Solvensregulering fra 1. januar 2016 Aktuarkonsulenters Forum 5. november 2015 Runa Kristiane Sæther, Seksjon for forsikringstilsyn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaring fra parallellrapportering Kapitaldekningsrapportering i 2007
Advertisements

Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
Nye likviditets- og soliditetskrav Kristin Gulbrandsen Bransjeseminar om egenkapitalbevis, 15. september 2010.
Overlever ytelsesavtalen?
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning. Bakgrunn: ”Arbeidsgruppe for fagskolestatistikk”, høringsrunde knyttet til denne og Prop. 1 S ( )
Forslag til ny vurderingsforskrift
Skjemaoppsett etter COREP Arlina Kornienko Informasjonsmøte COREP 16. – 24. april 2008.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Vil Basel II gi oss en tryggere banksektor? Konsekvenser for finansiell stabilitet Orienteringsmøte om Basel II, Arne Skauge Finansnæringens Hovedorganisasjon.
1 Modellgodkjenning Orienteringsmøte om Basel II 17. januar 2005 Bjørn Andersen, Kredittilsynet.
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
1 Informasjon om nye kapitaldekningsregler 14. desember 2006.
Hvordan sikre trygge og attraktive rammevilkår for en økt pensjonssparing? ved direktør Bjørn Skogstad Aamo, Kredittilsynet FNHs årskonferanse 2003.
Veiledning til kapitaldekningsrapporteringen - COREP
Solvens II og Finanstilsynets lovforslag
Frederic Ottesen 23. september 2011
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
2 Hvordan forbedre det norske regelverket? FNHs årskonferanse v/Ida Espolin Johnson, Kommunal Landspensjonskasse.
Livsforsikringsselskapene og finanskrisen FNHs årskonferanse 2009 Bjørn Skogstad Aamo, direktør Kredittilsynet.
Aktuelt fra Kredittilsynet v/Anne Merethe Bellamy 23. september 2008.
Transportvedtekt oppdateres:
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Ny våpenforskrift. Bakgrunn Forskjellsbehandling Politidirektoratets ”rundskrivsvelde” Generelt behov for revisjon.
Det Norske forsikringsmarkedet
Utfordringer og muligheter for livsforsikringsselskapene i Norge
Haavind, Adm.direktør Idar Kreutzer, FNO
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 8 Beregning av avkastningskrav.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Høstkonferansen 2015 Gardermoen, 21. september Forretningsfører Idar Kreutzer Regelverk i endring – Kreutzer orienterer.
SpareBank 1 Lom og Skjåk Kapitalmarkedsdag Oslo 21. august 2013 Arne Henning Falkenhaug Administrerende Banksjef.
Vi lever lenger…… Hva betyr det for pensjonsordningene?
Kredittinstitusjoner i krise Sjur Swensen Ellingsæter, stipendiat ved Institutt for privatrett.
Rapport fra Egenkapitalgruppa Drag. Utgangspunktet 2 "For å sikre nødvendig soliditet i selskapet er hovedmålet å levere såpass gode løpende resultater.
Stiftelsers kapital, stiftelsesloven og nyheter fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesdag i Stavanger – 14.mai 2014.
Aktuarforeningen 22. mai 2008 Fredrik Haugen
Finanstilsynet orienterer
SPILLEMIDLER 2017 I forbindelse med mottatte spillemiddelsøknader for søknadsperiode 2017 viser det seg nødvendig å gjennomføre en rullering av handlingsprogrammet.
Medlemsmøte DNA 07. mai 2009 Erik Myhre, Kredittilsynet
Saker som tilsynet jobber med av interesse for medlemmer av DNA
Simulation of counterparty risk in the Norwegian financial market
Aktuelle saker fra Finanstilsynet
Ny forsikringslov Presentasjon av masteroppgave Prising av avkastningsgarantier i livsforsikring 17. september 2009 Amund Hilstad.
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
TITTELSIDE - Norsk.
BUDSJETT 2008 Prosess Budsjettforslag
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
Utkast til produksjonsplan/releaseplan
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Den fremtidige strukturen i finansnæringen
Sorenskriver Liv Synnøve Taraldsrud
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Et bærekraftig pensjonssystem
MIFID II – Status EU, EØS og Norge
Et bærekraftig pensjonssystem
Solvens ii Seminar FINANSTILSYNET NOTAT AV
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov.
Utskrift av presentasjonen:

