Handlingsregelen – i et nasjonalt og regionalt perspektiv Svein Longva Samfunn og økonomi 2002: Oljeøkonomi og samfunnsutvikling 25. oktober 2002.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å. Cappelen T. Eika J. Prestmo Forskningsavdelingen, SSB
Advertisements

TBU Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2010 Foreløpig rapport fra TBU, 19. februar 2010.
Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
De økonomiske utsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 8/11-13 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er.
1 • Perspektiver –Oljepengebruk ned mot 2 pst. • 2011: God aktivitetsvekst – sterk inntektsvekst for Norge • To år til med internasjonal konjunkturnedgang.
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
Fiskebåtredernes representantskap Krise og muligheter Finn Bergesen jr.
Personaløkonomi budsjettparadokset Harald Romstad Forelesning
10Velstand og velferd.
Den økonomiske situasjon
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Valgmuligheter i den økonomiske politikken Innlegg på DnB Markets før-juls seminar : Styres norsk økonomi i grøften? av Steinar Strøm, Økonomisk.
Er det noen fremtid konkurranseutsatt sektor i Norge?
Kapittel 6 (Joachim Thøgersen)
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Erling Steigum Institutt for samfunnsøkonomi Handelshøyskolen BI
Hva gjør vi med alle pengene? Selv med avtakende oljeutvinning vokser Fondet raskt, men hvordan prioriterer vi? Øystein Noreng Partnerforum BI 12. februar.
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 30. juni Norges Bank 2 Anslag for BNP-vekst i 2005 hos Norges handelspartnere. Prosent Kilde: Norges Bank.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 1. juli Norges Bank 2 Foliorenten 1) 1) Tidspunktet for rentemøter er markert med kryss. Kilde: Norges Bank.
Norges Bank 1 Pengepolitikken og utsiktene for norsk økonomi Sentralbanksjef Svein Gjedrem Hammerfest 10. oktober 2005.
1 Passer inflasjonsmålstyringen Norge? Per Richard Johansen Samfunn og økonomi, Sparebankforeningen, 22. oktober 2004.
Norsk økonomi i krisetider Ådne Cappelen SSB
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 5/10-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Økonomiske utsikter for 2015 Lars E Haartveit. 2 Verden rundt oss.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
Basert på bidrag til NOU 2013:13 (Holden III-utvalget)
Norsk økonomi og utfordringer for kommunesektoren ASSS-møte Tromsø, 16. september 2010.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 11/5-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Stabiliseringspolitikk – hvorfor og hvordan?
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Master of Management ANVENDT ØKONOMISK LEDELSE
Økonomi.
Er det noen fremtid for konkurranseutsatt sektor i Norge? Steinar Holden Faglig pedagogisk dag UiO, 5. Januar 2004 behovet.
Modul 1 Økonomi og psykologi Handelshøyskolen BI
Pengepolitikken i Norge Jan F. Qvigstad Forelesning ved BI oktober 2004.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Internasjonale finansmarkeder Fra midten av 80-tallet har finansmarkedene stadig blitt mer internasjonale. Dette betyr blant annet at problemer lett beveger.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Hva er penger? Penger er gyldig betalingsmiddel for økonomiske transaksjoner. Både sedler og bankkort regnes som penger Penger har tre funksjoner i økonomien.
Norsk økonomi I 2007 var bruttonasjonalproduktet (BNP) i Norge på ca milliarder. BNP er verdien på alt som blir produsert av varer og tjenester.
Finanspolitikk og stabiliseringspolitikk Finanspolitikk er myndighetenes bruk av skatter og utgifter gjennom statsbudsjettet for å påvirke aktivitetsnivået.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
ØKONOMIDELEN 1P KOMPETANSEMÅL: Gjøre rede for og regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn og beregne inntekt, skatt og avgifter. Vurdere.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
YS Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
SSB økonomisk analyse 1/2017
Økonomiske utsikter for 2015
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Sunn og klimavennlig nedkjøling av norsk oljeøkonomi
Markedsrapport November 2017
Fra oljeøkonomi til bioøk…. Den norske omstillingen
Økonomisk overblikk Pressekonferanse
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Lav rente – en gjeldsfelle
Medio august 2006 Underdirektør Espen Paus Husbanken
Finanskrisen og pengepolitikken
Forbruk, fritid og skatt fremover Må vi jobbe mer?
9 Arbeidsledighet og konjunkturer
Åpen økonomi aggregert etterspørsel
Utskrift av presentasjonen:

Handlingsregelen – i et nasjonalt og regionalt perspektiv Svein Longva Samfunn og økonomi 2002: Oljeøkonomi og samfunnsutvikling 25. oktober 2002

2 Oljeøkonomien utvikler seg i faser Utbygging og drift – Av stor betydning helt fra starten – Betydningen avtar over tid Bruk av inntektene – Av stadig økende betydning Ulike virkninger på næringsstruktur og regional fordeling Styringsproblemene er også forskjellige Hollandsk syke?

