POLICYGRUPPE FORSLAG TIL VISJON OG MANDAT AKTUELLE TILTAK UTKAST FOR BEHANDKING I MØTE 25. AUGUST 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Byggherreprosjektet i Statens vegvesen Oppfølging av tiltaksplan
Advertisements

Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Moderne vegtunneler Etatsprosjekt 2008 – august 2008 Kjersti K. Dunham.
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
«Mennesker i samspill» - Presentasjon for EBA
BRANSJEKONTAKT - VIDERE OPPLEGG FORSLAG TIL STRATEGI FOR BRANSJE- OG SEKTORUTVIKLING FELLES BRANSJEMØTE 2. APRIL 2008 BJØRN ERIK SELNES.
Ny IA-avtale – hvor står vi? Tor Idar Halvorsen Rådgiver i LOs Forhandlings- og HMS avdeling.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
STATENS VEGVESEN OG ANLEGGSBRANSJEN UTFORDRINGER OG GRUNNLAG FOR VIDERE SAMARBEID FELLESMØTE 2. APRIL 2008 TERJE MOE GUSTAVSEN.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Strategiarbeid i praksis
NABin fagmøte 2005 Hvordan velge riktig bindemiddel? Oslo 11. oktober 2005.
Læring og samarbeid i byggenæringen
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Lærerprofesjonens etiske plattform
«Forbedringsprosess(en)»
Utfordringer fram mot 2015 – innspill fra sikkerhetsforums medlemmer februar 2004.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Felles nordisk anleggsmarked (GNA) Sektoransvar Bransjenettverk Bjørn Erik Selnes Bransjekontaktmøte 2. mai 2007.
Bransjekontaktmøte Vegdirektoratet 9. mai 2006 Bransjesamarbeid etatsnivå Statens vegvesen.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Organisering og arbeidet i kommunene
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
BAKGRUNN OG MÅL ARBEIDSGRUPPE SAMHANDLING (SYSTEMATISK SAMARBEID) OPPSTARTMØTE 8. JANUAR 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Oppsummering bransjedialog HMS/SHA – (gjennomføring)
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Oppfølging av assistanser Ansvarsforhold: FoU-instituttet ansvarlig for at de faglige målene ble nådd TEFT: ansvarlig for prosjektet fra start.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
GNA - Gemensam Nordisk Anläggningsmarknad Prosjekt - Felles funksjonskrav Nordisk sjefsmøte – Island 11. august 2008 Tor-Sverre Thomassen Vegdirektoratet.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
NVF-seminar, Utvalg Organisering og marked, Oslo 20. april 2012 Effektiv gjennomføring – nye prosjektmodeller Samhandling og Prosjektstrategi ferjefri.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Innledning NVF- arbeidet Bjørn Erik Selnes NVF Organisering og markede Forbundsutvalgsmøte Stockholm 3. juni 2010
Orientering – Statens vegvesen Norge GNA-møte Bjørn Erik Selnes Statens vegvesen.
AKTUELT I VÄGBRANSCHEN INDUSTRIELL BYGGANDE I INFRABRANSCHEN STATUS OG UTVIKLINGSMULIGHETER I NORGE NVF ORGANISERING OG MARKED SEMINAR HELSINGFORS 4. JUNI.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Bransjesamarbeid Bjørn Erik Selnes 20. mai 2009.
Bransjens eget opplegg for samhandling. Forberedende informasjonsmateriale om samhandling for kontraktspartene.
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Nettverksmøte København 2. februar 2010 Bjørn Erik Selnes GEMENSAM NORDISK ANLÄGGNINGSMARKNAD
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Hvordan sikre pålitelige måltall?
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Den gode skoleeier I Nes.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Brukermedvirkning i helseforskning
Skatemøte Difi/prosjektledelsen v/ Vidar Holmane
Oppsummering av FOU - prosjekt
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

POLICYGRUPPE FORSLAG TIL VISJON OG MANDAT AKTUELLE TILTAK UTKAST FOR BEHANDKING I MØTE 25. AUGUST 2009

Utgangspunkt Vegdirektørens oppsummering forrige møte: Konkretisere og tydeliggjøre visjon og mandat Fastlegge mål og metode for produktivitetsbedring Tredelt fokus: Etikk og ledelse Kapasitet og forutsigbarhet Kontraktstyper og samarbeidsformer Arbeidsgruppe:Jan Ove Holmen, Terje Venold, Jon Sandnes, Trond Johannesen, Andreas Setsaa, Bjørn Erik Selnes

Møter, innspill Arbeidsutvalget har hatt tre møter Ett av møtene har vært en gjennomgang av det svenske FIA-prosjektet og SOU’er for utvikling av nytt trafikkverk SVV har fulgt opp netttverk Møte med vägverket Sv om drift og vedlikehold Nordiske møter felles marked, NVF, sjefsforum Møte med Helsebygg MN om samspillkontrakter Møte Norra länken (VV – Veidekke)

Som tidligere angitt Bransjen involveres i etatsprosjekter, nettverk, retningslinjer, konkurransegrunnlag – både ut fra etablerte opplegg og ut fra vegdirektørens signaler Eksempler på etatsprosjekter Kompetanseutvikling drift og vedlikehold, Moderne vegtunneler KDV: Delprosjekter Erfaringsoverføring, Opplæring Gjennomgang asfaltsiden, avtalt opplegg Ressursmessig utfordring, prioritere, finne arbeids- form

Visjon og mandat –oppsummering av diskusjon i arbeidsgruppe Få fram betydningen av samferdsel for samfunnet og å skape merverdi gjennom samarbeid Enighet om en tredeling Langsiktig forbedring innen sektor og bransje Skape tillit og gode relasjoner Identifisere tiltak som gir bedre praksis på kort sikt Forpliktende form Bør vi bygge dette opp som samarbeidsavtaler på bransjenivå, tosidig på virksomhetsnivå og på prosjekt- /kontraktsnivå (?)