Solvensregulering fra 1. januar 2016 Aktuarkonsulenters Forum 5. november 2015 Runa Kristiane Sæther, Seksjon for forsikringstilsyn

Innhold 1.Soliditetsreguleringen fra – en oversikt 2.Om Solvens II o Kort om prosessen i EU og i Norge o Overgangsregler o Uavklarte problemstillinger o Kort om pilar 2 3.Forholdet mellom stresstestene og Solvens II 4.Regulering av pensjonskasser fra o Solvenskrav o Annen regulering o Utredningsoppdrag fra Finansdepartementet 5. Det nye tjenestepensjonsdirektivet 6. Noen spørsmål knyttet til stresstestene Aktuarkonsulenters Forum

1. Soliditetsreguleringen fra Basel ISolvens ISolvens IIRapportering av stresstester LivselskaperAvvikles InnføresAvvikles SkadeselskaperAvvikles InnføresAvvikles PensjonsforetakAvviklesVidereføresInnføres (foreløpig) ikke Videreføres Aktuarkonsulenters Forum

1. Soliditetsreguleringen fra Solvens II vs. gjeldende regelverk Generelt om gjeldende regelverk Solvensmarginregelverket bestemmes utelukkende av passivasiden –Kapitalkravet reflekterer størrelse mer enn risiko –Kapitalen avhenger av verdien av avsetningene, som ikke reflekterer oppdatert informasjon om avkastningsmuligheter (rente) og dødelighet Kapitaldekningsregelverket omfatter utelukkende risiko på aktivasiden –Kapitalkravet er primært innrettet mot kredittrisiko og er lite egnet til å måle andre markedsrisikoer –Kapitalen er avhengig av en verdivurdering av avsetningene som ikke reflekterer realistiske forutsetninger Samspillet mellom aktivasiden og passivasiden i form av renterisiko fanges ikke opp Aktuarkonsulenters Forum

1. Soliditetsreguleringen fra Solvens II vs. gjeldende regelverk - livsforsikring Solvenskapitalkravet er betydelige høyere enn gjeldende solvensmarginkrav Solvenskapitalen kan være høyere eller lavere enn gjeldende solvensmarginkapital Kapitalkravet og kapitalen vil være vesentlig mer volatile enn under gjeldende regelverk –Renteendringer påvirker avsetningene og kapitalen i betydelig grad (spesielt ettersom overgangsordningen fases ut) –Risikoreduserende effekt av avsetningene vil variere med buffernivå og rentenivå og bidra til variasjoner i kapitalkravet Aktuarkonsulenters Forum

1. Soliditetsreguleringen fra Solvens II vs. gjeldende regelverk - skadeforsikring Solvenskapitalkravet er samlet sett betydelig høyere enn gjeldende solvensmarginkrav Solvenskapitalen er også høyere enn gjeldende solvensmarginkapital, men dekningsprosenten faller Kapitalkravet og kapitalen vil være noe mer volatile enn under gjeldende regelverk –Renteendringer påvirker avsetningene og kapitalen til en viss grad –Renteendringer og symmetrisk justeringsmekanisme for aksjerisiko bidrar til fluktuasjoner i kapitalkravet Aktuarkonsulenters Forum

2. Om Solvens II  Solvens II trer i kraft – samtidig som i EU  Solvens II reflekterer i større grad enn gjeldende solvensregelverk forsikringsselskapenes reelle risiko  Forsikringsforpliktelsene fastsettes til markedsverdi; med dagens rentenivå innebærer dette en betydelig økning i verdien av forpliktelsene for mange livselskap  Solvens II innebærer også betydelig høyere kapitalkrav for mange selskap  Det er krav om at selskapene regelmessig gjennomfører en egenvurdering av risiko og kapitalbehov  Kravene til rapportering og offentliggjøring øker Aktuarkonsulenters Forum

