærlinger/ lærekandidater. må kunne gi opplæringen fastsatt i læreplanen må ha faglig kvalifisert person som er ansvarlig for opplæringen.
Har man krav på læreplass?. Søker læreplass
Hva er viktig for å få læreplass? Tilstedeværelse (lite fravær) Bestått i alle fag (gode karakterer ingen hindring) God orden og oppførsel Vise interesse for bedriften By på seg selv
Hva kan eleven selv gjøre? Bruke prosjekt til fordypning Kontakte bedrifter hvor de kan tenke seg å jobbe Kontakte opplæringskontorer Undersøke på oversikt over godkjente lærebedrifter i Akershuswww.yrke.no Bruke nettverket! Skrive en god søknad.
Fra alle Vg2 Yrkesfaglige utdanningsprogram kan elevene søke seg til Vg3 Påbygging til generell studiekompetanse. » Bleiker » Nesbru » Eikeli » Rud » Rosenvilde
Vg3 Påbygging til generell studiekompetanse Inntakskrav bestått VG2 fra alle yrkesfaglig utdanningsprogram 10 t norsk 5 t matematikk 5 t historie 3 t naturfag 2 t kroppsøving 5 t programfag – (utd.program for stud.spes.) Sum = 30 timer
Påbygging til generell studiekompetanse – 4.påbygg Inntakskrav bestått fagbrev eller fagutdanning 10 t norsk 5 t matematikk 5 t historie 3 t naturfag Sum = 23 timer Søknad: 1. mars i VIGO
Hva er lurt å velge? Fagbrev Vg3 Påbygging +++fordeler+++ fordeler ----ulemper----- ulemper
Elevene på Vg2 Medier og kommunikasjon kan velge: Vg3 Medier og kommunikasjon – studieforberedende Vg3 Påbygging til generell studiekompetanse Vg3 Mediedesign (fagkompetanse) Vågen videregående skole De kan også søke yrkeskompetanse med fagbrev (lærling) – Fotograffaget – Mediegrafikerfaget Valg videre
Vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfag kan søke: Barne- og ungdomsarbeiderfaget - fagbrev Vg3 Påbygging til generell studiekompetanse
Vg2 Fotterapi og ortopediteknikkfag kan søke: Ortopediteknikkfaget- fagbrev Vg3 Fotterapi- fagutdanning i skole Vg3 Påbygging til generell studiekompetanse:
VG2 Kokk og servitør kan søke: KokkfagetFagbrev InstitusjonskokkfagetFagbrev Servitørfaget Fagbrev Vg3 Påbygging til generell studiekompetanse
VG2 Matfag kan søke Butikkslakterfaget fagbrev Fiskehandlerfaget ” Industriell matproduksjon ” Kjøttskjærerfaget ” Bakerfaget ” Konditorfaget ” Pølsemakerfaget ” Sjømatfaget ” Slakterfaget ” og Vg3 Påbygging til generell studiekompetanse
Lykke til!
Rosenvilde 2014
Informasjon Veivalg videre fra: Vg2 ST Vg2 SF Karriere-/utdannings- og yrkesveiledning
Opplæring Rett til tre års videregående opplæring Må bruke retten i løpet av en sammenhengende periode på fem år i skole – (eller seks år i lære) Rett til opplæring i det fylket du er bostedsregistrert Rett til ett omvalg Rett til to hvileår
Valg videre Elevene på Vg2 ST kan velge Vg3 Studiespesialisering Fortrinnsrett til skoleplass på Rosenvilde
Valg videre Elevene på Vg2 SF kan velge Vg3 Studiespesialisering med formgiving Fortrinnsrett til skoleplass på Rosenvilde
Utdannings- og yrkesveiledning Trefftid på kontor Trefftid i glassgaten Infotek Oppslag på It’s Learning Hjemmesiden Presentasjoner utenfra Utdanningsmesser
…. veien videre Kartlegging Tester «WIE» 90 spørsmål - work interest explorer - Yrkesområder - Rapport Programfag
Inngangsbilletten til høgskoler og universitet Alle fag må være bestått Alle karakterer teller likt (snitt x 10) Vitnemål: to kvoter
Lykke til!
ROM GruppeRom 2KSAGamle kantine 2MFAGamle kantine 2BUFA/B2019/20 2FOTA2011 2KMA3051 2KMB3054 2KMC3059 2SFA1054 2SFB1056 2STA2055 2STB2056 2STC2066