Direktørnettverket 14 august Gjennomføring av organisasjonsendring høsten 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
På vei mot NMBU sekretariatsleder Knut Moksnes
Advertisements

Hva er Fretex ?.
Prosjektorganisering
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Ny organisering av Sentraladministrasjonen
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Organisasjonsendring SA5 høsten 2013
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Statens sivilrettsforvaltning - hva skjer hos oss i 2012?
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Karriereveiledning Strukturen i Finnmark. Fylkespartnerskapet for karriereveiledning Formålet er å etablere forpliktende partnerskap på regionalt nivå.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
Tove Blix Personal- og økonomiadministrativt arbeid ved Det medisinske fakultet Vurdering og organisering Utkast
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
SA5 Forslag til ny organisering Basert på innspill fra fakulteter, fagdirektører og medarbeidere i de respektive fagavdelinger.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Forskningsadministrativ avdeling Prosess faglig prioritering Plan for fase 3 (Aktiviteter på UiO-nivå) Oppdatert
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Overordnet tidsplan, bemanning og innplassering 1 AugustDesemberNovemberOktoberSeptember Bemanning og innplassering Avklare grensesnitt Funksjons-
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
IHR - Studieadministrasjon Prosesser innen studieadministrasjon Oppsummering fra møter i prosjektgruppen og , oppdatert
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Ny organisering av LVSH Hamar, 24 og 25 september 2015 Anita Ihle Steen Styreleder LVSH.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
1 IVT Handlingsplan Org, medvirkning og ressurs Status for 2013 Styremøte september 2013 Anne Rossvoll.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Fusjon HiG, HiÅ, HiST, NTNU Gjennomføring: de første månedene.
Felles LOSAM-møte Fellesadministasjonen Løypemelding – mulige modeller intern organisering
«Arbeidsmiljø på dagsorden» ved enhetene i LOSAM ONF - opplevelse av situasjonen før sommeren Forslag til diskusjon - risikovurdering: 1) Hvordan oppleves.
Informasjonsmøte TO Tilrettelagte tjenester
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
IT-investeringer i et femårsperspektiv
LMR1 IVT rekrutterer de beste
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Helse miljø og sikkerhet
Internkommunikasjon på nett: Status, tidsplan,
Studieledernettverket: Silurveien og digitalt læringsmiljø
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Gevinstrealisering Erik Paulsen ASSS - 4.mai Bergen Gevinstrealisering
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Internt handlingsrom (IHR)
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Avdeling for fagstøtte
Standardisering av IT-virksomheten
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Informasjonsmøter for ansatte
Administrativ organisering -
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Direktørnettverket 14 august Gjennomføring av organisasjonsendring høsten 2013

Ny organisering EIR 2 Internadministrasjon Rektor Universitets- direktør Lederstøtte HMS BHT Fagstøtte USITEiendoms- avdelingen Personal- støtte Felles- tjenester Personaldirektør Irene Sandlie Direktør Fellestjenester Marianne Gjesvik Mancini Direktør Fagstøtte Monica Bakken Administrasjonssjef NN Direktør for Virksomhets- og Økonomistyring NN Kommunikasjonsdirektør Marina Tofting Direktør organisasjonsutvikling Anita Sandberg Strategisansvarlig Systemeierskap Johannes Falk Paulsen Direktør Per Erik Syvertsen Revisjonssjef Sveinung Svaberg HMS-koordinator Elisabeth Mona Leder BHT Maria Astrup IT- Direktør Lars Oftedal

Rollefordeling 3 Selvstendig ansvar og beslutningsmyndighet på felt hvor de er gitt delegerte fullmakter Ansvar for å overholde gjeldende regulering, (eks: lov og interne reglementer). Linjeledere ved enhetene Skal bistå UiO-ledelsen i arbeidet med overordnet strategi, kommunikasjon og policy. Ingen instruksjonsmyndighet, med mindre delegert Lederstøtten Operativ, tjenesteytende rolle overfor sine brukergrupper Ingen instruksjonsmyndighet, med mindre delegert I iverksettingen av vedtak kan det kreves at fastsatte rutiner, prosedyrer o.l følges. Støtteavdelingene

Kjennetegn ved prestasjonssterke ledergrupper De har et klart formål De har klare mål for hva de skal oppnå sammen De kommuniserer godt De skaper resultater for organisasjonen, gruppen og medlemmene De kjennetegnes av motivasjon og entusiasme 4

