| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likheter med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal se både på likheter og forskjeller.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

Aski Raski Velkommen til en kort informasjon om Aski Raski lesetrening
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
”NORSK RETTSKRIVING 2” Sammensatte språklyder
Lilandspeiderne Informasjon.
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Fra ord til liv April 2013 «Kom ikke med klager mot hverandre.» (Jak 5,9)
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Sentrale begrep i fonologien
Lingvistikk på biblioteksfag
Velkommen, språkeksperter!
Fonologisk utvikling Barn begynner vanligvis å vokalisere rundt 1-månedsalderen Ingen språkforskjeller i begynnelsen, men etter et halvt års tid begynner.
Språksystem og språkbruk
Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv.
Litt om skrift og uttale på svensk og norsk
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
det første ordforrådet
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Ordklasser Inndelingen
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Fra urnordisk til to offisielle skriftspråk: Nynorsk Bokmål
SÆRTREKK VED NORSK OG ANDRE SPRÅK
Om hellige skrifter.
Mer om barns utvikling av tallbegreper
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Matematikk i samisk kultur
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Språk og kultur. Flerspråklighet Typisk for vår tid: Økt kontakt mellom mennesker fra ulike deler av kloden. Økt innvandring til Norge. Konsekvens: Større.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Urnordisk. Hva sier LK06 – =710976&visning=5http:// =710976&visning=5.
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Ettspråklige og tospråklige ordbøker Hva er forskjellen? (et sammendrag av artikkelen ”Ettspråklige og tospråklige ordbøker i engelskundervisningen”)
1 Tema vg1, kap 11. Del 2: Seks språk – seks ulike system Læreplanen seier at du skal kunne forklare grammatiske særtrekk ved norsk språk, samanlikna.
Quiz Nordisk Biblioteksuke ) Hva heter vennene til Pippi?
| Fleirspråklegheit. Fleirspråklegheit dei fleste land i verda er fleirspråklege omtrent halvparten av befolkninga på jorda bruker meir enn eitt språk.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
SUBSTANTIV Mål: Kunne forklare hva et substantiv er.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mykje som er likt med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal sjå både på det som er likt.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likskapar med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal sjå på både likskapar og skilnader.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Språkhistorie – Norrøn tid (ca ) Litteratur: Otnes og Aamotsbakken 2006.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Kapittel 1 Du og jeg I dette kapittelet skal du lære:
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Ledersamling Olweus- programmet
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Vurderingskriterier enkel versjon
Fremmedspråk og matematikk
Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.
| Fleirspråklegheit.
Morsmålsdagen 2018 på Nygårdslien skole QUIZ QUIZ.
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Utskrift av presentasjonen:

| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likheter med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal se både på likheter og forskjeller mellom norsk og andre språk.

Hvorfor skal vi lære dette? Det kan være til god hjelp i forbindelse med læring av andre språk. Det kan gjøre det enklere å forstå hvorfor det kan være vanskelig å lære seg norsk hvis man ikke har det som morsmål.

De indoeuropeiske språkene

Språkfamilier De språkene som er beslektet med hverandre, er i samme språkfamilie. Vi finner igjen versjoner av samme ord i den samme språkfamilien.

Substantivet måned og tallordet tre i forskjellige indoeuropeiske språk

Andre språkfamilier Finsk-ugrisk: Her finner vi samisk, finsk, estisk og ungarsk. Semittisk: Her finner vi arabisk og hebraisk.

Ordrekkefølgen Norsk er et SVO-språk: Subjektet kommer foran verbalet, som kommer foran objektet: Gutten kjøper epler

Ordrekkefølgen er forskjellig i forskjellige språk:

Ordlaging: Samskriving eller særskriving? På norsk «limer» vi sammen substantivene slik at det blir jernbanestasjon, bussholdeplass osv. På engelsk og mange andre språk blir slike ord skrevet med flere ord: f.eks railway station og bus stop

Vokaler På norsk er det ni vokaler: A, E, I, O, U, Y, Æ, Ø og Å. På de fleste språk er det færre vokaler. På engelsk: Seks vokaler.

Norske vokaler kan være vanskelig å uttale for utlendinger Særlig den lange u-en som i gud og sur er sjelden på andre språk.