India – juvelen i kronen Matrix s 107-112. Solen går aldri ned i det britiske imperiet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hinduismen og Buddhismen
Advertisements

Kapittel 12: Norge - «den nøytrale allierte»
Midtøsten, Iran, Afghanistan
Kapittel 9. Den politiske revolusjonen
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
DEN AMERIKANSKE REVOLUSJONEN
Det som forener : de 3 K-ene KU – KASTE - KARMA
Industrialisering og internasjonal handel (Del 2)
Det nye Europa tar form (Del 3) Marius Vøllestad Bø gvs.
Wien-kongressen og nye revolusjoner
toleranse og strengt kastevesen
Den Amerikanske Revolusjon.
Romerrepublikken.
Oppdagelser, kolonier og slavehandel
Den første industrielle revolusjonen (Del 1)
Kapittel 28. Kina Elevene skal kunne
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Kapittel 13: Sovjetunionen og verdenskommunismen
Kapittel 19: Imperiene rakner
Kapittel 12: Asia og Afrika
Kapittel 6: Antikkens Hellas
Kapittel 5. Middelalderen i Europa
Marius Vøllestad Bø vgs
Marius Vøllestad Bø vgs
India og Pakistan En del av konflikten mellom ”supermaktene”
Undring Tro Viten.
Kriger og revolusjoner
Norsk økonomi i verdenssammenheng
I diktaturenes skygge.
Eldrid Mageli 18.september 2007
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Napoleon Bonaparte.
Hvordan blir barns rettigheter ivaretatt? Kirsten Kvalø, Leder, PRESS - Redd Barna Ungdom.
Mot ny krig Foto: Deutsches Bundesarchiv.
Kappløpet om Afrika. Imperialisme har eksistert til alle tider og i alle verdsdelar. Imperialisme inneber at statar eller samfunn skaffar seg kontroll.
Afrika og Asia Kamp for større selvstendighet. Hva skal du lære i kapittel 7? Den arabiske verden kjemper for selvstendighet etter VK1 Hvordan flere jøder.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
DEN AMERIKANSKE REVOLUSJON (en revolusjon = en veldig stor og rask forandring) Før 1500: Indianere alene i Amerika. Mange ulike grupper, ulike språk, ulike.
Den amerikanske revolusjon
Den amerikanske revolusjon. På midten av 1700-tallet raste Sjuårskrigen mellom mange europeiske land. Det ble utkjempet kamper over store deler av verden.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
HINDUISMEN en religion religiøs hinduisme en hindu.
DEN RUSSISKE REVOLUSJON Hva betyr ordet «revolusjon?» STOR FORANDRING – SKJER FORT.
Den første verdenskrig
Viktige ord vi skal jobbe med. Disse må dere forstå og lære: En revolusjon Et monarki Eneveldig konge Et klasse-samfunn En stand – flere stender En adel,
Matrix s Et av 1800-tallets største og viktigste byggeprosjekter Knyttet sammen Middelhavet og Rødehavet Ble mulig å seile fra Europa til India.
Napoleon. Hvorfor synger vi om Napoleon med sin hær ? Hva er det som har gjort denne mannen så kjent?
SAMFUNNET FORANDRES Hva skjedde i samfunnet fra 1800-tallet?
USA i mellomkrigstiden. I 1929 var amerikanere uten jobb. Tre år senere var tallet steget til 14,5 millioner mennesker. I særlig grad ble byer.
Den amerikanske uavhengighetskampen
Den russiske revolusjon Tsaren må gå av Marsrevolusjonen Novemberrevolusjonen.
Gode tider i USA, verre i Europa
KOLONIENE BLIR SELVSTENDIGE IMPERIALISME: Hva? Typer? Hvor? Når? Hvem var imperial.?
Første verdenskrig Etter dette kapittelet skal du kunne: Hvorfor brøt første verdenskrig ut? Hvordan utviklet krigen seg? Hvordan var det å.
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Første verdenskrig Etter dette kapittelet skal du kunne: Hvorfor brøt første verdenskrig ut? Hvordan utviklet krigen seg? Hvordan var det å.
Tsarene Den nest siste tsar: Aleksander Undertrykking Jødeforfølgelse Drept i et attentat 1894.
Stalingrad – krigslykken snur September 1942 tyskerne når Stalingrad Russisk motoffensiv tyske soldater døde Samtidig led tyskerne nederlag mot.
Den russiske revolusjon
sos-barnebyer barn på flukt
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Hvordan endret samfunnet seg?
Årsaker og sammenhenger
Ideologier Syn på hvordan et samfunn skal styres og utvikles
Den industrielle revolusjonen
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
HÅP I NORD-KOREA.
Hvorfor revolusjon i Russland?
Prøve i tema «Den Franske revolusjon»
Hinduisme Foto: Jose Pereira. Hinduisme Hinduismen er den tredje største religionen i verden. Man regner med at om lag 970 millioner mennesker er hinduer.
Utskrift av presentasjonen:

India – juvelen i kronen Matrix s

Solen går aldri ned i det britiske imperiet

Britenes viktigste koloni  India ble britisk koloni i 1858  Juvelen i kronen – viktigste og mest verdifulle koloni  Dagens India, Pakistan og Bangladesh  Rikt på råvarer – Britene kunne tjene mye penger  Importerte billige te og bomull  Solgte britisk produserte industrivarer