2. Om Solvens II Prosessen i EU – nivåer på reguleringen Solvens II-direktivet (som ble vedtatt i 2009) er blitt endret gjennom det såkalte Omnibus II-direktivet (nivå 1) –Omnibus II-direktivet av 16. april 2014 ble publisert i Official Journal 22. mai 2014 Kommisjonen vedtok gjennomføringsbestemmelser (nivå 2) 10. oktober 2014 –Publisert i Official Journal 17. januar 2015 Tekniske standarder fastsettes som forordninger (nivå 2,5) –Første sett fastsatt i mars 2015 –Andre sett oversendt fra EIOPA til Kommisjonen 6. juli 2015 Anbefalinger fra EIOPA (nivå 3) –Første sett offisielt publisert i alle EU-språk 2. februar 2015 –Andre sett publisert 14. september 2015 Aktuarkonsulenters Forum

2. Om Solvens II Prosessen i EU – informasjon om rentekurve og aksjerisikoberegning EIOPA publiserer månedlig den risikofrie rentekurven som skal benyttes i verdivurderingen av forsikringsforpliktelsene –Rentekurven og tilhørende teknisk dokumentasjon ble første gang publisert 28. februar 2015 EIOPA publiserer månedlig verdien av den symmetriske justeringsfaktoren som skal benyttes i beregningen av kapitalkrav for aksjerisiko –Justeringen kan være inntil pluss/minus 10 prosentpoeng ift. standard- faktorene på 39 pst. (for type 1-aksjer) og 49 pst. (for type 2-aksjer) Aktuarkonsulenters Forum

2. Om Solvens II Gjennomføringen i Norge Den nye finansforetaksloven som inkluderer Solvens II- bestemmelser ble vedtatt 10. april 2015 Solvens II-forskriften, som gjennomfører bestemmelser i Solvens II-direktivet, ble fastsatt 25. august 2015 –Finanstilsynets forskriftsforslag ble oversendt Finansdepartementet i desember 2014 Egen forskrift som gjennomfører Solvens II-forordningen (nivå 2) vil antakelig bli fastsatt i desember 2015 Aktuarkonsulenters Forum

2. Om Solvens II Nærmere om overgangsbestemmelsen for tekniske avsetninger Den generelle overgangsbestemmelsen med 16 års innfasing av økte tekniske avsetninger er noe endret i forhold til Finanstilsynets forslag Ordningen kan anvendes på utvalgte porteføljer, og ikke nødvendigvis på samlede forpliktelser Det er innført et gulv som innebærer at de samlede avsetningene med overgangsregel ikke kan bli lavere enn det laveste av avsetninger beregnet etter gjeldende regelverk og fulle Solvens II-avsetninger Aktuarkonsulenters Forum

2. Om Solvens II Overgangsregler som ikke er relatert til tekniske avsetninger Selskaper som ikke oppfyller solvenskapitalkravet i ved inngangen til 2016 skal legge frem en plan for oppfyllelse innen utgangen av 2017 Selskaper som ikke oppfyller minstekapitalkravet i ved inngangen til 2016 skal oppfylle kravet innen utgangen av 2016 Det er fastsatt en overgangsordning på 7 år for aksjeprissjokket, med gradvis opptrapping fra 22 prosent Det er fastsatt en overgangsregel over 4 år for statsobligasjoner utstedt i EØS-området, men i en annen EØS-valuta enn utsteders valuta Det er fastsatt overgangsregler på inntil 10 år for kapitalinstrumenter godkjent etter gjeldende regelverk Selskaper under avvikling kan fritas for kapitalkrav mv. dersom de blir endelig avviklet innen 1. januar 2019 Aktuarkonsulenters Forum

2. Om Solvens II Andre relevante prosesser Konsekvenser for regnskapsreglene –Finanstilsynets forslag ble sendt på høring 5. mai 2015 Konsekvenser for skatt –Finansdepartementet sendte forslag på høring 21. mai 2015 –Departementet har 31. august 2015 opplyst at det er behov for mer tid til å vurdere saken, og at det ikke blir endringer i skattereglene for 2016 Soliditetsregler for finansielle grupper –Finanstilsynets forslag ble sendt på høring 23. april 2015 Aktuarkonsulenters Forum

