FORDYPNINGSOPPGAVE I NORSK PÅ VG3

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Advertisements

Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
FORDYPNINGSOPPGAVE I NORSK PÅ VG3
Litterært særemne 2009 Tore Renberg Kompani Orheim
EPISK DIKTNING inkl novelle
FORDYPNINGSOPPGAVE I NORSK PÅ VG3 – 2011/2012
FORDYPNINGSOPPGAVE I NORSK PÅ VG3
Roman- og novelleanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Litterære virkemidler
Litteraturhistorie
SÆREMNE SPRÅK MASSEMEDIA LITTERATUR
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Litteraturen fra 1900 til 1945 En oversikt. Inn i et nytt århundre Brytningstid mellom gamle og nye verdier Allmenn stemmerett Sentralisering. Folk flytter.
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og markedsøkonomi Varer kapital og ideer krysser grenser Kunnskap og teknologi nye.
Månedsbrev fra Kløverhumlene Her kommer litt om det vi har gjort på i april og hva vi skal gjøre i mai.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
AMALIE SKRAM Karens jul. Mål for timen Kjenne til Amalie Skram som forfatter. Kunne gjenfortelle Karens jul. Gjennom eksempler i teksten si noe om hvilke.
Argumenterende tekster
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og marknadsøkonomi Varer, kapital og idear kryssar grenser Kunnskap og teknologi blir.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Poetiske virkemidler Mål for arbeidet:
Adaptasjon Fra bok til film.
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Bokmelding. Som ein artikkel Typisk i aviser, nettet, m.m. Hugs på to ting: Skrive om boka Vurdere boka.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE TORSDAG 22. SEPTEMBER 2016.
«Det onde» 1. Vi opplever det onde Gjennom naturen 2.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Leseprosjekt VG1.
PRAKTISKE OPPGAVER.
Litteraturen etter 1980.
Hurtigles!.
Nye bøkerapril ’16 – april ‘17
Verneombudets dag 12. Mars 2015 Vernetjenesten i Kristiansund.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Hvordan forberede meg til tentamen?
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
SÆREMNET I NORSK Felles ramme for elever ved Jessheim videregående skole August 2011/januar 2012 Skriftlig del: Skriveoppgaver i begge målformer Muntlig.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Panorama Vg2 Tendenser og faser : Språklige forhold
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Hvordan lese klassetimeplanen?
Lytteforståelse Rammeverket
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
2.-6. september Bursdager MAN TIRS ONS TORS FRE UKE 36
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

FORDYPNINGSOPPGAVE I NORSK PÅ VG3 -SPRÅK -SAMMENSATTE TEKSTER -LITTERATUR

SPRÅK TALEMÅL: dialekter, etnolekter, sosiolekter, sms-språk. SPRÅKHISTORIE: utvikling og bakgrunn

SAMMENSATTE TEKSTER Samme historie – ulike medier - adapsjon Roman – film Sammenligner personer, konflikt, tema, fortellermåte/kameraføring og spesielle virkemidler. Roman – film - tv-spill Eks: Ringenes herre, Eragon

LITTERATUR Litterær periode En forfatter Tema

LITTERÆR PERIODE 2 romaner + litteraturhistorie Typiske trekk for perioden i romanene Eks: Det moderne gjennombrudd (1850-1890) Naturalistiske trekk i romanene til Amalie Skram og Arne Garborg

EN FORFATTER 2-3 romaner Typiske trekk hos hovedpersonene Gjennomgående temaer Utvikling i forfatterskapet Sammenlignende analyse Det bør ikke være samme hovedperson i flere av bøkene

TEMA 2 romaner av ulike forfattere som har noe til felles Sammenlignende analyse/undersøkelse Likheter og ulikheter Hvordan blir fellestrekkene eller temaet belyst i de ulike bøkene? Hvilke virkemidler blir brukt?

OPPVEKST Fra barndom til ungdom Hovedpersonens forhold til venner og foreldre Oppvekst i to forskjellige tidsepoker, for eksempel 50-tallet, 80-tallet osv. Tore Renberg: Kompani Orheim, Mannen som elsket Yngve Lars Ramslie: Destroyer Lars Saabye Christensen: Beatles, Herman, Amatøren Anna Bache Wiig: Det aller fineste Harald Rosenløw Eeg: Løp hare løp Selma Lønning Aarø: En rekke avbrutte forsøk Anette Münch: Jenteloven

KULTURKRÆSJ Ulike kulturelle eller sosiale miljøer møtes og sette på prøve Hvordan forholder hovedpersonene seg til situasjonen? Eks: Jonas Hassen Khemiri: Et øye rødt Fra filmen Marjaneh Bakhtiari: Kall det hva faen du vil Meera Syal: Livet er ikke bare ha ha, hi hi Vigdis Hjorth: Hjulskift Tore Renberg: Charlotte Isabell Hansen Lars Ramslie: Fatso Ingvar Ambjørnsen: Fugledansen

BØKER SOM PROVOSERER ELLER SKAPER DEBATT Tema, språk eller handling vil kanskje provosere/sjokkere leseren Eks: Mads Larsen: Pornopung Alexia Bohwim: Frognerfitter Grethe Nestor: Kryp Lars Ramslie: Fatso Agnar Mykle: Sangen om den røde rubin Jens Bjørneboe: Uten en tråd Anne B. Ragde: Nattønsket Abo Rasul: Macht und Rebel Flink

