Skjønnhet, sosiale medier og skolepresentrasjoner – hvordan påvirker det elevenes psykiske helse og hvordan møter skolehelsetjenesten dem? Bodø 3. mars.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Trygge organisasjoner
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Å opprettholde et godt immunforsvar
Psykiske utfordringer ved MS
Hønefoss politistasjon
Gutter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Tannhelse- tjenesten
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Mestring og forebygging av depresjon
- roller og forventinger
Sverre Nesvåg Forskningsleder
: Øystein Gravrok NNK – Rus
Barn og unges helse Levanger kommune
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Mestring og forebygging av depresjon
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
"God bagasje på livets reise."
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Senter for atferdsforskning
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Fest og følelser Om seksualitet.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Helsestasjon og skolehelse tjenesten har som mål å nå alle foreldre, barn og unge fra 0 –20 år Skole helsetjeneste.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Kropp/samliv/seksualitet LK2014 Fredag 21. mars Bernt Barstad, Vernepleier og spesialist i sexologisk rådgiving NACS, Habiliteringstjenesten for voksne.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Forebygging i skolen
Psykisk helsearbeid i lokalpolitikken i Bergen Bjarte Bønes Bruntveit, leder Hordaland lokalavdeling.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Utvalgte resultater for SVGS
Avd. for helseopplysning - SiA
Krisesenteret i Telemark
Hvordan forebygge mobbing?
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Møte med Russeforeldre 2017
Helsesøster Revheim skole
Utvalgte resultater for SVGS
HVORDAN MAN HAR DET OG TAR DET
«Æ E MÆ» Berit Voktor Helsesøster / prosjektleder
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Hvordan snakke med ungdom om seksualitet Lone Kjær Helsesøster med videre utdanning i psykisk helse Jobber i skolehelsetjenesten i bydel Grünerløkka.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Vennlig selvsnakk Foreldremøte for elever på 5. og 6. trinn
Psykologisk førstehjelp
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Kristianslyst skole 3. september 2018
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Psykisk helse.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Skjønnhet, sosiale medier og skolepresentrasjoner – hvordan påvirker det elevenes psykiske helse og hvordan møter skolehelsetjenesten dem? Bodø 3. mars 2016 May Ullnæss helsesøster Helsesøster fagseminar Bodø1

Hva skal jeg snakke om? Forskning og psykisk helse. Forebygging Et regneeksempel Aktivitetsplan skolehelsetjenesten Gjettum skole Fagseminar for helsesøstre Bodø2

Helsetjenesten Barn og Unge Har omfanget økt? Helsesøster fagseminar Bodø3

Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø4

Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø5

Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø6

Helsetjenesten Barn og Unge Speiler ungdommenes svar mediedebatten? Helsesøster fagseminar Bodø7

Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø8

Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø9

Helsetjenesten Barn og Unge Dagsavisen Trist som fy søren Vår streite ungdomsgenerasjon fikser alt. Unntatt det viktigste Helsesøster fagseminar Bodø10.

Skjønnhetstyranniet Agathe Brautaset Waage (16) SU Aftenposten 28.aug Helsesøster fagseminar Bodø11

Forebygging Pre venire - gripe inn før noe skjer

Forskjellige nivåer av forebygging: ”eldre” terminologi Primærforebygging: tiltak for å hindre at sykdom i det hele tatt oppstår Sekundærforebygging: tiltak for å behandle skader og sykdommer i en tidlig fase Tertiærforebygging: tiltak for å hindre ytterligere sykdomsutvikling, og rehabilitering etter sykdom Helsesøster fagseminar Bodø13

Forskjellige nivåer av forebygging: ”nyere” terminologi Universell forebygging: tiltak som har til hensikt å fremme en positiv utvikling rettet mot alle i en bestemt gruppe,uansett risiko Selektiv forebygging: støttende tiltak med henblikk på å hindre en negativ utvikling rettet mot grupper som står i fare for å utvikle problemer Indikativ forebygging: målrettede tiltak med henblikk på å hjelpe enkeltpersoner som allerede har problemer Helsesøster fagseminar Bodø14

Helsesøster fagseminar Bodø 15 Forebyggingsnivåer Universiell selektiv indikativ

Helsetjenesten Barn og Unge Ulemper med universal forebygging ” Ved en universell tilnærming står man i fare for å bruke mye energi på personer som likevel ikke kommer til å utvikle uønsket atferd. Den relativt lave dosen som tilbys i de fleste universelle programmer, er ikke tilstrekkelig til å påvirke de personene som er i faresonen.” (Offord, 1996) Helsesøster fagseminar Bodø16

Helsetjenesten Barn og Unge Fordeler med universell forebygging Har ofte en positiv effekt på flere forskjellige typer problematferd. Reduserer risikoen for at bestemte grupper utpekes som særlig problematiske. Dessuten kan vi ikke vite sikkert hvem vi skal rette tiltak mot. Helsesøster fagseminar Bodø17

ET REGNE- EKSEMP EL Her har vi en skole med 100 elever Helsesøster fagseminar Bodø 18

Risikogruppe: 7 % Problemgruppe: 3 % Normalgruppe: 90 % Helsesøster fagseminar Bodø19

RR = 10 % RR = 25 % RR = 40 % Relativ risiko (RR) for å utvikle en asosial personlighet De fleste med problemer er å finne i normalgruppen, … men de mest alvorlige og vanskelige problemene finner vi i problemgruppen. Helsesøster fagseminar Bodø20 Jente/ guttesnakk 9GH

