KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS 30.10.2015 30.10.2015 KS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Advertisements

Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Høyhastighetsutredningen
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
KVU Framtidig campus NTNU Næringsforeningen 7. feb 2014
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Nor Lines – det unike transportsystem.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Havnedirektør, Bodø havn KF
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Schenker AS I Erling Sæther Polyteknisk forening Punktlighetskrav til gods på jernbane.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
en jernbane for fremtiden
Næringsstruktur og utvikling i godstransport
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Statens vegvesen, Jernbaneverket - fagetater Konseptvalg utredning
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Samferdselskonferansen 2007 Kristiansund 21. og 22. mars.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Kysten er klar for fergeforbindelse mellom Aure - Hitra.
Nasjonal transportplan Prosjektleder Else-Marie Marskar Bred samfunnsanalyse av godstransport 1 KS, 30. okt 2015.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Nordisk Vegteknisk Forbund Direktør Michael Bors.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Nabomøte Moss havn Onsdag 20. januar 2016.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Mulighetsanalyse for bedret godstransportavvikling over Kongsvinger Anbudskonferanse, Hamar 5. Juni 2014.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Nasjonal transportplan
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Velkommen!.
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Kommunemøter RPBA - om RTP
Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA) 13. februar
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Godsmodellering, ikke så enkelt
Datagrunnlag og transportnettverk
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Oppsummering 02.september 2016
NTP godsanalyse - kommentarer
Barents transportplan gir muligheter - hva nå?
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS

Bygger på resultater fra Godsanalysen ● Overføring av gods til sjø og bane er ikke nok til å sikre bærekraftig godstransport  Vi må utvikle alle former for godstransport med tanke på effektivitet, sikkerhet og miljø ● Begrenset konkurranse mellom transportformene  Nye markeder for gods på jernbane? ● Desentralisert struktur med mange terminaler med god tilgang til arealer for vare-eiere og logistikk ser ut til å gi mest gods på sjø og bane ● Konsentrasjon av containergods i færre havner ser ut til å gi mer vegtransport og øke næringslivets transportkostnader KVU godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet KS

Bygger på resultater fra Godsanalysen ● Overføring av gods til sjø og bane er ikke nok til å sikre bærekraftig godstransport  Vi må utvikle alle former for godstransport med tanke på effektivitet, sikkerhet og miljø ● Begrenset konkurranse mellom transportformene  Nye markeder for gods på jernbane? ● Desentralisert struktur med mange terminaler med god tilgang til arealer for vare-eiere og logistikk ser ut til å gi mest gods på sjø og bane ● Konsentrasjon av containergods i færre havner ser ut til å gi mer vegtransport og øke næringslivets transportkostnader KVU godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet KS

Oppdraget og konseptene KS

Tiltaksområdet KVU godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet KS

Oppdraget Vi skal utrede:  Behov for kapasitet i godskorridorene i Oslofjordområdet, både i terminalene og i nettet  Når er det behov for mer kapasitet og mulighet for trinnvis utbygging  Aktuelle konsepter for sikker, miljøvennlig og samfunnsøkonomisk effektiv godstransport  Ett skritt lengre enn godsanalysen - hva koster investeringene? KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet KS

Samfunnsmålet En effektiv, kapasitetssterk og bærekraftig godsterminal- struktur i Oslofjordområdet. Terminalstrukturen skal stimulere til overgang fra veg til sjø og bane der det er samfunnsøkonomisk lønnsomt. KVU godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet KS

Effektmål Samfunnsmål (delmål)Effektmål EffektivtRedusere næringslivets transportkostnader Bedre transportkvalitet: -Frekvens -Regularitet -Punktlighet KapasitetssterktKapasitet sammenlignet med beregnet etterspørsel BærekraftigRedusere utslipp av klimagasser Begrense lokal luftforurensing og støy Overføre gods fra veg til sjø og jernbaneLegge til rette for mer godstransport på sjø og jernbane KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet KS