Indias folk  800 ulike språk, 6 ulike religioner, opprinnelig 600 fyrstestater  Fyrstestatene var ofte i krig med hverandre  Jordbruksland samt en stor håndverksproduksjon av blant annet silkestoff

Kastevesenet  Hinduismen største religionen  I religionen ble menneskene delt inn i forskjellige klasser som skulle følge bestemte regler  Kastevesenet  Kunne bare gifte seg innenfor egen kaste  Bestemte yrker  Tilhørte den kasten du var født inn i resten av livet  Alvorlige brudd på reglene kunne føre til at man ble utstøtt  Reinkarnasjon  Hvis du gjør gode gjerninger i dette livet, og lever etter kastens regler, kan du bli født inn i en høyere kaste i neste liv

Kastevesenet fortsetter…  De opprinnelige kastene  Prester  Krigere  Bønder/kjøpmenn  Arbeidere  De kasteløse (urene og smittsomme)  De kasteløse hadde ikke lov til å drive med håndverk eller eie jord  De fire hovedkastene ble etter hvert delt inn i 2000 underkaster

Kastevesenet i dag  Offisielt avskaffet i 1950, men eksisterer fortsatt  200 millioner kasteløse i India i dag  Diskriminert  Ikke beskyttet av loven slik andre folk blir

India kommer under britisk kontroll  Britene hadde drevet handel med India siden begynnelsen av tallet  Det Ostindiske Handelskompaniet  Ville drive handel, ingen planer om å erobre området  Bygde handelsstasjoner for å forsvare seg og oppbevare verdier trygt  1700-tallet kriget fyrstene om landområder i India samtidig som briter og franskmenn startet kampen om kontroll i India  Britiske handelsmenn opprettet en innfødt hær, ledet av britiske offiserer, for å beskytte handelen  Handelskompaniet inngikk avtaler med fyrstene, eller brukte militæret mot dem som ikke ville samarbeide  Det britiske handelskompaniet kontrollerte etter hvert store deler av India

Indisk opprør  Misfornøyde med at britisk handelskompani bestemte mer og mer  Misjonærer som bygde skoler og som ønsket å omvende folket til kristendommen  Opplevelse av at britene ikke respekterte deres religioner  1857: De indiske soldatene i det britiske handelskompani gjorde opprør  Nye gevær med patroner innsmurt i fett  Patronene måtte bites av før geværet kunne lades  Rykter om at patronene var innsmurt med svine- og kufett (Muslimene ser på svinekjøtt som urent og kua er hellige dyr for hinduer)  Soldatene ble sinte og drepte britiske offiserer og andre briter, også kvinner og barn  Soldatene fikk støtte fra noen fyrster, bønder og håndverkere som var misfornøyde med britenes styre  Kampene foregikk i et halvt år før britene klarte å slå ned på opprøret.

Det britiske styret i India  Britene ble mer forsiktige med å forsøke å endre inderes kultur og religion – redde for nye uroligheter  Den britiske staten tok over for handelskompaniet og styrte India fra 1858  Dronning Victoria av Storbritannia ble utropt til keiserinne av India i 1877  India ble kontrollert ved hjelp av indiske funksjonærer  I 1910 besto hæren av briter og indere  Ønske om å omforme India etter britisk mønster  Felles lovverk for hele landet – uansett kaste, religion eller rase  Engelsk som felles språk i administrasjon og domstolene  Moderne utdanningsvesen med engelsk som undervisningsspråk

Britenes holdninger  Fra å være fulle av beundring og fascinert over indisk kultur, førte opprøret i 1857 til at britene ble mer mistenksomme mot alt som var indisk  Britene isolerte seg i større grad i egne samfunn

Handel og industri  India hadde produsert tekstilvarer og eksportert til Asia og Europa i mange år  Britene startet masseproduksjon av bomullstøy på begynnelsen av 1800-tallet, og ønsket å selge varene sine i India som hadde stor befolkning  Britiske klær ble rimeligere enn indiske  Den indiske spinneri- og vevenæringen sank kraftig og mange vevere og spinnere mistet arbeidet  Det britiske kolonistyret i India ødela og hemmet indisk håndverk og industri, og dermed også utviklingen av India  Ikke bare negativt: Britene bygde vanningsanlegg som forbedret jordbruket og jernbane som knyttet India sammen  Kulturelle og religiøse forhold er forklaringer på hvorfor landet ikke utviklet mer moderne industri

Indisk nasjonalisme  Mange indere reiste til Storbritannia for å studere  De fikk kjennskap til ideer om nasjonalisme og demokratiske styresett  Mahatma Gandhi ( ) – Utdannet jurist i Storbritannia – reiste hjem til India for å kjempe for at India skulle bli selvstendig  Stadig flere indere utdannet seg til leger, advokater, lærere, journalister og forretningsmenn ut over 1800-tallet, og de ble etter hvert misfornøyde med det britiske styret – mange følte seg diskriminerte  1885 – Kongresspartiet dannet. Jobbet for at indere ikke skulle bli diskriminert, men få muligheten til høyere stillinger innen styret av landet  Uenigheter i Kongresspartiet - mange ville kjempe for et selvstendig India  Lang og tøff kamp om selvstendighet over flere tiår – Selvstendig i 1947