Kjenner du et barn med diabetes?. 2 Lavterskelkurs for personer som er i kontakt med barn med diabetes. Legges opp med enkelt språk slik at ”diabetesamatører”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Advertisements

BARNAS BARNEVERN 2020.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
FAIR PLAY I BARNEFOTBALLEN ASKØY FOTBALLKLUBB 2016.
Velkommen til nytt barnehageår! Spesielt ønsker vi de barna som er nye på avdelingene velkommen til oss- vi ser frem til å bli godt kjente med dem og familiene.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker - Skiftetøy - Påkledning - Tur.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
Utgangspunktet Mennesker med utviklingshemning har rett til deltakelse Menigheten trenger mennesker med utviklingshemning.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Ledelse Metode Arbeidsgrupp e Profesjonell kunnskap Fag, ferdighet, verdi, etikk Organisasjons kunnskap System, prosess, samarbeid m.m.
Hva har vi gjort i August? - Vi har blitt kjent med de barna og voksne som har begynt på Regnbuen. - Vi har gått tur og sett hvor alle barna på Regnbuen.
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
Sånn gjør vi det i Rælingen! Bånn gass for fasteaksjonen.
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Plan for 1.klasse Uke november Fylket vårt Rogaland.
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Sportsklubben nord Versjon
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Stifinnere og Småspeidere
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Quiz.
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Relasjonskompetanse DEL 2
Velkommen til foreldremøte på 3. trinn!
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
LYKKE TIL MAT I BARNEHAGEN.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
En gang skal det bli min tur
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Workshop for sommerskolen 2008 v/ Vibeke Holtskog
Årshjul for kommunikasjon
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
MatMedSmak.
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
Kroppskunnskaping Brukers erfaring
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
MatMedSmak.
HMS Charteret – referat fra arbeidsmøte
«Når alle er like viktige»
Velkommen til Oppstartsamtale
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Stifinnere og Småspeidere
Voldsforebyggende opplæring
Periodeplan for mai Barnehagen stengt! Vi går i tog
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Svømming på Rjukanbadet resten av dagen
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Kjenner du et barn med diabetes?

2 Lavterskelkurs for personer som er i kontakt med barn med diabetes. Legges opp med enkelt språk slik at ”diabetesamatører” får forståelse av hva som er grunnleggende i diabetes behandling. Hva er: ”Kjenner du ett barn…” (Det er ikke en ny type kurs, men en idè om å lage en pakke)

Hvem er denne kvelden for? ALLE som kjenner et barn som har diabetes, naboen, tante, onkel, barnehagen, skolen, treneren, kor lederen, bestemor/far, venner til diabetesbarnet, foreldre til barnets venner. 3

Opplegget varer i ca. to timer, dette inkluderer kaffepause. 4 Hva er opplegget?

Kvelden: starter med å se JØRGEN-filmen. Den er det flere som har sett, men alle har godt av å se den igjen.

Hva er opplegget? Diabetes sykepleieren forteller om diabetes – enkelt. Spesielt høyt og lavt blodsukker. Hva bør du som kjenner diabetesbarnet gjøre når det har lavt blodsukker / føling. Eller høyt blodsukker. Ufarlig gjøre at det barnet du kjenner har fått diabetes. Forteller litt om symptomer.

Hva er opplegget? Industrien bør være med, slik at de som kommer denne kvelden kan få: Tatt på ett måleapparat Prøve å måle seg Ta på en penn/pumpe Bli mer trygge på bruken.

Hva er opplegget? Gjerne ha gruppearbeid der barnets symptomer, kjennetegn på høyt / lavt kan beskrives av det enkelte barns foreldre

Hvorfor et slikt tilbud? Bedre samarbeid med diabetesforbundet (barn – og familiekontakten) og sykehuset. Diabetessykepleierne når ut til flere til diabetesfamiliene – samtidig. Alle får lik info.

Lage ett pakketilbud Jørgen filmen, Mapper : innhold – vervebrosjyre, hva er type 1 diabetes, blanke ark til å notere. Faktaark. De får med seg filmen, bli bedre kjent med meg.

Mål Dette tilbudet skal være så enkelt å få til at ALLE barne- og familiekontaktene kan få dette til. Det skaper ett engasjement, de får ett eierforhold.