Samlokalisering Horten videregående skole Fylkestinget vedtok i desember 2004 : utarbeide et byggeprogram for en samlokalisert skole reguleringsplan for.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Advertisements

Leverandørutviklings-programmet 20.mars utbyggers behov •Baseareal •Fellesareal •Kulturskolen •Arbeidsrom •Personalrom •Kantine •Administrasjonen.
Samlokaliserte boliger og store bofellesskap
Politiske føringer Bolig, utdanning og arbeid Aktivitet og deltakelse
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Strategiarbeid i praksis
Mulighetsanalyse oppgradering/utvidelse av Drammen sykehus
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Outsource eller drifte selv ?
Nattland skole 8.juni 2011 Informasjon om det forestående byggeprosjektet.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
Kommuneplanen Del av en planstrategi (fra 2012) Samfunnsdel Arealdel Handlingsdel (fra 2012)
Skolebruksplan - Driftskomiteen 24.mai 2006 – Øystein Lunnan SKOLEBRUKSPLAN Orientering Driftskomiteen 24.mai 2006.
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Informasjonsmøte «Ny Horten vgs» 5.Juni Rammene for dagen – Velkommen v/rektor – Direktør utdanning Øyvind Sørensen
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Horten vidergående skole
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Lillemoen skole Foreløpige planer for regulering, utbygging og rehabilitering Enhet for arealplan Britt Søgaard, Charlotte Norstrøm og Erik Johan Hildrum.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Vindkraft i Vanylven. Nystøylhornet Sandviknakken Myklebustheida.
LYSTLUNDEN Horten vidergående skole. ROM – OG FUNKSJONSPROGRAM Programmet skal redegjøre for alle funksjoner i skolen, og hvilke fysiske krav som må være.
Prosjekt Lystlunden Veien videre Av Helen Rany Olsen
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
RINGSAKER VIDEREGÅENDE SKOLE Forprosjekt Kostnadskalkulert til 371,5 mill. kroner Presentasjon Mari-Mette T. Solheim, Prosjektleder.
Prosjekt og utviklingsarbeid i bibliotek Siri Tidemann-Andersen, Det flerspråklige bibliotek.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Regional plan for fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Akershus
Surnadal vgs. Fakta Antall elevar: 283 Antall elevar frå Rindal: 44 Hybelbuarar: 22 Antall tilsette: 54 Antall tilsette frå Rindal:
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Lederdialog Miljø og plansaker
Informasjonsmøte TO Tilrettelagte tjenester
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Utforming av skolebygg
Aspåsen skole og Bodø kulturskole Foreldremøte
Definering av evalueringen
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Helse miljø og sikkerhet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Plan for universell utforming i Asker kommune
1. Muligheter og utfordringer på Furuset og i Bydel Alna
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Aktiviteter i campusutvikling høst 2017
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
25. desember 2018.
Avdeling for skoleanlegg
Alstad barneskole Møte i FAU
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Samlokalisering Horten videregående skole Fylkestinget vedtok i desember 2004 : utarbeide et byggeprogram for en samlokalisert skole reguleringsplan for samlokaliseringen i Skippergata

SKUP Fylkesrådmannen besluttet å la samlokaliseringen i Horten bli en del av Skoleutbyggingsprosjektet (SKUP) SKUP er : –Utbyggingen i Larvik, Tønsberg, Horten, Holmestrand –SKUP stab er p.t. 4 personer

Arbeid med reguleringsplan Parallelt med programmeringsarbeidet utarbeides det et reguleringsforslag for området. SKUP-stab er ansvarlig for arbeidet med reguleringsplan. Arbeidet skjer i nært samarbeid med skolen og Horten kommune.

