Er du rede til å stå for dine handlinger? Kjetil Reithaug statsarkivar i Kristiansand.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

22 tips for den faglitterære forfatteren
Astrid Øksenvåg Rådgiver eKoR AS
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
Om autorisasjonsordningen
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
IKT Orkide Ledelse og Skole
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Hvordan kan arkivplan bli et nyttig verktøy i arkivarbeidet?
Fagsystemer – oppgradering og nyanskaffelser
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Personlig planlegging
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
ARKIVLEDERFORUM.
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Digitalisering av byggesaksarkiver i Bergen kommune
Oppfølgingen av riksrevisjonen sin rapport. 8. September 2010 klokka
EArkivsamarbeidet Administrasjon OAIS beskrivelse av funksjonsområdet –Tjenester og funksjoner som er nødvendig for kontinuerlig å administrere de øvrige.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Prosjektavslutning og sluttrapport
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
1 Norsk Helsearkiv Hva, og hvorfor? Herbjørn Andresen prosjektrevisor, Norsk helsearkiv 27. oktober 2011.
Kommunereform Forberedelser og gjennomføring
Arkivene i 2030 – hvordan blir fremtiden? IKA Kongsberg, møte i Larvik 6. juni 2013 Ranveig Gausdal, Norsk kulturråd.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger: Oslo, Om interkommunalt samarbeid 2.Veilederen 3.Arkivledernes rolle ved etablering av interkommunalt.
Oift Fartøyvernets ABC Kostnadsoverslag. Fartøyvernets ABC KOSTNADSOVERSLAG Er det noen vits i å få et kostnadsoverslag på en jobb som skal utføres? Hvorfor.
Veien til fullelektronisk arkiv – Erfaringer, tips og råd Kjetil Reithaug Arkivsjef Interkommunalt arkiv i Vest-Agder IKS (IKAVA)
Arkiv i Nordlands fokus på arkivplan Sveinung Meyer Svendsen Foto: Bjørn Erik Olsen.
Avlevering til eDepot Fagdag: elektronisk arkiv Mo i Rana
Kommunereform Forberedelser og gjennomføring Torleif Lind Fagleder IKA Kongsberg.
Foto: Geir Hageskal Bevare eller kaste? – Dokumenthåndtering i Trondheim kommune Bevaring- og kassasjonskartlegging IKA Finnmark, , Eirik Andersen.
Arkivplan – som dokumentasjon og nyttig verktøy i organisasjonen v/Sveinung Meyer Svendsen rådgiver, Arkiv i Nordland Foto: Bjørn Erik Olsen.
Uttrekksmetode og verktøy Demonstrasjon av DEX Kontaktkonferansen 2008, Bodø.
IKA Rogalands arbeid med nye bevaringsregler. Program  Litt om IKA Rogaland  Arbeidet vårt med de nye bevaringsreglene  Mine anbefalinger til de som.
Ny IA - avtale Litt om IA, mye om annet Øyvind Steinklev, rådgiver NAV Arbeidslivssenter Aust-Agder.
Bevaring og kassasjon i digitalt skapt arkiv
Kjemikaliehåndtering
Kvalitet, risiko og avvik
Seksjonskonferansene
Bevaring og kassasjon Statusrapport Norge
Dokumenthåndtering i fylkeskommunen Oppstartsmøte
RIS-metoden for prosessforbedring
En kontrakt som koster dyrt
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Rådmann Ytre enheter Arkivtjenesten Helse Økonomi Nav Skoler Omsorg
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
-som verktøy i BK-arbeid
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arkivsjef Grete Gavelstad
Håndtering av digitale arkiv
IKA Kongsbergs tjenestetilbud Torleif Lind Fagleder IKA Kongsberg.
Venner & valg Velkommen.
Arkivering i friskoler
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Utskrift av presentasjonen:

Er du rede til å stå for dine handlinger? Kjetil Reithaug statsarkivar i Kristiansand

Powerpointbilde nummer en Tips: Begynn med en vits

Debatt? Debattinnlegg “Rådmennenes skjulte milliongjeld”Rådmennenes skjulte milliongjeld Eller ”Arkiver kan gå tapt i kommunereformen”Arkiver kan gå tapt i kommunereformen Debattinnlegg? Nei, konstatering av fakta

Arkivstatistikken for % av kommunene begynt planlegging av arkivhåndtering ved evt kommunesammenslåing Arkivpersonalet er i liten grad med i planleggingen (15 %) Elektroniske fagsystemer: – 76 % ikke foretatt uttrekk fra fagsystemer for langtidsbevaring (vet de om IKA har gjort?) – 28 % vet ikke hvordan utfasede og avsluttede systemer håndteres (er dette IKA-kommuner eller ikke?)

