EØS 057-2013 IKT Brannveggsløsning Dialogkonferanse 14. november 2013 IKT Drift Prosessansvarlig: Sigfred Tellnes Teknisk ansvarlig: Per-Arne Hoff.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innovative offentlige anskaffelser
Advertisements

1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Dialogkonferanse Datalagring og backup/recovery tjenester Agenda Presentasjon av Bergen kommune/ IKT Drift Dagens avtale:  Datalagring – SAN  Backup.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Leverandørkonferanse Skøyen klokken
Velkommen til tilbudskonferanse Digitale læremidler.
Status for sak/arkiv SUHS Leif Kristiansen, Uninett AS.
Tilbudskonferanse Plasmasalg og kjøp plasmaderiverte legemidler Skype/Telefon kl –
PKI-anskaffelse Leverandørmøter mars Agenda leverandørmøter – Velkommen, kort presentasjonsrunde – Kort presentasjon av prosjektet (10 min) – Kort.
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse EØS Rammeavtale for kjøp av renholdsprodukter og leie av doseringsutstyr Innkjøpsseksjonen Onsdag 23. oktober.
UGRADERT Økt operativ evne gjennom effektiv logistikk FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Tilbyderkonferanse Ny utviklingsavtale for.
Veileder for gevinstrapportering
Informasjonsmøte 19.juni 2017 Konkurranse om arkitekt- og rådgivertjenester for nytt sykehus i Drammen.
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
ROS-analyse.
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Implementering av nytt ITSM-system
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Dialogkonferanse Trygghetsalarmer
Enhet for digitale driftstjenester
Dialog Elektronisk medisineringsstøtte - fra apotek til mage
Samarbeid og medbestemmelse
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
Erfaringer med bruk av NS 8435
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
Prosjekt digitalt læringsmiljø
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Tema 5 ePlanSak og digitalisering av planprosessen
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Intelligent brukerstøtte i offentlige anskaffelser
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Håndtering av telekommunikasjon (kap. 6)
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
PC-ordningen og Skolestart.mrfylke.no
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Prosjektpresentasjon – Før du starter
E-handel.
Målbildet Stab/støtte
Matematikk på ungdomstrinnet
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Kraljic matrise.
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

EØS IKT Brannveggsløsning Dialogkonferanse 14. november 2013 IKT Drift Prosessansvarlig: Sigfred Tellnes Teknisk ansvarlig: Per-Arne Hoff

Anskaffelsens natur TED ID: , Doffin: EØS Ny brannveggsinfrastruktur for Bergen kommune Kjøp, prosjektering og implementering Veien dit: dialog med markedet.

Anskaffelser av varer/tjenester i forbindelse med prosjektet Regelverket gir forholdsvis bred adgang til dialog med leverandørmarkedet før kunngjøring, men setter også noen grenser, f eks mht likebehandling av leverandører. Konkurranseprinsipp: Alle anskaffelser skal være basert på konkurranse – uavhengig av anskaffelsens verdi Kunngjøringsplikt: Anskaffelser over nasjonal terskelverdi på NOK skal kunngjøres på Anskaffelsesregelverk: Lov og Forskrift om offentlige anskaffelser som ytre ramme –Anskaffelsen skal ikke deles opp for å komme under terskelverdiene.

4 Konkurranseprinsipp og kunngjøringsplikt – hva betyr det for prosjektet? Ett av prosjektets målsettinger er å arbeide frem en leverandørnøytral kravspesifikasjon/ leveransebeskrivelse som kan brukes av potensielle oppdragsgivere (ikke bare Bergen kommune) Leverandører kan ikke forvente at deres innspill til prosjektet vil føre til direkte til salg av produkt/tjeneste. Etter endt prosjektfase vil kravspesifikasjon bli utarbeidet.

5 ”Vi vet ikke alltid best hva vi skal anskaffe...” Vanligvis beskriver en offentlig oppdragsgiver hva som skal anskaffes, og markedet tilbyr den etterspurte varen/tjenesten. Det forekommer at oppdragsgiver ikke har tilstrekkelig kunnskap om hva som finnes på markedet, hvordan det virker og hvilke behov en vare/tjeneste kan dekke Konsekvens: ”Mismatch” mellom kunngjort anskaffelse og den beste løsningen for oppdragsgivers behov. –For å reparere en slik ”mismatch” i tråd med regelverket må oppdragsgiver vanligvis kunngjøre på nytt.

