Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forventninger og videre arbeid…...
Advertisements

Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ungdomstrinn i utvikling
Bbbb Regionplan Agder 2020 Samarbeidet med UiA-en merverdi for oppfølgingen?
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
1 Axel Rød, rådgiver, Stavanger, 20. mars 2007 Regionalpolitikken er internasjonal Nye Interreg programmer
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Internasjonale samarbeidsarenaer med delegert myndighet og midler til prosjektstøtte etc 1967: Nordkalottsamarbeidet Nordkalottrådet Midler fra NMI (Nordisk.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Regionalavdelingen Foto: Bragdøya kystlag Vest-Agder fylkeskommunes internasjonale engasjement: Presentasjon for fylkesutvalget ,
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Nordlandskartdagene GeoNordland 2005 Satsing på Arealis og Geovekst Magnar Bakksjø Enhet for plan og miljø Kultur- og miljøavdelingen.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
xxx 1.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning? Hvordan utnytte medlemskapet i europeiske organisasjoner? Åse Erdal,
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Internasjonal satsing i Bydel Sagene
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Orientering for internasjonalt fagpolitisk utvalg 27. april 2012 Samarbeidsavtalen med delstaten Schleswig-Holstein.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Smart spesialisering på Østlandet ?? Jon Petter Arntzen Sekretariatsleder for Østlandssamarbeidet Bodø - 1. oktober 2015.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Nasjonale myndigheters.
Aust Agder fylkeskommune, Østfold 2011 Internasjonalt samarbeid Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 1. april 2011.
Europapolitisk samarbeid. Merverdi ved europeisk samarbeid Økt kontaktflate mellom ulike land og folk for spredning av kunnskap og mellomfolkelig forståelse,
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Interreg og Jørn Haabeth, Næringsrådgiver Østfold fylkeskommune 1.
ÅrBegivenheterBakgrunn Avtaleregulering av forholdet mellom partene Gjensidig forståelse mellom partene og de nasjonale politiske myndigheter.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Mobiliseringskonferanse Interreg
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
I hierarkiets skygge? Nye dialogbaserte styringsordninger mellom regjeringen og fylkeskommunene Resultater fra et utviklingsprosjekt om samhandling mellom.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
I hierarkiets skygge? Nye dialogbaserte styringsordninger mellom regjeringen og fylkeskommunene Resultater fra et utviklingsprosjekt om samhandling mellom.
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Trenger Østlandet et mer slagkraftig politisk organ og felles institusjoner? Even Aleksander Hagen Fylkesordfører i Oppland & Leder av fellesnemnda.
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

Deltakelse i europapolitisk samarbeid

Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i den overordnede og langsiktige utviklingen av Europa bidra til en bærekraftig regional økonomisk utvikling på Østlandet og i eget fylke

Merverdi ved europeisk samarbeid Økt kontaktflate mellom ulike land og folk for spredning av kunnskap og mellom- folkelig forståelse, overføring og tilførsel av kompetanse mv. Flere kanaler med adgang til viktige europeiske beslutningstakere Adgang til ulike europeiske program for utvikling og samarbeid, samt utforming og gjennomføring av konkrete samarbeidstiltak Konkret supplement til nasjonale tiltak for å nå felles mål

Hva kan fylkeskommunene bidra til gjennom sitt europeisk arbeid? Være aktive ute - delta i og bidra til debatten. Vi har noe å tilføre og vi har noe å lære Utnytte europeiske relasjoner i næringsutvikling og tjenesteproduksjon - skape merverdi for innbyggere, næringsliv og samfunnet for øvrig.

Hvor og hvordan? Fylkeskommunene på Østlandets interesser går både nord-syd i forhold til det Europeiske kontinent og EU/EØS, men også øst-vest som en aktør i og mellom Nordsjøen og Østersjøen Gjennom deltakelse i europeiske organisasjoner og gjennom samarbeid og nettverk med regioner/myndigheter i andre land kan vi legge grunnlag for regional utvikling gjennom erfaringsutveksling og prosjektsamarbeid.

Utfordringer ved deltakelse i europapolitisk samarbeid Forankring i egen organisasjon –politisk/administrativt –forholdet til plandokumenter –ta med tilbake input fra deltakelse på ulike arenaer ute – informere og utnytte arbeidet internt Markedsføring av prosjektarbeidet og resultatene - internt/eksternt –synliggjøre verdien av å delta –få oppmerksomhet rundt effekten og betydningen av internasjonalt samarbeid –informasjon - forhold til media, bruk av internett Erfaringsutveksling, beste praksis eksempler, kompetanseutvikling –tilgang på informasjon –delta i og utnytte nasjonale og europeiske nettverk Ressurser - tilgang på arbeidskraft