HVEM SER? Hvordan påvirker synsvinkelen i boka vår oppfattelse av handlingen? Eks: Selma Lønning Aarø: Venstre hånd over høyre skulder Tove Nilsen: Vingetyven Trude Marstein: Plutselig høre noen åpne en dør, Ingenting å angre på Ingeborg Arvola: Forsiktig glass Elin Brodin: Bivirkninger Merete Morken Andersen: Mandel

RELASJONER Forhold mellom mennesker Eks: Anna Gavalda: Saman er ein mindre aleine Johan Harstad: Hässelby Margaret Skjelbred: Gulldronning perledronning Herbjørg Wassmo: Huset med den blinde glassveranda og Et glass melk takk Hanne Ørstavik: Kjærlighet og Like sant som jeg er virkelig Helene Uri: Honningtunger og Den rettferdige

KJÆRLIGHET Forbudt kjærlighet, utroskap, den store kjærligheten osv. Eks: Katarina von Bredow: Sinnssykt forelsket Yvonne Kuhn: Det er trikken i ditt liv Herbjørg Wassmo: Det sjuende møte Vigdis Hjorth: Om bare Trude Marstein: Ingenting å angre på Tove Nilsen: Sommer 2005 Bjørg Vik: Roser i et sprukket krus Sigrid Undset: Kristin Lavransdatter Stephanie Meyer: Twilight-sagaen

SPENNING Kriminallitteratur eller andre spenningsbøker. Hvilke virkemidler brukes for å skape spenning i bøkene? Hvordan blir hovedpersonene framstilt? Eks: Arthur Conan Doyle: Hunden fra Baskerville Jo Nesbø: bøkene om Harry Hole Unni Lindell: bøkene om Cato Isaksen Carlos Ruis Zafon: Vindens skygge og Engelens spill Kate Mosse: Labyrinten og Gravkammer Rowling: Harry Potter Tolkien: Ringenes herre Stieg Larsson: Menn som hater kvinner

SKREKK OG GRU Vampyrer, zombier og uforklarlige fenomener i litteraturen Eks: John Ajvide Lindqvist: La den rette komme inn Trailer til filmen, Håndtering av udøde, Menneskehavn Stephenie Meyer: Twilight sagaen, Verten Bram Stoker: Dracula Charlaine Harris: True blood-serien Johan Harstad: Darlah: 172 timer på månen

FRA VIRKELIGHETEN Sanne historier Eks. Gunnhild Corwin: Idas dans Regine Stokke: Regines bok Inger Marie Spange: Den hvite vinden Sarita Skagnes: Bare en datter Max Manus: Det vil helst gå godt, Det blir alvor Kaja Frøysa: Tikken Manus

HISTORISK Historiske skikkelser og hendelser i romanform Hvordan blir framstillingen? Fakta/fiksjon? Eks. Conn Igulden: om Djengis Khan og Julius Cæcar Kolbjørn Brekstad: om Quisling

VALGET ER DITT Tusenvis av bøker Interesse ”Vanskelig” eller ”lett” roman Bytt bok tidlig Velg gjerne utradisjonelt Fordypningsoppgave – ikke underholdning…

PROBLEMSTILLING En problemstilling skal alltid være formulert som et spørsmål. Dette spørsmålet skal du svare på i framføringen din. Du kan ta utgangspunkt i det som er spesielt med de bøkene du leser. Det som gjør at akkurat disse bøkene har noe felles. Som et hjelpemiddel kan du bygge opp framføringen som en romananalyse, eller plukke ut deler av denne og bruke i problemstillingen.

EKSEMPLER Sjanger: På hvilken måte kommer sjangertrekkene fram i bøkene? Eller: Hvordan har sjangeren utviklet seg de siste årene? Forfatter: Hvilke temaer tar forfatteren opp i sine bøker? Eller: Hvordan har forfatterskapet endret seg fra første til siste bok? Bok/film: Hvilke virkemidler bruker filmen og boka for å få fram den samme historien? Tema utroskap: På hvilken måte utvikler hovedpersonene seg i bøkene? Tema skrekk og gru: Hvilken rolle spiller det overnaturlige i disse bøkene? Eller: Hvordan forholder hovedpersonene seg til det overnaturlige?

ARBEID MED BØKENE Vær detektiv og leit i teksten Sjekk gjerne på nettet hva andre har skrevet om romanen, og bruk dette som inspirasjon. Husk kilder! Lag en muntlig presentasjon på ca. 20 min Innledning (presentere problemstilling) Hoveddel (drøfte og svare på problemstilling) Avslutning (konkludere med svaret på problemstilling)

HJELP FRA BIBLIOTEKET Låne bøkene til dere er ferdig med fordypningsoppgaven Fjernlåne eller hjelpe til med å finne bøker vi ikke har Bakgrunnsstoff om forfatter, sjanger, litteraturhistorie, analyse, språk, osv. Individuell veiledning om valg av bøker og eventuell problemstilling