Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Alstad barneskole Møte i FAU 02.04.19.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Alstad barneskole Møte i FAU 02.04.19."— Utskrift av presentasjonen:

1 Alstad barneskole Møte i FAU

2 Dagsorden Status - skoleprosjekter
Utfordringer, behov og funksjonsbeskrivelse Prosjektorganisasjon og prosess Kort status så langt Alternative konseptutredninger

3 Status Østbyen og Alstad B er prioritert med tanke på renovering når Tverlandet skole, Aspåsen skole og kuturskole og Mørkvedbukta skole er ferdigstilt Penger avsatt i Økonomiplan til planlegging (2018, 2019 og 2022) Høst 2017: Møte med brukere om kortsiktige løsningen og langsiktige behov Oppdragsbeskrivelse sendt UE-avdelingen Brukergruppe etablert Arbeid med areal- og funksjonsbeskrivelse Rådgivere engasjert for utarbeidelse av mulighetsstudie

4 Brukerinvolvering Når det planlegges større rehabiliteringstiltak eller nye skolebygg, skal brukerne involveres. Skolens brukere innehar verdifull kunnskap og erfaring som er nødvendig å ta med i prosessene. Brukergruppe etablert: Rut-Nina, rektor Karine Brekke, inspektør Grete Kristoffersen Tandberg, tillitsvalgt Svein Erik Heggmo, tillitsvalgt Liv Texmo, verneombud Karin Murud, SFO-leder Ronny Sletteng (tidl. Ole Morten Mortensen), FAU-representant

5 Brukergruppen skal bidra med beskrivelse av funksjoner basert på pedagogisk plattform og egen praksis. Brukergruppen vil følge prosessen fra oppstart til innflytting i ny/renovert skole.

6 Utfordringer og behov Skolen har i dag behov for 17 klasserom. Spesialrom er da tatt i bruk til klasserom og klasserom er tatt i bruk til lærerarbeidsplasser. Skolen er full på enkelte trinn og kan ikke ta i mot elever som søker fritt skolevalg. Det er alt for få toaletter til elevene. Mangler tilstrekkelig og egnede rom til lærerarbeidsplasser. Lærere sitter trangt og mangler teamrom/samarbeidsrom. Det er svært lytt og mye forstyrrelser. Trafikkareal går gjennom lærerarbeidsplassene. Bygget er ikke universelt utformet og ikke tilrettelagt for barn med spesielle behov. Det mangler bl.a. heis og rom for å trekke seg tilbake, hvilerom/stellerom etc

7 Mangler møterom (har kun ett møterom)
Manglende lagerkapasitet. Dårlig garderobekapasitet for barn og for ansatte. Mangler spesialrom som musikkrom, naturfagrom og mat og helse (er tatt i bruk til klasserom). Det mangler varmt vann i undervisningsrommene. Bygget er generelt slitt Mangelfull ventilasjon i deler av bygget

8 Rom- og funksjonsprogram
Trinnområder med klasserom, grupperom, felles trinnareal, elevgarderober og toaletter SFO Spesialutstyrte arealer (mat og helse, kunst og håndverk, naturfagmusikk og drama, kroppsøving) Fellesarealer (hovedinngang, samlingssal, bibliotek, IKT tjeneste) Skolehelsetjenesten Personalarealer (administrasjon, lærerarbeidsplasser, personalrom, møterom, garderober/toaletter) Drifts- og støttefunksjoner (renhold, lager, varemottak, avfall etc.) Utearealer Nærmiljøfunksjon

9 Prosjektgjennomføring
Mulighetsstudie

10 Prosjektorganisasjon
Styringsgruppe (SG): Tove Eli Buschmann-Rise, Tore Tverbakk, Kornelija Rasic Saker som kan få konsekvenser for fremdrift, økonomi, kvalitet eller på andre måter avviker vesentlig fra vedtak skal fremlegges for vurdering og eventuelt beslutning av styringsgruppen. Styringsgruppen vurderer behov for politisk behandling av saker. Prosjektansvarlig (PA): Knut Reidar Joakimsen, Dag –Knut Simonsen, Utbyggingskontoret. Prosjektansvarlig skal lede, organisere og styre prosjektet i henhold til vedtatte rammer og vedtak. Brukerkoordinator (BRK): Hedvig Pedersen Holm og Ståle E. Aasjord, OK avdelingen. Brukerkoordinator skal involvere, koordinere og ivareta brukere, personal og interesseorganisasjoner, og sørge for at involverte parter medvirker slik at krav, behov og ønsker er tilstrekkelig vurdert og tilstrekkelig implementert. Brukergruppe: Hedvig Pedersen Holm, Ståle Ellefsen Åsjord, Rut- Nina Ostad, Grete Kristoffersen Tandberg, Liv Texmo, Karin Murud, Karine Brekke, Ronny Sletteng, Svein Erik Heggmo. Brukergruppen skal sørge for at alle parter som skal være involvert i prosjektet er representert, og gir innspill til prosjektgruppen. Bidra i arbeidet med å vurdere alternative løsninger for å sikre funksjonalitet og fleksibelt arealbruk for å oppnå rasjonell og effektiv drift.

11 Tilstandsanalyse er gjennomført
Status: Tilstandsanalyse er gjennomført Foreløpig behovsbeskrivelse fra brukergruppen utarbeidet Avklart prognoser på elevtallsutviklingen Konseptalternativer er identifisert Analyse av konseptalternativene pågår

12 Alternative konseptutredninger
Ombygging og rehabilitering av eksisterende bygningsmasse Etablere gymsal som nytt bygg utenfor eksisterende bygningsmasse Løse øvrig arealbehov innenfor eksisterende bygningsvolum. Alternativ 2: Ombygging og rehabilitering av eksisterende bygningsmasse. Ingen begrensninger knyttet til eksisterende bygningsvolum. Alternativ 3 Bygge ny skole på tomten og rive eksisterende bygningsmasse

13 Framdrift Valg av konsept for videre detaljering : ca mai 2019
Detaljert konsept : ca august


Laste ned ppt "Alstad barneskole Møte i FAU 02.04.19."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google