3 Oljepenger og oljeformue Petroleumsrenten. En gave fra naturen BNP overdriver verdiskapningen og dermed sparingen Oljeformuen: Under Nordsjøen og i oljefondet milliarder kr? Dobbelt så stor som BNP Fastlands-Norge Samlet potensiell årlig realavkastning 85 milliarder? 15 prosent økning i offentlig konsum og stønader. Tilsvarer normal vekst i 7 år. Raskt spist

4 Utbyggings- og utvinningseffekten Betydelige impulser fra utbygging og utvinning Har skapt økt ustabilitet i norsk økonomi Av vesentlig betydning for utviklingen i næringsstrukturen nasjonalt og regionalt de siste 25 år En velutviklet offshore-sektor – Som i rederinæringen – I kontrast til tradisjonell eksportindustri Input til petroleumssektoren Prosent av BNP Fastlands-Norge

5 Sysselsetting : Industrien fra sekundærnæring til ”tertiær” plass Industrisysselsettingen har falt, med unntak for perioden med Solidaritetsalternativ – nesten en halvering av andelen, til ca prosent – produksjonen har likevel holdt seg oppe Sysselsettingen i privat tjenesteyting har økt, med unntak for lavkonjunkturen rundt Sysselsetting i offentlig sektor har økt jevnt og trutt gjennom hele perioden, og med sterkest prosentvis vekst

6 Industrisysselsettingen i Norge og andre land Sysselsatte personer i industrien. Andel av total sysselsetting. 1980=100 Omtrent det samme fallet i industriandelen i de fleste industriland Utbyggings- og utvinningseffekten har hittil dominert over inntektsbrukeffekten Men sammensetningen av norsk industri er sterkt endret

7 Inntektsbruk og sparing Noen indikatorer NorgeEU I prosent av BNP 1999: Offentlig budsjettbalanse4,9-1,6 Offentlige nettofordringer48,5-55,6 Gjennomsnittlige vekstrater : BNP3,22,2 Privat konsum2.72,4 Offentlig konsum3,42,0 Vi har brukt oljepenger Offentlig konsum har hatt en særnorsk vekst Men vi har også økt verdiskapningen mer enn andre Og vi har spart en god del

8 Veksten i offentlig sektor har vært individrettet Veksten i offentlig sysselsetting skyldes vekst i helse og undervisning Veksten i helse og undervisning ville i stor grad vært der selv om den var organisert i privat sektor – goder med høy inntektselastisitet! Relativt sett mer individorientert og mindre kollektivt offentlig forbruk Viktig for den regionale utvikling Norge er i dag blant de land som bruker relativt minst på kollektivt konsum

9 Innenlandsk nettoinnflytting. Landsdeler Klare forskjeller mellom landsdelene Sør-Østlandet og Oslo/Akershus er klar vinnere Nord-Norge taperen Sterk tendens til urbanisering innenfor landsdelene Oljen har hittil trolig bidratt til dempet nettoflytting mellom landsdeler

10 Samlede virkninger fra oljen på norsk økonomi de første 25 år Større svingninger Økt økonomisk vekst og høy BNP pr. innbygger Økt arbeidstilbud, lavere ledighet Økte reallønninger Bedret utenriksbalanse Inntil nylig ikke negativt for industrien Mer offentlig (og privat) forbruk Mer import og mindre eksport (bortsett fra olje og gass) Økt sparing Fortsatt urbanisering, men reduserte flyttestrømmer mellom landsdelene

11 Det har altså gått bra så langt og vi er mer robuste overfor sjokk Vi har et stort og voksende petroleumsfond Utvinningen vil avta over tid Vi har lagd handlingsregler for bruk av inntekten Men......

12 Framover vil bruken av oljepenger dominere På begynnelsen av 1970-tallet og begynnelsen av 1980-tallet diskuterte vi utvinningstempo. Nå mest hvordan og når vi skal bruke pengene Handlingsregelen et forsøksvis svar på dette Bruke realavkastningen av Oljefondet – Kan ”vare evig” – Men ikke likegyldig hva realavkastningen brukes til

13 Handlingsregelen gir ekspansiv finanspolitikk, – vridning fra utgifter til skatt/avgifter? Handlingsregelen for finanspolitikken: Bruke realavkastningen av Oljefondet Innebærer en mer ekspansiv finanspolitikk Bred politisk oppslutning Ny innretning på finanspolitikken? Vridning fra økt konsum og investeringer til lettelser i skatter og avgifter Demper den ekspansive effekten Bred politisk oppslutning?

14 Tre ulike måter å bruke mer oljepenger på – en modellberegning Ser på tre måter å bruke oljepenger på – økte utgifter til offentlig konsum og investeringer – redusert inntektsskatt – redusert moms Svekker budsjettbalansen i årene tilsvarende den økte realavkastningen av Oljefondet Holder deretter tiltakene uendret ut til 2010 Stabil rente og valutakurs

15 Utgiftsvekst og skatte- og avgiftslettelser virker ulikt Mer skattelette og mindre utgiftsøkning gir: Lavere offentlig tjenesteproduksjon Mindre press i økonomien og lavere lønnsvekst Bedret utenriksøkonomi Mer industri

16 Nord-Norge ”tjener” mest på økte utgifter, Oslo/Akershus og industrifylkene minst

17 Litt mindre forskjeller i virkninger på sysselsetting, men samme tendens UtgifterSkatterAvgifter

18 Trusselbildet for handlingsregelen Rent-seeking Svekket politisk handlekraft – naturgaven er sovepute – evnen til å gjennomføre reformer svekkes Den reelle valutakursen appresieres (”øker”) og næringsstrukturen endres. Deindustrialisering. Økte regionale ubalanser Oljefondet som pensjonsfond. I stedet for eller i tillegg til handlingsregelen?

19 Styringsvansker Vanskelig å styre tempoet i næringsomstillingen med en ustyrlig kronekurs. Store realøkonomiske kostnader Med dagens kronekurs og lønnsvekst styrer vi raskt mot en altfor liten konkurranseutsatt sektor til at handlingsregelen kan overleve Det holder med ”slakket” i inflasjonsmålet Hollandsk syke på norsk eller – Eurotilknytning som gir ryggen fri i penge- og finanspolitikken – Styrt tempo i næringsomstillingen – Fortsatt produktivitetsvekst på linje med andre land – Fortsatt urbanisering, men begrensede regionale ubalanser