Hva skal kommunene gjøre? En måte å si det på: Vurdere hvilke kommunale arkiv som skal bevares - nye bevaringsbestemmelser Fastsette oppbevaringsfrister Førebygge og hindre risiko for arkivtap og urettmessig tilgang til informasjon i arkivene Få på plass finansiering av arkivoppgavene kommunen står overfor i forbindelse med kommunereformen M.v.

Arkivverket veilede? En måte: SAMDOK (Samla samfunnsdokumentasjon) Arkivverket i samarbeid med kommunal sektor komplett veiledning : råd om håndtering av eksisterende papirarkiv og digitale arkiv råd om etablering av arkiv i den nye kommunen Fortløpende publisert på Arkivverkets nettsider

Hvorfor? Riksarkivaren: Men Kjetil, hvordan skal vi argumentere for å prioritere arkiv? Ett godt argument å satse på…? Kjetil: – Demokrati? – Rettigheter? – Gjennomsiktlighet? – Kultur? – Døgnåpen forvaltning? – Historie? – Plikt og lovverk? Neeeeiii: opprinnelige grunnen til at vi lager oss arkiv: for å kunne gjøre en bedre jobb – for organisasjonens egen del!

Bedrift med 500 ansatte bruker daglig minst 125,5 timer på å leite etter informasjon (mer enn 16 årsverk.) 42 prosent har måttet gjøre en jobb på nytt fordi de ikke kunne finne igjen et dokument. 35 prosent i off forvaltning svarer at det ofte er et problem at man ikke finner informasjonen man leter etter.

Vesentlige utfordringer… Vesentlige utfordringer for arkivfeltet knyttet til kommunereformen PS: ikke bare knyttet til kommunereformen (dette kommer uansett, men nå kommer alt samlet)

Vi vet (utfordringer) Store mengder papirarkiv fra tidligere kommuner Store mengder papirarkiv fra dagens kommuner Hva koster det da? – 2000 per hyllemeter? – 4000 per hyllemeter? – 6000 per hyllemeter?

Vi vet (utfordringer) Store mengder elektroniske arkiver fra dagens kommuner Ingen har oversikt, beregninger sier 40 per kommune? Nasjonalt Hva koster det da? 1 – 2 mrd med dagens metoder…..

Hva skal vi egentlig gjøre med arkivene? Forskrift om offentlege arkiv ( , nr. 1193) 5-3. Avlevering av avslutta arkiv Dersom eit offentleg organ skal nedleggjast, skal arkivet klargjerast for avlevering til arkivdepot eller for overføring til eit organ som overtek saksområdet, jf. §§ 3-22 og Klargjeringa av arkivet inngår som del av avviklingsarbeidet. Arkiv som ikkje blir overført til anna organ, skal avleverast straks

Uansett Dere har fremdeles tid! Dere må ha oversikt! Det vil si….? Oppdater arkivplanen!

Ansvar Arkivkompetansen skal være tilgjengelig i kommunene (i dag stor variasjon) Vi må forvente at alle kommuner klarer å håndtere arkivene i en sammenslåing. Evt retningslinjer fra Riksarkivaren kan ikke være på detaljnivå for hver enkelt kommune. Kommuner uten god nok kompetanse for å utføre tiltakene, har et problem. Kommunen må sørge for å tilføre kommunens arkivtjeneste tilstrekkelige ressurser og kompetanse

To ting på en gang Det praktiske Hva gjør vi egentlig med arkivene vi har og hvordan lager vi nye arkiver? Det ”retoriske” Sørge for at arkivutfordringene får sin rettmessige oppmerksomhet. – Under planlegging av avslutting av kommunen – Under gjennomføring av avslutting av kommunen – Under planlegging av oppstart av kommunen – Under gjennomføring av oppstart av kommunen

Det ”retoriske” (Og litt praktisk) Hvem i din kommune ”tar tak i” i dette og sørger for den rettmessige oppmerksomhet? Får du hjelp til det?