Reguleringsplan Reguleringsplanen skal utarbeides som en privat regulering. Planområdet avklart Varsel om oppstart av regulering ca 1 juni Arbeidet med reguleringsplan vil ta cirka måneder

Reguleringsplan

SKUP – Horten Aktiviteter : Våren 2005 organisere medvirkningen i arbeidet med å beskrive hva den nye skolen skal ha av funksjoner koordinator for dette arbeidet tilsettes i disse dager engasjere en arkitekt som skal utarbeide et rom- og funskjonsprogram på bakgrunn av funksjonsanalysen

SKUP – Horten planlegge for neste skolereform, dvs beskrive et bygg som enkelt kan tilpasses nye pedagogiske retninger, endring i elevtall og elevenes ønsker, endringer i programområder funksjonsbasert programmering

Føringer for arbeidet ”Arealbruk – framtidas skoleanlegg” Fleksibilitet tilpasningsdyktige til framtidige endringer i pedagogiske metoder, faglige endringer eller endringer i skolens organisasjon Sambruk internt sambruk mellom egne brukere, eksternt sambruk mellom skolen og lokalsamfunnet

Føringer for arbeidet Kapasitetsutnyttelse effektiv planløsning, optimal arealbruk, % utnytting av undervisningsarealer Livsløpsperspektiv investering- og driftsbudsjett ses samlet og i et 50-års perspektiv

Føringer for arbeidet Trivsel vektlegge trivsel og sosiale rom som en forutsetning for effektiv utnyttelse Generalitet de enkelte rom skal kunne brukes til flere funksjoner stor variasjon i ulike romstørrelser og utrustning

Føringer for arbeidet Tilbygg og ombygging ved tilbygg og ombygging av eksisterende anlegg skal bygningsstruktur og planløsningsprinsipp organiseres for å styrke mulighetene for generalitet, fleksibilitet og elastisitet.

Organisering av medvirkningen Eksempler på brukergrupper, faggrupper - allmenne teorifag - idrettsfag - formidlingsfag Faggruppene har et spesielt ansvar for å beskrive aktiviteter som skal foregå i generelle undervisningsrom og spesialrom

Organisering av medvirkningen Eksempler på brukergrupper, fellesarealer - Sosiale rom, internkontakt, individuelle arbeidsplasser for elever - Arbeidsrom for ansatte, velferdsrom og kontakt mellom arbeidsrom for pedagoger og elevene - Integrering av personer med spesielle behov - Teknisk drift, renhold, IKT

Organisering av medvirkningen Eksempel på eksterne grupper kommunale funksjoner, frivillige organisasjoner, høgskolen og lokalt næringsliv

Organisering av medvirkningen ”Helhetsgruppa” Brukergrupper

Tverrgrupper Ansvar for å beskrive funksjoner som angår alle på skolen FaggrupperTverrgrupper

Programmeringsarkitektens rolle kartlegging og analyse av dagens situasjon veilede og lage arbeidsbeskrivelser for brukergruppene sette sammen grupperesultatene til et rom- og funksjonsprogram

Koordinatorens rolle skal organisere de ulike brukergruppene, interne grupper og grupper med eksterne deltakere skal styre og koordinere arbeidet i gruppene og delta i gruppearbeidet ved behov.

Koordinatorens rolle skal være bindeleddet mellom skolens brukerorganisasjon og fylkesrådmannens utbyggingsstab, SKUP. er ansvarlig for at brukergruppene leverer sine funksjonsbeskrivelser innen fastsatte rammer og i den form som er fastlagt.

Rom- og funksjonsprogram Kontaktdiagrammer, fysisk organisering av skolen Beskrivelser av romtyper Beskrivelser av fellesarealer Utearealer Arealer for andre funksjoner enn skolens Beregning av totalt arealbehov nybygg og ombygging

Eksempel på horisontalt kontaktdiagram

Vertikalt kontaktdiagram

Byggeprogram Mål og visjoner Rom- og funksjonsprogram Teknisk program Kostnadskalkyle

SKUP – Horten Aktiviteter : Høsten 2005 : innføring i programmeringsarbeid for brukergruppene, eventuelle studieturer starte arbeidet med programmering av nytt skoleanlegg vurdere hele anlegget under ett når det gjelder hvem som skal plasseres hvor