6 Løsning: Tidlig dialog med markedet Ved å skaffe seg god oversikt over markedet, produkter/tjenester og deres egenskaper og muligheter før kunngjøring av en konkurranse, sikrer oppdragsgiver at behovet blir dekket riktig. Leverandører kan beskrive alternative løsninger for oppdragsgivers behov –Her ligger det et potensial for innovasjon og bedre løsninger! Oppdragsgiver bør bruke innspillene fra leverandører til å lage en funksjonsbeskrivelse (”Hvordan skal det fungere?”) i stedet for en detaljert teknisk kravspesifikasjon (”Hvilke egenskaper skal det ha?”)

Sikre konkurranse og likebehandling i anskaffelsen Regelverket krever en produkt- og leverandørnøytral kravspesifikasjon Det skal ikke være til fordel (eller til ulempe) for leverandøren å ha hatt dialog med oppdragsgiver forut for kunngjøring. Oppdragsgiver må ”nullstille seg” etter dialog med aktører i markedet, og før kunngjøring.

Nøkkeltall (utdrag) Ca registrerte brukere i administrativt nett Ca registrerte brukere i grunnskolen Ca PCer med driftstjenester Ca henvendelser til Helpdesk 214 lokasjoner med trådløse nettverk (wlan) og gjestenett, med totalt 2050 aksesspunkt (AP) Sentrale print-tjenester for ca 1750 Xerox multifunksjonsskrivere Ca 750 servere i drift (50% virtuelle) Lagring –+ 380 TB data SAN (tilgjengelig) –+ 450 TB data backup Ca 310 databaser (110 Oracle og 200 MS SQL) IKT Drift Forenkle - Fornye - Forbedre 8

9 Kort status dagens løsning 2 stk (HA) Netscreen ISG2000 med 10G interface 2 stk NSM appliance-enheter (nesten ubrukt) 22 virtuelle systemer med ca 1800 regler –VSYS i praksis benyttet som avansert ruter-instans med ACL. –Ikke en administrativ ulempe –Fungerer bedre enn 4-5 store VSYS med titalls soner Håndfull VPN-tunneler og MIP-regler

Overordnet skisse av VSYS

11 Kort status dagens løsning Terminerer ISP-soner i separate VSYS

12 Kort status dagens løsning Utdatert firmware – end of life Sårbare enheter IDP-blades, aldri tatt i bruk. 10Gb linje til TDC 1Gb internett-forbindelse Rent port-basert regelsett

Hva trenger vi? Versjon 0.1 Bedre loghåndtering Brukervennlig og helhetlig management (GUI) Mulighet for brukeridentifisering Applikasjonsgjenkjenning Granulering av synlig regelsett Revisjonsvennlig regelsett (kommentarer, tidsfrist o.l.) Minimum 10G håndtering

Hva må vi tenke på? Konvergens i infrastruktur? IP-telefoni? SMB-trafikk? Brukerfokus? AD-integrasjon? Restverdi på eksisterende enheter? DLD? Integrasjon mot andre systemer? Fallgruver?

Hva må dere tenke på? Krav til oppetid Høy grad av kompleksitet Legevakt / 110-sentral Klare forutsetninger og klar dialog mot kunde Klart ansvarsforhold for implementasjon Tydelig kostnadsbilde Levetidsvurdering

Oppsummert målbilde for anskaffelsen Leverandør skal i den endelige konkurransen gi komplett tilbud på ferdig implementert løsning. I det ligger: Planlegging av prosjektet basert på innhentet informasjon fra IKT Drift Lage plan for praktisk gjennomføring av utskifting med minst mulig nedetid Gjennomføre selve implementasjonen –Opplæring (Bredde: 6 personer, spisskompetanse: 2-3) –Anses som ferdig når all kommunikasjon fungerer som tidligere, og de gamle enhetene kan fjernes fra rackene

17 Prosessen videre 1-til-1 møter mellom kunde og tilbyder med start neste uke. Oppføring på liste her på konferansen. Møtene vil ha stram agenda for å sikre likebehandling Produktuavhengig presentasjon og dialog Fokus på løsningskonsept og metodikk Forslag til løsning. Hva må vi tenke på? Hva er viktig? Erfaringer! Dørene lukkes når møter med interesserte tilbydere er gjennomført. Kravspesifikasjon utarbeides og utlyses på Doffin og Ted Anskaffelsen fortsetter med ordinær prosess