Rikard Wærø Create Innovation Åpen Innovasjon
Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak
Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak
Kilde: Chesbrough Lisensiér inn Spinn inn Kjøp opp Selg Spinn ut Lisensiér ut
Kilde: Chesbrough, Harvard Business Review Vol. 84, No. 3, March 2006 Procter & Gamble eksempel “Important innovation is increasingly being done at small and midsize entrepreneurial companies. Even individuals are eager to license and sell their intellectual property. University and government labs have become more interested in forming industry partnerships … The internet has opened up access to talent markets throughout the world. And a few forward looking companies… are beginning to experiment with the new concept of open innovation.” -Harvard Business Review, 2006
P&G Resultater (2006) Mer enn 35% av P&Gs nye produkter har elementer som kommer utenfra selskapet FoU produktivitet har økt med nesten 60% Suksessgraden av innovasjon er mer enn fordoblet Innovasjonskostnadene har falt Aksjekursen er fordoblet Kilde: Harvard Business Review Vol. 84, No. 3, March 2006
Forretningsmodell > Teknologi Verdi Ekspertise Eiendeler Prosesser Nettverk Kunder Enkeltpers. Kanaler Konkurranse Kostnader Produkter og tjenester Inntekter Kilde: Create Innovation, Alex Osterwalder, Chesbrough
Forretningsmodell – flyselskap Verdi Kostnader Produkter og tjenester Inntekter DyrestBilligst Flyskatt Billettpris
Forretningsmodell – Ryanair Verdi Kostnader Produkter og tjenester Inntekter DyrestBilligst Flyskatt Billettpris
Xerox PARC eksempel Kilde: Chesbrough Verdi Kunder Enkeltpers. Kanaler Konkurranse Kostnader Produkter og tjenester Inntekter
Xerox PARC eksempel Kilde: Chesbrough Verdi Kunder Enkeltpers. Kanaler Konkurranse Kostnader Produkter og tjenester Inntekter
Kilde: Chesbrough Lisensiér inn Spinn inn Kjøp opp Selg Spinn ut Lisensiér ut
Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak
Bedriftene Aktiv omsetning av idéer Venture finansiering Lisensiering av patenter Profesjonell innovasjonsledelse
Forskningsinstitusjonene Økt ansvar for grunnforskning Samarbeid med bedrifter Sterkere behov for kommersiell kompetanse
Myndigheter Mer støtte til grunnforskning Stimuler samarbeid mellom bedrifter og forskere Ny forståelse av innovasjon
Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak
Hva kan vi gjøre? Definer roller Kartlegg kompetansenettverk Fokuser på ekspertisen Forstå innovasjonsledelse