Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge 2011-2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helse Øst RHF Geografisk ansvarsområde: Oslo Akershus Oppland Hedmark
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
KOORDINERING OG SAMHANDLING
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Regional HR handlingsplan for perioden
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Vi går trinn for trinn… Nå er det deres tur.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Handlingsplan strategisk HR
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
eksempler på HMS-faktorer:
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
”Litt bedre i dag enn i går”
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Oppsummering av FOU - prosjekt
Mangfold Landskonferanse…… Trondheim september 2011 Administrerende direktør Nils Kvernmo.
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Håndtering av avviksmeldinger
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.
Planlegge og prioritere tiltak
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
NSF Østfolds fylkesmøte 25.(-26.) mars 2015
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. Sett et mål Del fakta og pasienthistorier Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Forbedre pasientsikkerhetskulturen.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Oppsummering av FOU - prosjekt
”I pasientens fotspor”
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Brukere for bedre helse
Kvalitet i et moderne sykehus
Asker - mulighetenes kommune
hvordan kan det gjennomføres?
Samarbeid og medbestemmelse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Brukeren skal være viktigste aktør
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Pasientsikkerhet – Regionalt brukerutvalg
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge

Forankring Vedtakspunkt 14 Styret for Helse Midt-Norge RHF ber administrerende direktør legge fram en egen sak som viser hvordan kvalitetsmål skal nås.

Prosjektets resultatmål En kvalitetsstrategi for Helse Midt- Norge Lederforankring på nivå 1 og nivå 2 Metodikk for implementering

Hovedpunkter for vellykket kvalitetsarbeid Forankring i styrer og hos ledere Enkel strategi med konkret handlingsplan som er lett å bruke Språk som fagfolk forstår og problemstillinger de identifiserer seg med

Kvalitetsutfordringer ? – Har vi? Det ytes helsetjenester av god kvalitet i alle sykehus i Helse Midt-Norge Pasientene er i hovedsak fornøyd med oss

Tar det for lang tid fra ny kunnskap erverves til den er implementert i praktisk hverdag? En stor andel av pasientene får ikke behandling med dokumentert effekt En betydelig andel får behandling som er unødvendig og potensielt skadelig.

Alvorlig skader og død - 4 av 10 kan unngås Det finnes ikke god nok kunnskap om årsakene til at slike skader oppstår, og systemer for å håndtere og minimere risiko for skader og død må bedres.

Ledernes fokus Dødsfall Alvorlig skade Mindre alvorlig skade Uønskede hendelser Kontinuerlig forbedring Medietrykk og alvorlighetsgrad drar oppmerksomheten oppover i pyramiden Ikke ”løp etter” topphendelsene, men arbeid systematisk med det som skaper kvalitet

Samhandlingsutfordring Organiserer vi arbeidet på en slik måte at det stimulerer til god samhandling internt i sykehusene og mellom nivåene?

Kvalitetsutfordringer? Ja Sykehusdrift er komplisert og helsevesenet har som system stadig nye kvalitetsutfordringer. Jevn og god kvalitet skapes gjennom et systematisk, kontinuerlig og langsiktig arbeid både hos ansatte og ledere.

Skape kvalitet De organisasjoner som tydelig formulerer kvalitet som målsetting for forbedringsarbeid lykkes med å skape kultur for forbedring. Arbeidet for å skape bedre kvalitet ledes ovenfra, og bygges nedenfra på hvert nivå.

Hvor og hvordan måles kvalitet? Vår kvalitet vises i møte med den enkelte pasient Men den måles sjelden der Vi må videreutvikle systemer for å måle og dokumentere kvalitet

Kvalitetskultur Det vi sier og det vi gjør som påvirker kvalitet Et systematisk, kontinuerlig og langsiktig kvalitetsarbeid basert på verdier, holdninger og normer som oppfattes som felleseie.

Overordnet mål Pasientene skal få tjenester av god kvalitet og høy sikkerhet, oppleve trygghet og bli møtt med respekt.

Kunnskap Kunnskap skal være grunnlaget for alle tjenester som tilbys i Helse Midt-Norge. Forskningsresultater og brukererfaringer skal anvendes systematisk. Personlig og faglig utvikling skal prioriteres høyt.

Samhandling om gode pasientforløp Tjenestene skal være organisert slik at pasientene opplever sømløse behandlingsforløp.

Pasientsikkerhet Ingen pasienter skal oppleve unødig skade som følge av ytelse eller mangel på ytelse av helsehjelp

Helse, miljø og sikkerhet - HMS Helse Midt-Norge skal ha et arbeidsmiljø preget av arbeidsglede med høy grad av tilfredshet, motivasjon og engasjement. Kvalitetskulturarbeid og HMS arbeid skal innrettes slik at de gjensidig forsterker hverandre

Styring og ledelse Helse Midt-Norge skal være en kvalitetsbevisst, åpen og lærende organisasjon. Styrer og ledere på alle nivå skal i ord og atferd legge til rette for at pasienter skal få tjenester av god kvalitet og høy sikkerhet, oppleve trygghet og bli møtt med respekt. Kvalitetsarbeidet skal innrettes mot de områder som har størst risiko.

Implementering Den regionale kvalitetsstrategien setter rammene for kvalitetsarbeidet i perioden. Det regionale helseforetaket skal forankre oppfølgingen av strategien i styringsdokumentene. Særlige satsingsområder skal defineres i samarbeid med de lokale helseforetakene.  De lokale helseforetakene skal utarbeide en handlingsplan for implementering av den regionale kvalitetsstrategien, samordnet med de lokale helseforetakenes arbeid med pasientsikkerhetskampanjen og lederutviklingsprogram.

Veien videre Strategiarbeidet presenteres for HFstyrene i juni 2011 Behandles i RHFstyret i september HFene utarbeider lokale handlingsplaner høsten 2011 I tråd med det regionale brukerutvalgets innspill anbefales de lokale helseforetakene å gjennomføre et pilotprosjekt hvor fagmiljø, brukere og medarbeidere involveres i prosessen med å utforme lokale kvalitetsmål.