Fylkeskommunenes engasjement og arbeidsformer Fylkeskommunale strategier og handlingsplaner for internasjonalt samarbeid må ligge i bunn Samarbeidstiltak som bidrar til styrking av eget arbeid for regional utvikling, i samarbeid med andre fylkeskommuner/regioner, gjensidig forståelse og heving av internasjonal kompetanse Samhandling mellom nasjonale, regionale og lokale myndigheter Samarbeid mellom forvaltningsorgan, næringsliv, akademia, organisasjoner mv. Fylkeskommunene som regionale utviklingsaktører (partnerskap) Flerfylkessamarbeid som ledd i det internasjonale engasjementet (Østlandssamarbeidet og Osloregionens Europakontor)

Hvordan lykkes bedre med internasjonalt samarbeid? Norske fylker og kommuner er små i europeisk målestokk. Dette må det tas hensyn til når man utvikler samarbeidsrelasjoner. Ofte er det en fordel om flere fylker og kommuner samarbeider for å få større slagkraft. Internt samarbeid i en region mellom myndigheter, næringsliv, kompetanseinstitusjoner, organisasjoner, osv. er nødvendig for et effektivt samarbeid rettet mot andre regioner i Europa.

Mål for det europapolitiske arbeidet gjennom Østlandssamarbeidet De åtte fylkeskommunene vil i fellesskap være aktive bidragsytere for å skape et solidarisk, bærekraftig og trygt Europa. Målsettinger Å påvirke europeisk politikk til beste for en balansert økonomisk, sosial og miljømessig utvikling i Europas regioner. Å legge til rette for økt deltakelse i utviklings- program og -prosjekter som er til nytte for regional utvikling på Østlandet.

Strategier for arbeidet a) Arbeide for økt lokal og regional medvirkning og innflytelse 1) Aktiv deltakelse i europeiske regionale organisasjoner 2) Samarbeid politisk og administrativt med nasjonale myndigheter b) Arbeide for kompetanseutvikling og kompetanseoverføring c) Utnytte ressursene bedre gjennom samarbeid og arbeidsdeling d) Legge til rette for prosjektdeltakelse og utnyttelse av finansieringsordninger Ungdomsmedvirkning viktig på alle relevante områder

Ungdomsmedvirkning i europapolitisk arbeid ØstsamUng er Østlandssamarbeidets nettverk/ forum for ungdom fra fylkeskommunene. ØstsamUng skal være et: Forum for samordning av internasjonal ungdoms- deltakelse i BSSSC og AERs ungdomsaktiviteter. Forum for diskusjon, forberedelse og etterarbeid i forhold til BSSSC og AERs ungdomsaktiviteter. Forum for diskusjon av aktuelle internasjonale (og nasjonale) tema ØstsamUng har halvårlige møter

Europapolitisk samarbeid Aktiv deltakelse i europeiske organisasjoner (se under) Samarbeid politisk og administrativt med nasjonale myndigheter Interreg program i Østersjøen og Nordsjøen - Interreg C og Urbact

Europapolitisk Forum for sentrale, regionale og lokale myndigheter samt sametinget Forumet er en del av regjeringens arbeid med oppfølgingen av regjeringens handlingsplan for EU/EØS-saker og har som hovedelement Dialog om aktuelle europapolitiske temaer og aktiviteter; herunder utviklingen i EU/EØS på områder som er av betydning for ulike forvaltningsnivåer i Norge og for den samiske befolkningen; Gjensidig informasjon om konkrete saker og regelverk som er under utvikling i EU/EØS og som kan få konsekvenser for regional/lokal forvaltning og den samiske befolkningen med særlig henvisning til EØS- avtalen; Tilbakemelding fra lokale/regional forvaltning om iverksettelse og gjennomføring av EØS-regelverk. Østlandssamarbeidet har to representanter i forumet

Samarbeid med delstaten Schleswig-Holstein Alle de åtte fylkeskommunene har en felles samarbeidsavtale underskrevet på politisk nivå i Kiel i mai Startet med Oslo i 1995 – så Oslo/Akershus – så alle Både Schleswig-Holstein og Østlandssamarbeidet ligger i skjæringspunktet mellom Nordsjøen og Østersjøen og begge parter er aktive i BSSSC og i Nordsjøkommisjonen – bruker samarbeidet i denne sammenheng Den norske regjeringens Tysklandsstrategi – viktig dokument - gjensidig nytte for ØS og for nasjonale myndigheter (vinn-vinn) Elementer fra prosjektet ”Hafengeburtstag Hamburg 2011” vil bli fulgt opp videre innenfor rammen av S-H samarbeidet Felles handlingsprogram : Østersjø- og Nordsjøsamarbeid, maritim politikk, bærekraftig energi og klimaendringer, transport og kommunikasjon, kultur – kunst/vikingarv/litteratur/film/musikk, ungdom og utdanning, turisme