Skjønnhet, sosiale medier og skolepresentrasjoner – hvordan påvirker det elevenes psykiske helse og hvordan møter skolehelsetjenesten dem? Bodø 3. mars 2016 May Ullnæss helsesøster Helsesøster fagseminar Bodø1
Hva skal jeg snakke om? Forskning og psykisk helse. Forebygging Et regneeksempel Aktivitetsplan skolehelsetjenesten Gjettum skole Fagseminar for helsesøstre Bodø2
Helsetjenesten Barn og Unge Har omfanget økt? Helsesøster fagseminar Bodø3
Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø4
Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø5
Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø6
Helsetjenesten Barn og Unge Speiler ungdommenes svar mediedebatten? Helsesøster fagseminar Bodø7
Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø8
Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø9
Helsetjenesten Barn og Unge Dagsavisen Trist som fy søren Vår streite ungdomsgenerasjon fikser alt. Unntatt det viktigste Helsesøster fagseminar Bodø10.
Skjønnhetstyranniet Agathe Brautaset Waage (16) SU Aftenposten 28.aug Helsesøster fagseminar Bodø11
Forebygging Pre venire - gripe inn før noe skjer
Forskjellige nivåer av forebygging: ”eldre” terminologi Primærforebygging: tiltak for å hindre at sykdom i det hele tatt oppstår Sekundærforebygging: tiltak for å behandle skader og sykdommer i en tidlig fase Tertiærforebygging: tiltak for å hindre ytterligere sykdomsutvikling, og rehabilitering etter sykdom Helsesøster fagseminar Bodø13
Forskjellige nivåer av forebygging: ”nyere” terminologi Universell forebygging: tiltak som har til hensikt å fremme en positiv utvikling rettet mot alle i en bestemt gruppe,uansett risiko Selektiv forebygging: støttende tiltak med henblikk på å hindre en negativ utvikling rettet mot grupper som står i fare for å utvikle problemer Indikativ forebygging: målrettede tiltak med henblikk på å hjelpe enkeltpersoner som allerede har problemer Helsesøster fagseminar Bodø14
Helsesøster fagseminar Bodø 15 Forebyggingsnivåer Universiell selektiv indikativ
Helsetjenesten Barn og Unge Ulemper med universal forebygging ” Ved en universell tilnærming står man i fare for å bruke mye energi på personer som likevel ikke kommer til å utvikle uønsket atferd. Den relativt lave dosen som tilbys i de fleste universelle programmer, er ikke tilstrekkelig til å påvirke de personene som er i faresonen.” (Offord, 1996) Helsesøster fagseminar Bodø16
Helsetjenesten Barn og Unge Fordeler med universell forebygging Har ofte en positiv effekt på flere forskjellige typer problematferd. Reduserer risikoen for at bestemte grupper utpekes som særlig problematiske. Dessuten kan vi ikke vite sikkert hvem vi skal rette tiltak mot. Helsesøster fagseminar Bodø17
ET REGNE- EKSEMP EL Her har vi en skole med 100 elever Helsesøster fagseminar Bodø 18
Risikogruppe: 7 % Problemgruppe: 3 % Normalgruppe: 90 % Helsesøster fagseminar Bodø19
RR = 10 % RR = 25 % RR = 40 % Relativ risiko (RR) for å utvikle en asosial personlighet De fleste med problemer er å finne i normalgruppen, … men de mest alvorlige og vanskelige problemene finner vi i problemgruppen. Helsesøster fagseminar Bodø20 Jente/ guttesnakk 9GH
Helsetjenesten Barn og Unge Gjettum skole Helsesøster fagseminar Bodø21
Helsesøster fagseminar Bodø22 Aug.SepOktNovDesJanFebMarAprMaijun Psykologisk førstehjelp 8.kl 8. klasse helsesamtale Alle har vi en psykisk helse 8 kl. Prosjektuke Jente og guttesnakk 9.kl Sex og samlivsundervisning 9kl. HFU besøk 9.kl. PIS grupper 9.Kl Avspenning 10.klasse Aktivitetsplan skolehelsetjenesten Gjettum skole Skoleåret 2015/16
Helsetjenester barn og unge Hvordan kan redsel, sinne og fortvilelse tar mindre styring i livet ditt? Psykologisk Førstehjelp - Ungdom
Psykologisk førstehjelp følelser røde og grønne tanker Hjelpehånden - et ryddesystem Å være sjef i eget liv – ta gode valg på tross av røde tanker og sterke følelser Helsesøster fagseminar Bodø24
Psykologisk førstehjelp Helsesøster fagseminar Bodø25