Oversikt F.eks: -Hvordan er vi organisert? -Ett arkivorgan, sentral arkivtjeneste, ytre enheter egne merkantile osv -Hva slags serier/deler har vi? -Ordningsprinsipp, periodisering (rutinen, har det skjedd?), personmapper i en eller flere saker? -Hva har kommunen av utskilte deler? – IKS – overlever de? (ikke behov? andre samarbeid/partnere? Hva skjer med IKA?) – §27/§28 – overlever de? (ikke behov? andre samarbeid?) – Hva har din kommune stilt av krav om dokumentasjon? – Hva er reglene for ”dine” IKS’er og samarbeid ved nedleggelse? – Tenkte dere på dette da dere lagde IKS’et eller samarbeidet? -fagsystem (”ekte” eller utskrift?), på papir? -Private tjenesteytere? -Gamle avtaler opphører -kommer det nye avtaler? -Kan kommunen sikre seg dokumentasjonen?

Hvem passer på dette? Noen må ta dette opp Noen må holde dette varmt Noen må passe på fremdriften

Sak/arkivsystemer Ansvar: den eksisterende kommunen (det vil si vurderinger, problemløsing, kostnader – skal gjøres i samband med ”opphør” – ikke 50 år seinere…) Fungerer uttrekksfunksjonaliteten? Er det lov å konvertere? Har leverandøren tid til å hjelpe? Osv….

Fagsystemer Ansvar: den eksisterende kommunen (det vil si vurderinger, problemløsing, kostnader – skal gjøres i samband med ”opphør” – ikke 50 år seinere…)

Fagsystemer Periodisering Avslutting av system? Uttrekk? Funksjonalitet? Kapasitet hos leverandører? Kompetanse ved depotet? Kapasitet ved depotet? Parallelt tenke på (ny kommune): Nye systemer? Anbud…? Konvertering/migrering (til hvilket system?)

Fagsystemer Også her må vi tenke: Arkiv etter private tjenesteytere – endring/bevaring?

Papirarkiver Periodisering: – alt? – Beholde den største kommunen sitt? – Det beste arkivet? Avsluttede arkiver: Ordnes og avleveres (lånes tilbake?)

Uansett Dere må ha oversikt! Arkivplan – oppdatert!

Den nye kommunen Arkivdanning: – Hvordan blir det? Kulturforskjeller ”Rektor og inspektør har et forhold til vårt sak- arkivsystem og bruker det jevnlig”. – Rutiner: Hvordan? Skanning, postmottak, utarbeidelse, opplæring.... – Organisering av arkiv: elev-/klientmapper? G/brnr – flere slike? – Organisering av a-tjenesten? Ansvar Bruke den store sine rutiner? Valg av systemer (N5-kjerne?)

Den nye kommunen Sammenslåing er altomfattende….: - alle fagområder - alle arkiver - fra første dag Opplæring (tid, opplegg, ressurser) Ny kultur (opplæring, forståelse, respektere nye rutiner, sterke fagfolk som kan forsvare arkivfaglige valg)

Minimum? Noen må ta dette opp Noen må holde dette varmt Noen må passe på fremdriften Er du i tvil? Har du problemer? Be om hjelp!

Fint å gjenta hva som er sagt tidligere: Leder for SAMDOK- kommunale arkiv oppsummerte: Dokumenter skal utarbeides og overleveres til rette myndigheter og organisasjoner slik at de vet hva som foregår og hvordan dette kan påvirke…. Kjetil sier (som han alltid har sagt): I alle sammenhenger du har mulighet: Reis deg opp og rop det ut: ARKIV!

GLITRENDE anledning.. Finn en blogger og bruk henne

GLITRENDE anledning.. Eller bare ta no’ fra nærmiljøet og vis hva som kan gå galt…selv om man prøver å gjøre det rekti’ …Tenk hvor ille blir hvis arkivarene IKKE blir med…

Oppsummering Arkiv er nyttig og kostnadsbesparende for organisasjonen (hvis det gjøres riktig) Eksisterende papirarkiver (Kan lett gå greit) Eksisterende elektroniske systemer (Går ikke greit hvis vi ikke gjør noe og gjør MYE - Slutt å si det er en utfordring – si det som det er: Det er et PROBLEM) Nye rutiner Ny kultur Nye elektroniske systemer Spør om hjelp

Oppsummering Lykke til