2. Om Solvens II Andre relevante prosesser Overgangsregler til finansforetaksloven Finanstilsynets forslag ble sendt på høring 3. juli 2015 Endring i instruks for naturskadefondet Justisdepartementet sendte forslag på høring 26. august 2015 Behandling av engasjementer med kommuner mv. Finanstilsynet har fått utredningsoppdrag fra Finansdepartementet i brev datert Aktuarkonsulenters Forum

2. Om Solvens II Kort om pilar 2 Krav til selskapenes system for risikostyring og internkontroll ("system of governance") Krav til selskapets kapitalforvaltning Forsvarlighetsprinsippet ("the prudent person principle") Krav til tilsynsmyndighetenes prosesser og metoder Tilsynets evalueringsprosess Mulighet til å fastsette økt kapitalkrav (kapitalkravstillegg) Krav til selskaper med svekket finansiell stilling Prosedyrer ved brudd på kapitalkravene Krav om utarbeidelse av egenvurdering av risiko og samlet kapitalbehov (ORSA) Aktuarkonsulenters Forum

2. Om Solvens II Finanstilsynets brev til foretakene om gjennomføringen av Solvens II I Finanstilsynets brev av 30. april 2015 ble det bl.a. angitt tidsfrister for søknader som ønskes avklart før regelverket trer i kraft 1. januar 2016 –Interne modeller: 1. juli –Overgangsregel for tekniske avsetninger i livsforsikring: 1. september –Supplerende kapital: 15. september –Øvrige bestemmelser som krever myndighetsgodkjenning: 1. oktober I tillegg ble livsforsikringsselskapene bedt om å sende inn dokumentasjon på beregninger av forsikringstekniske avsetninger innen 15. september 2015 –Inkl. beskrivelse av interne prosesser for beregning og validering, samt planer for videreutvikling Aktuarkonsulenters Forum

3. Forholdet mellom stresstest I og SII Finanstilsynets stresstest I er en forenklet versjon av Solvens II Full beregning for livselskapene krever stokastisk simulering av forpliktelsene –Muliggjør beregning av risikoreduserende effekt av dynamiske handlingsregler (risikoreduksjon i etterkant av negative scenarioer) –Fanger opp renterisikoen bedre enn den forenklede durasjonsbaserte tilnærmingen i stresstesten For skadeselskapene medregnes (i stresstesten) avsetning til naturskadefondet og garantiordningen i kapitalen –Gunstigere enn konklusjonen i tilsynets brev av 19. juni 2014 tilsier –Motvirkes i noen grad av at avsetningene sannsynligvis er høyere (mer konservative) enn de vil bli under Solvens II Aktuarkonsulenters Forum

3. Forholdet mellom stresstest I og SII Fradrag i kapitalen fremfor konsolidering –Gir for strenge resultater dersom datterselskaper har kapital utover kapitalkravet, og vice versa Enkelte mindre risikoer er utelatt i stresstesten Aktuarkonsulenters Forum

4. Regulering av pensjonskasser fra Finansforetaksloven gjelder generelt for pensjonskasser, men det er åpnet for unntak fra deler av loven. Forslag til overgangsregler til finansforetaksloven har vært på høring med frist 1. oktober I høringsnotatet foreslås det at: –Pensjonsforetak foreløpig unntas fra kravet om risikostyringsfunksjon Finanstilsynet vil imidlertid i sitt tilsynsarbeid ha en forventning om at pensjonsforetakene videreutvikler sine kontrollfunksjoner for å sikre helhetlig og uavhengig overvåking av foretakets risikoer. –Gjeldende krav om at pensjonsforetak med forvaltningskapital over 10 mrd. kr skal ha internrevisjon, videreføres –Pensjonsforetak unntas fra kravet om compliancefunksjon –Pensjonsforetak unntas fra kravet om aktuarfunksjon; krav om ansvarshavende aktuar videreføres Aktuarkonsulenters Forum