Visjon og mandat –tydeliggjøring (1) Et sikkert, miljøriktig og effektivt transportsystem er en grunnleggende forutsetning for et velfungerende samfunn. Samfunnet er avhengig av at utvikling og drift av transportsystemet skjer på en kvalitetsmessig god måte med effektiv bruk av menneskelige og økonomiske ressurser. Som byggherre, rådgivere og entreprenører forplikter vi oss i et systematisk og langsiktig samarbeid å bidra til et best mulig totalresultat gjennom å skape merverdi ved å utvikle effektive gjennomføringsmodeller med vekt på etikk, miljø, sikkerhet og forutsigbarhet. Vi vil arbeide på en løsningsorientert måte som stimulerer til innovativ utførelse, økt produktivitet og dermed god lønnsomhet for alle. Dette skal prege alle ledd av verdikjeden slik at vi fremstår som en interessant og fremtidsrettet sektor som tiltrekker ungdom av begge kjønn ved deres yrkesvalg.

Visjon og mandat –tydeliggjøring (2) Utgangspunktet for gruppens arbeid er å skape forutsetninger for en markant forbedring av transportsektorens og bransjens produktivitet i et langsiktig perspektiv skape tillit og gode relasjoner mellom aktørene identifisere forbedringstiltak som gir bedre praksis på kort sikt Målsettingen er at i løpet av en fireårsperiode skal registreres en markant effektivitets­forbedring slik at transport- og anleggssektoren er og oppfattes som en viktig og respektert samfunnsbygger som gjennom en felles og lærende prosess på en effektiv måte utvikler transportsystemet for å tilfredsstille samfunnets og brukernes behov. I løpet av 2009 skal dagens rutiner og praksis være gjennomgått og forbedringspunkter som kan løses som strakstiltak, være identifisert og korrigert.

Visjon og mandat –tydeliggjøring (3) For å nå målet skal vi Skape forutsigbarhet og legge til rette for god utnyttelse av markedets kapasitet Øke kompetanse gjennom felles opplæring, FOU, åpenhet og erfaringsoverføring Ta i bruk utvidet systematisk samarbeid i dagens kontraktstyper Utvikle og utprøve nye og effektive gjennomføringsmodeller Følge opp forbedringsarbeidet ved holdningsundersøkelser og produktivitetsberegning

Visjon og mandat –tydeliggjøring (4) Gruppen har en rådgivende funksjon i forhold til vegdirektøren, og gir innspill til beslutninger om videreføring og innarbeiding i det ordinære arbeidet i linjeorganisasjonen på basis av arbeid i faggrupper og samarbeidsprosjekter på etats- og bransjenivå. Gruppen kan også gi innspill til etablerte samarbeidsopplegg. Det utarbeides mandat og mål for tiltak som iverksettes, og disse følges opp i policygruppen gjennom rapportering og orientering. Gruppen møtes etter behov, minimum to ganger pr år. Det gjøres en årlig evaluering av arbeidsform og sammensetning.

Visjon og mandat -utgangspunkt Forslag: Redusere dødtid med 25 % i løpet av 4 år Tilsvarer 30 % produktivitetsforbedring på 4 år ! Diskusjon avdekket tvil om grunnlaget for status Veidekkes tall hentet fra Bygg Spørsmålstegn ved FIA’s sammenligning med andre næringer Enighet om forbedringspotensial – usikkerhet ved dagens situasjon og målemetodikk

FIA Brukt analyser som drivkraft for forbedring Tre nivåer: Toppledere, ”operative ledere”, tverrfaglige arbeidsgrupper Nøytral ordfører som legger fram anbefalinger ut fra arbeidsgruppenes anbefalinger på prioriterte områder Deltagende verk beslutter implementering Verktøy, programmer, stor bredde Tålmodighet – evaluering etter fire år, liten målbar forbedring Fokus, informasjon, treff, priser, topplederfokus Gjennombrudd de siste par årene – innarbeidet i vägverket og banverkets strategier og virksomhetsplaner

FIA forts. Nedtonet 30 % forbedring Fokus på gode eksempler Programmet for ”utökad samverkan” blitt bransjeførende Ser på hele verdikjeden KUL-strategi (kundeleverandør) basert på FIA og GNA Videreføres – nye programmer for effektiv drift og HMS

Trafikverksutredningen Anleggsbransjen dyrker myten om det enkelte prosjekts unikhet (alle parter) Begrenser produktivitet og utvikling av industriell tenking Bransjen har et betydelig effektiviseringspotensial som ikke er tatt ut De offentlige byggherrene har bremset utviklingen Gi bedre tid til produksjonsplanlegging Konservatisme og kortsiktighet

Utfordringer Eksempler – ”påstander” - analyser –Egne beregninger % sammenhengende utbygging –Vägförvaltningen Finland: 30 % ved bedre dataflyt, 3D –Trimmet prosjektering og bygging kombinert med bedre samarbeid (samspillkontrakter) –Kompetanseutfordringen, krav og opplæring –Konkretisere – ta tak i dagens praksis Finne måltall for produktivitetsforbedring – forslag engasjere NTNU