Presentasjon av skolehelsetjenesten 8. klasse BÆRUM KOMMUNE ET GODT STED Å BO – HELE LIVET
Ny skole Krav til prestasjoner Nye og gamle venner Forventninger Krav til seg selv Fritid Lekser Karakterer Pubertet Ny på ungdomsskolen Helsesøster fagseminar Bodø27
Søvn oh hvileFysisk aktivitet Helsesøster fagseminar Bodø28
Helsetjenesten Barn og Unge Vennskap Helsesøster fagseminar Bodø29
Helsetjenesten Barn og Unge Ernæring Helsesøster fagseminar Bodø30
Helsetjenesten Barn og Unge 8. klasse helsesamtale Helsesøster fagseminar Bodø31
Alle har vi en psykisk helse Helsesøster fagseminar Bodø32
Psykisk helse og ungdom
Jentesnakk og Guttesnakk Helsesøster fagseminar Bodø34
Målsetning Redusere utvikling av psykosomatiske symptomer Gi økt konsentrasjon og bedre trivsel på skolen Gjøre elevene mindre utsatt for rus og kriminalitet Ved at ungdommen blir sett, hørt og tatt på alvor, ønsker vi at deres selvfølelse og evnen til å mestre livet videre øker Helsesøster fagseminar Bodø35
”…de ikke ble sett, hørt eller tatt alvorlig.” Tre relasjonelle kvaliteter som bygger opp et mye sterkere psykososialt ”immunforsvar” enn det formaninger, kampanjer og restreksjoner er i stand til”. Helsesøster fagseminar Bodø36
Igjennom gruppemøtene vil eleven bli oppfordret på bl.a.: Tenke etter og ta stilling. Uttrykke sine hensikter. Forsterke sine standpunkter. Bli hørt på, å få høre på andre. Reflektere og bearbeide attityder. Helsesøster fagseminar Bodø37
Temaer for gruppemøtene Selvfølelse og selvstendighet Vennskap Kropper med avspenning Vold og mobbing Alkohol og narkotika Kjærlighet, sex og relasjoner Sosiale medier Helsesøster fagseminar Bodø38
Helsetjenesten Barn og Unge Gruppemøtene Positivt & negativt. Tema Ulike aktiviteter / metoder Englekort Fysioterapeut, politi, Lunsj Helsesøster fagseminar Bodø39
Helsetjenesten Barn og Unge Metoder Hånden Refleksjon/dialog rundt et tema Dilemma Ja- nei- kanskje Robinson Krokodilleelva Eggkasting Likheter Helsesøster fagseminar Bodø40
Sosiale medier Makt - avmakt Grensefulle rom Grenseløse rom Helsesøster fagseminar Bodø41
Helsesøster fagseminar Bodø42 Sex og samlivsundervisning 9.klasse
Seksualitet Hva er det? Helsesøster fagseminar Bodø43
Helsesøster fagseminar Bodø 44 DET DU ER STOLT AV PASSER DU BEDRE PÅ
Helsetjenesten Barn og Unge ”Den seksuelle trappa” 1. Blikk 2. Klem 3. Kyss 4. Klining 5. Ta på hverandre oventil 6.Ta på hverandre nedentil 7.Samleie, oralsex. Helsesøster fagseminar Bodø45
Helsesøster fagseminar Bodø46 Seksuell erfaring Positiv Negativ Overgrep/ seksuelt overgrep Grenseoverskridende atferd
Helsetjenesten Barn og Unge Makt og det grensefulle rom Posisjonsbasert makt, den makten man får ut fra sin formelle posisjon. Egenskapsbasert makt, den uformelle makten man får ut fra egne personlige egenskaper. Helsesøster fagseminar Bodø47
Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø48 Grenseløse og grensefulle rom Grenseløse rom er sosiale arenaer, hvor kropp, seksualitet i mindre eller liten grad er definert. Grensefulle rom er arenaer med voksne autoriteter som definerer grenser. Hvem har ansvar for at det skjer grenseoverskridelser. Eget språk!
Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø49 Grenser Å sette grenser for seg selv Å hjelpe andre til å sette grenser
Veien til Avspenning Helsesøster fagseminar Bodø50
Stress Negativt stress Energitappende Reduserer prestasjonevnen Sløver sansene Dårligere helse og fare for skade Sykdom/ Utbrenthet Kroniske lidelser Sunt stress/positivt stress Gir energi og økt prestasjon – skjerper sansene og sikrer Helsesøster fagseminar Bodø51
Kropp og sjel = sant! Grunnleggende behov Oksygen Variert kosthold Søvn/hvile Fysisk aktivitet Reduserer risikoen for angst og depresjon 5. Selvrealisering 4. Mestring og anerkjennelse 3. Samhørighet 2. Kjærlighet og trygghet 1. Grunnleggende behov (mat, søvn, klær) Maslows behovspyramide
Nøkkelen i stressmestring Skape en positiv forventning når en hendelse skjer! Helsesøster fagseminar Bodø53