4. Regulering av pensjonskasser fra Pensjonsforetak unntas foreløpig fra kravet om at det jevnlig skal foretas en samlet vurdering av risiko og samlet kapitalbehov På overordnet nivå stilles tilsvarende krav i kaptalforvaltningsforskriften kapittel 2 og i risikostyringsforskriften. Finanstilsynet vil imidlertid i sitt tilsynsarbeid ha en forventning om at foretakene videreutvikler sine prosesser for samlet vurdering av alle vesentlige risikoer, herunder virkningen av et lavt rentenivå. Aktuarkonsulenters Forum

4. Regulering av pensjonskasser fra  I høringsnotatet foreslås det videre at:  Solvensmarginforskriften og forskrift om beregning av ansvarlig kapital videreføres for pensjonsforetak (som følge av at Solvens I videreføres)  Regler om maksimal beregningsrente videreføres (bestemmelsen oppheves for livsforsikringsselskapene, men dette er knyttet til Solvens II)  Regler om avsetninger til dekning av særskilt avkastningsgaranti videreføres (for avtaler med særskilt investeringsportefølje) Aktuarkonsulenters Forum

4. Regulering av pensjonskasser fra Utredningsoppdrag fra Finansdepartementet Kapitalkrav for pensjonskasser som driver livsforsikringsvirksomhet Det bør på sikt innføres bindende kapitalkrav for pensjonskassene som sikrer mest mulig like rammebetingelser mellom livsforsikringsforetakene og pensjonskassene Solvens II-kravene kan helt eller delvis legges til grunn også for pensjonskasser FIN ber om Finanstilsynets vurdering av om, og ev. når, hjemmelen i finansforetaksloven bør tas i bruk Kapitaldekningskravet etter finansieringsvirksomhetsloven oppheves ved førstkommende årsskifte. FIN framhever at det er viktig at den ansvarlige kapitalen ikke svekkes som følge av denne regelendringen. Endringen øker pensjonskassenes samlede bufferkapital (stresstest II) med om lag 10 prosent (Finanstilsynets anslag) Aktuarkonsulenters Forum

4. Regulering av pensjonskasser fra Utredningsoppdrag fra Finansdepartementet Finanstilsynet viser til sin tilsynspraksis basert på analyse av faktisk finansiell stilling (stresstest I) og legger til grunn at regelverksendringen (ved at Basel I oppheves) ikke gir grunnlag for økt risikotaking Finanstilsynet har klar tilsynspraksis knyttet til vurdering av pensjonskassenes finansielle stilling Finanstilsynet baserer sine vurderinger på stresstest I som reflekterer underliggende risiko på en bedre måte enn gjeldende soliditetskrav, blant annet ved å vise hvordan verdiene av forpliktelsene påvirkes av lavt rentenivå Finanstilsynet forventer at pensjonskasser som har svak finansiell stilling gjennomfører tiltak Aktuarkonsulenters Forum

5. Det nye tjenestepensjonsdirektivet (IORP II) EU-kommisjonen la frem forslag til nytt tjenestepensjonsdirektiv (IORP II) 27. mars 2014 –Rådet presenterte en revidert versjon 17. september 2014 –Planlagt dato for ikraftsettelse er 1. januar 2017, men nye bestemmelser om solvenskravet kommer senere EIOPA planlegger å oversende forslag til fremtidige solvenskrav for pensjonskasser i løpet av 1. kvartal 2016 –EIOPA gjennomfører en beregningsstudie i 2015 –Norge deltar ikke i denne, men deltok i første beregningsstudie i 2013 EIOPA gjennomfører en stresstest for pensjonskassene (IORPs) i 2015 –Her deltar de syv største norske pensjonskassene Aktuarkonsulenters Forum

6. Noen spørsmål knyttet til stresstestene Hvordan Finanstilsynet vurderer innrapporterte tall I hvilken grad Finanstilsynet tar hensyn til sponsors evne/vilje til å skyte inn kapital Pensjonskassenes tilpasning ved omdanning til innskuddspensjon og utstedelse av fripoliser Aktuarkonsulenters Forum

FINANSTILSYNET Revierstredet 3 Postboks 1187 Sentrum 0107 Oslo