Universitetsdirektørens Lederfora høsten 2013 ULG i dagens form utgår, siste to møter 20. og 27. august Nye ledergrupper og fora –Ledergruppe –Utvidet ledergruppe –Lederforum –Månedlige møter med hver avdelingsdirektør 5

Ledergruppen Møtetid: Tirsdag kl , oppstart 3 september Hyppighet: hver 14 dag Hovedformål høsten 2013: –Sikre gjennomføring av organisasjonsendringen i SA5 Type saker: –Diskusjonssaker, beslutningssaker, korte informasjonssaker Faste Deltagere: –Irene Sandlie, Marianne G. Mancini, Monica Bakken, Marina Tofting, Anita Sandberg, Direktør for Virksomhets- og økonomistyring Midlertidige deltagere: –Ellen Johanne Caesar deltar inntil Direktør for Virksomhets- og økonomistyring er på plass –Johannes Falk Paulsen deltar i ledergruppen høsten 2013 i egenskap av leder for operativ gjennomføring av organisasjonsendringen –Bente Hennie Strandh deltar på møtene høsten 2013 i egenskap av koordinator for alle IHR prosjekter –Bjørn Sarnes deltar på møtene i perioden Internadministrasjon etableres 6

Utvidet ledergruppe Møtetid: Tirsdag kl , oppstart 10 september Hyppighet: hver 14 dag Hovedformål høsten 2013: –Strategisk og operativ oppfølging og planlegging av Sentraladministrasjonens virksomhet Type saker: –Diskusjonssaker, beslutningssaker, korte informasjonssaker Tema saker: –Strategisk plan, årsplan, årshjul, virksomhets- og økonomistyring, operative saker Faste Deltagere: –Ledergruppen + Per Erik Syvertsen og Lars Oftedal Midlertidige deltagere –Ingrid Sogner deltar frem til

Lederforum Møtetid: Ikke fastsatt Hyppighet: Månedlig Hovedformål høsten 2013: –Informasjonsdeling Type saker: –I all hovedsak informasjonssaker Faste Deltagere: –Alle deltagere i ledergruppe og utvidet ledergruppe + administrasjonssjef Internadministrasjon, leder BHT, HMS koordinator, Revisjonssjef 8

Øvrige møter Deltagelse i rektoratmøter, dekanmøter og styremøter skjer der –Man selv har en sak oppe –Det er en sak som er spesielt relevant for eget arbeidsområde Deltagelse i ovennevnte møter diskuteres i ledergruppen Direktørnettverket? 9

Gjennomføringsorganisasjon Hver avdelingsdirektør er ansvarlig for gjennomføring i egen avdeling Det skal legges til rette for de ulike aktivitetene som er nødvendig for å realisere målene med ny organisering av SA5 Det etableres to hovedprosjekter med delprosjekter; –Operativ gjennomføring, ledes av Johannes Falk Paulsen –Strategisk utvikling, ledes av Anita Sandberg For å sikre god koordinering og sikker fremdrift defineres en felles koordinator for alle IHR prosjekter –Koordinator Bente Hennie Strandh 10

Overordnet tidsplan, bemanning og innplassering - drøftet 11 AugustDesemberNovemberOktoberSeptember Bemanning og innplassering Avklare grensesnitt Funksjons- og bemanningsplaner Drøftingsmøte bemanningsplan Kartleggings og Innplasseringssamtaler Innplassering og brev seksjonssjefer Samling for seksjonssjefer Kartleggings og innplasseringssamtaler medarbeidere Informasjon i avdelinger Innplassering og brev medarbeidere Avdelingssvise samlinger

Overordnet tidsplan, operativ gjennomføring – foreløpig skisse 12 AugustDesemberNovemberOktoberSeptember Budsjett og økonomisk styring Etablere økonomiske styringsprinsipper ny organisasjon Fordele bevilgning Budsjettere nye enheter Stedkoder og System- implementering Romkabal Opprette ny stedkodestruktur Opprette kostands- stedsstruktur Teknisk implementering alle systemer Startdato? 31.12

Utviklingsaktiviteter for å lykkes med ny struktur 1.Effektive ledergrupper 2.Nettverk – reetablere 3.Nye enheter – felles opplegg for kick-off 4.Kompetanseutvikling – inkl. prosjektkompetanse 5.Samlokalisering 6.Realisere gevinster av IHR-prosjektene 7.Profesjonalisere sentrale støttefunksjoner 8.ARK – Arbeids- og klimaundersøkelse