Helsetjenesten Barn og Unge Gjettum skole Helsesøster fagseminar Bodø21

Helsesøster fagseminar Bodø22 Aug.SepOktNovDesJanFebMarAprMaijun Psykologisk førstehjelp 8.kl 8. klasse helsesamtale Alle har vi en psykisk helse 8 kl. Prosjektuke Jente og guttesnakk 9.kl Sex og samlivsundervisning 9kl. HFU besøk 9.kl. PIS grupper 9.Kl Avspenning 10.klasse Aktivitetsplan skolehelsetjenesten Gjettum skole Skoleåret 2015/16

Helsetjenester barn og unge Hvordan kan redsel, sinne og fortvilelse tar mindre styring i livet ditt? Psykologisk Førstehjelp - Ungdom

Psykologisk førstehjelp følelser røde og grønne tanker Hjelpehånden - et ryddesystem Å være sjef i eget liv – ta gode valg på tross av røde tanker og sterke følelser Helsesøster fagseminar Bodø24

Psykologisk førstehjelp Helsesøster fagseminar Bodø25

Presentasjon av skolehelsetjenesten 8. klasse BÆRUM KOMMUNE ET GODT STED Å BO – HELE LIVET

Ny skole Krav til prestasjoner Nye og gamle venner Forventninger Krav til seg selv Fritid Lekser Karakterer Pubertet Ny på ungdomsskolen Helsesøster fagseminar Bodø27

Søvn oh hvileFysisk aktivitet Helsesøster fagseminar Bodø28

Helsetjenesten Barn og Unge Vennskap Helsesøster fagseminar Bodø29

Helsetjenesten Barn og Unge Ernæring Helsesøster fagseminar Bodø30

Helsetjenesten Barn og Unge 8. klasse helsesamtale Helsesøster fagseminar Bodø31

Alle har vi en psykisk helse Helsesøster fagseminar Bodø32

Psykisk helse og ungdom

Jentesnakk og Guttesnakk Helsesøster fagseminar Bodø34

Målsetning Redusere utvikling av psykosomatiske symptomer Gi økt konsentrasjon og bedre trivsel på skolen Gjøre elevene mindre utsatt for rus og kriminalitet Ved at ungdommen blir sett, hørt og tatt på alvor, ønsker vi at deres selvfølelse og evnen til å mestre livet videre øker Helsesøster fagseminar Bodø35

”…de ikke ble sett, hørt eller tatt alvorlig.” Tre relasjonelle kvaliteter som bygger opp et mye sterkere psykososialt ”immunforsvar” enn det formaninger, kampanjer og restreksjoner er i stand til”. Helsesøster fagseminar Bodø36

Igjennom gruppemøtene vil eleven bli oppfordret på bl.a.: Tenke etter og ta stilling. Uttrykke sine hensikter. Forsterke sine standpunkter. Bli hørt på, å få høre på andre. Reflektere og bearbeide attityder. Helsesøster fagseminar Bodø37

Temaer for gruppemøtene Selvfølelse og selvstendighet Vennskap Kropper med avspenning Vold og mobbing Alkohol og narkotika Kjærlighet, sex og relasjoner Sosiale medier Helsesøster fagseminar Bodø38

Helsetjenesten Barn og Unge Gruppemøtene Positivt & negativt. Tema Ulike aktiviteter / metoder Englekort Fysioterapeut, politi, Lunsj Helsesøster fagseminar Bodø39

Helsetjenesten Barn og Unge Metoder Hånden Refleksjon/dialog rundt et tema Dilemma Ja- nei- kanskje Robinson Krokodilleelva Eggkasting Likheter Helsesøster fagseminar Bodø40

Sosiale medier Makt - avmakt Grensefulle rom Grenseløse rom Helsesøster fagseminar Bodø41

Helsesøster fagseminar Bodø42 Sex og samlivsundervisning 9.klasse

Seksualitet Hva er det? Helsesøster fagseminar Bodø43

Helsesøster fagseminar Bodø 44 DET DU ER STOLT AV PASSER DU BEDRE PÅ

Helsetjenesten Barn og Unge ”Den seksuelle trappa” 1. Blikk 2. Klem 3. Kyss 4. Klining 5. Ta på hverandre oventil 6.Ta på hverandre nedentil 7.Samleie, oralsex. Helsesøster fagseminar Bodø45

Helsesøster fagseminar Bodø46 Seksuell erfaring Positiv Negativ Overgrep/ seksuelt overgrep Grenseoverskridende atferd

Helsetjenesten Barn og Unge Makt og det grensefulle rom Posisjonsbasert makt, den makten man får ut fra sin formelle posisjon. Egenskapsbasert makt, den uformelle makten man får ut fra egne personlige egenskaper. Helsesøster fagseminar Bodø47

Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø48 Grenseløse og grensefulle rom Grenseløse rom er sosiale arenaer, hvor kropp, seksualitet i mindre eller liten grad er definert. Grensefulle rom er arenaer med voksne autoriteter som definerer grenser. Hvem har ansvar for at det skjer grenseoverskridelser. Eget språk!

Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø49 Grenser Å sette grenser for seg selv Å hjelpe andre til å sette grenser

Veien til Avspenning Helsesøster fagseminar Bodø50

Stress Negativt stress Energitappende Reduserer prestasjonevnen Sløver sansene Dårligere helse og fare for skade Sykdom/ Utbrenthet Kroniske lidelser Sunt stress/positivt stress Gir energi og økt prestasjon – skjerper sansene og sikrer Helsesøster fagseminar Bodø51

Kropp og sjel = sant! Grunnleggende behov Oksygen Variert kosthold Søvn/hvile Fysisk aktivitet Reduserer risikoen for angst og depresjon 5. Selvrealisering 4. Mestring og anerkjennelse 3. Samhørighet 2. Kjærlighet og trygghet 1. Grunnleggende behov (mat, søvn, klær) Maslows behovspyramide

Nøkkelen i stressmestring Skape en positiv forventning når en hendelse skjer! Helsesøster fagseminar Bodø53