Ti konsepter etter siling Hoved- terminal + flere mindre Én hovedterminalHovedterminal med avlastingsterminal(er) K1K2K3K4K5K6K7K8K9K10 Jernbane- terminaler Alnabru Modernisert + Rolvsøy, Kong- svinger, Eidanger, Drammen Alnabru Økt kapasitet Dagens areal Alnabru Økt kapasitet Økt areal Akershus syd/ nordre Østfold Alnabru Økt kapasitet + Drammen/ Vestfold nord Alnabru Økt kapasitet + Kopstad Alnabru Økt kapasitet + Akershus syd/Øst- fold nord Alnabru Økt kapasitet + Øvre Romerike Alnabru Økt kapasitet + avlasting i tre korridorer Vestby + Drammen/ nordre Vestfold KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet KS Vurderer ikke konsepter med nye havner

Lokalisering av nye jernbaneterminaler ● Hovedterminal – Alnabru eller Akershus syd/nordre Østfold ● Avlastingsterminaler i tre korridorer  Øvre Romerike  Drammensområdet/nordre Vestfold  Akershus syd/nordre Østfold ● Ikke anbefale konkret lokalisering  Vise at det finnes egnede arealer nær riksveg og jernbane med akseptabel arealkonflikt  Ikke uttømmende gjennomgang av alle mulige alternativer  Ikke føringer for videre planlegging ● Utforming og investeringskostnader for terminaler med kapasitet tilpasset godsmengder beregnet i godsmodellen KVU godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet KS

Aktuelle terminaler for containere eller vognlast KS Løsninger for Alnabru fra Jernbaneverkets Alnabru-prosjekt

Foreløpige resultater transportanalyse og samfunnsøkonomi KS

Konseptene sammenlignes med Referanse 2030 ● Alnabru-terminalen  Bare nødvendig fornying for fortsatt drift  Redusert effektivitet og 20 prosent høyere kostnader KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet KS

Jernbaneterminalene - godsomslag Tonn KS

Jernbaneterminalene - godsomslag Tonn KS

Transportmiddelfordeling – endring Mill. tonnkm VegJernbaneSjø K K K K K K K K K K KS

Følsomhetsanalyser ● Lengre godstog ● Raskere tog til Europa ● Konsentrasjon av containere og stykkgods i færre og mer effektive havner ● Modulvogntog på hele riksvegnettet ● Fast forbindelse Moss - Horten KVU godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet KS Når vi endrer én og samme forutsetning, slår dette veldig likt ut i alle konseptene.

Følsomhetsanalyser ● Lengre godstog ● Raskere tog til Europa ● Konsentrasjon av containere og stykkgods i færre og mer effektive havner ● Modulvogntog på hele riksvegnettet ● Fast forbindelse Moss - Horten KVU godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet KS Når vi endrer én og samme forutsetning, slår dette veldig likt ut i alle konseptene.

Samfunnsøkonomisk lønnsomhet ● Prissatte virkninger  Næringslivets transportkostnader  Eksterne kostnader: ulykker, klimagassutslipp, lokal luftforurensing, støy  Investeringskostnader KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet KS

Brutto nytte KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet KS Ikke rom for store investeringer med samfunnsøkonomisk lønnsomhet

Nye jernbaneterminaler og investeringer i jernbanenettet KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet KS

Jernbaneterminalene krever store arealer ● Nye jernbaneterminaler  Hovedterminal ca 900 dekar og 5 kilometer langs hovedspor  Avlastingsterminaler ca 200 dekar og 2,5 – 3 kilometer langs hovedspor ● Arealer til samlastere, lager og annen logistikk  Omlasting med korte transporter utenfor offentlig veg gir mer gods på jernbane KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet KS

Behov for tiltak i jernbanenettet – foreløpig vurdering KS ● Rutemodell gir økt kapasitet for godstog i Vestkorridoren ● Utbygging av InterCity med forbikjøringsspor gir mer kapasitet på Østfoldbanen og Dovrebanen ● Økte godsvolumer på Alnabru – behov for ventespor eller planfri utkjøring ved Grorud stasjon ● Bedre utnyttelse av infrastruktur med endret prioritering mellom personer og gods i deler av driftsdøgnet. ● Foreløpig vurdering:  Ikke behov for nye store infrastrukturtiltak utover ved Alnabru, jf tredje «kule» over  Mulig unntak med ny hovedterminal i Akershus syd/nordre Østfold