Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem 15.-16. mars 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Minoritetsspråklige søkere
Advertisements

Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Startkurs for nye rådgivere 2010
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Slåtthaug videregående skole
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Minoritetsspråklige søkere
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Videregående opplæring i Follo
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Inntak Inntakskalender 2015
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Foto: Bjørn Erik Olsen FAG-/NETTVERKSAMLING TIP 20. mars 2015 Marit Dalsvåg Ramskjell.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Livsmestring – arbeid med psykisk helse i videregående skole Merethe Schjem desember 2015.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
FORELDREMØTE 10. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
Rådgiversamling Scandic Park hotell, Sandefjord 4. november 2015 Velkommen!
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Side 1 Ditt valg! STUDIEFORBEREDENDE: Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering, studiespesialisering med formgivningsfag, studiespesialisering.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Side 1 Utdanningsprogramma Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medium og kommunikasjon Kunst, design og arkitektur Bygg- og anleggsteknikk.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Videregående opplæring i Follo
Praksisbrev Torun Pedersen
Innføringstilbud i Aust-Agder
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Fra styringsdialog til lederdialog
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Utdanningsavdelingen Inntak og fagopplæring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Ditt valg! Videregående opplæring 2018–2019
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Ditt valg! Videregående opplæring 2016–2017
Ditt valg! Videregående opplæring 2016–2017
Hvordan styrke samarbeidet mellom skole og arbeidsliv i Nordland
Læreplass Torbjørn Håmsø
Formidling til læreplass 2018
NY STRUKTUR.
Ditt valg! Videregående opplæring 2019–2020
Søknads- og vedleggsskjemaer
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Ditt valg! Videregående opplæring 2017–2018
Ditt valg! Videregående opplæring 2018–2019
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Agenda for nettverkssamling
Utskrift av presentasjonen:

Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem mars 2016

Mål med nettverk og fagsamlinger for rådgivere i videregående skole Kompetanseheving og kunnskapsdeling Styrke samarbeid Dialog mellom skoleeier og rådgivere Gi verktøy for å kjøre prosess på egen skole

Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Overordnet mål : Innen 2018 skal 75 % av elever og lærlinger i Nordland gjennomføre og bestå videregående opplæring på normert tid pluss to år. Fullført og bestått videregående opplæring er inngangsbilletten til høyere utdanning og arbeidslivet. Å fullføre videregående opplæring er derfor en kvalitet i seg selv, men det er også viktig at den enkelte oppnår så høy faglig og sosial kompetanse som mulig. Den gjelder for oss – det er vi som må fylle den med innhold for vår rolle.

Felles fokusområder Livsmestring – arbeid med psykisk helse og mestring Formidling Arbeid med minoritetsspråklige elever

Arena for kunnskapsdeling - nettverk  Rådgivernettverk – fylkesnivå  Regionale rådgivernettverk  Nettverk - koordinatorer for regionale rådgivernettverk  Fagnettverk; skolerådgivere, OT, spes.ped, koordinatorer v/karrieresenter osv. Nordland fylkeskommunes rådgiversamling Felles samling for Elevtjenesten

Informasjonssaker Samarbeid med ungdomsskolen Kvalitetsarbeid - samordning, årshjul, planerKvalitetsarbeidårshjul Kartlegginger og evalueringer – endringer basert på evaluering, status Arbeid med minoritetsspråklige, flyktningesituasjonen Tidspunkt for fagsamlinger

Innføringstilbudene: 1.Inneværende skoleår er det 756 minoritetsspråklige elever i videregående skoler i Nordland, som oppgir et annet morsmål enn norsk. 2.Totalt 60 minoritetsspråklige elever mottar opplæring i innføringstilbud. 3.Innføringstilbud gis på totalt 12 skoler og varierer med gruppe-/klassestørrelser fra 2-9 elever.

Innføringstilbud fortsetter… Tilbudene som gis er svært forskjellige og spenner fra inntil 9 timer/uke i egne grupper til 23 timer/uke i egen klasse hvor elevene hospiterer resten av timene på utdanningsprogrammet de ble søkt inn på. Det skilles på om de gis vurdering med eller uten karakterer i programfagene. Det er viktig at elevene/foresatte blir gjort oppmerksom på at dersom de får karakterer i enkeltfag mens de går i innføringstilbud, må de som ikke gjør et omvalg neste skoleår, gå opp til privatist-eksamen for å forbedre dem. Flere skoler melder om at skolenes rammene ikke strekker til.

Vi skal arbeidet med å utvikle innføringstilbudene og opplæring etter § 3-12 Innføringstilbudene – gi et så likt tilbud som mulig i Nordland: Forslag til organisering på alle skoler:  Timer/uke: 30 timer/uke på ST og 35timer/uke på YF.  parallell-legging av fellesfag for at elever utenom innføringsklassene skal kunne følge fag i innføringstilbudet (særskilt norskopplæring) og motsatt – en elev som f.eks. er sterk i matematikk kan følge matematikk-undervisningen i ordinær klasse.  Følge fag og timefordelingen i lokal læreplan for innføringsklassene i Hordaland.  Det gis ikke karakterer i innføringsklassene.  Fleksibelt elevtall og fleksibelt inntak – løpende inntak til innføringsklassene hele året. Forslag til innhold:  Faglig – Hordaland har utviklet en lokal læreplan for innføringsklassene. Tilpasse denne til Nordland?  Metoder – Bruk av praktisk læring, konkretiseringsmateriell, apper, internettsider, dataprogrammer, bøker, m.m.  Gi tilbud om morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring der vi har eller kan skaffe denne kompetansen. Ta i bruk lyd/bilde og/eller skype for business for å kunne gi denne opplæringen på tvers av fylket.  Arbeidet videre med at elevene tar privatist-eksamen i morsmålet sitt, mens de går i innføringstilbud

Minoritetsspråklige søkere i Nordland 2016 basert på oppgitt morsmål.

Oppgitt behov for innføringstilbud. 182 har oppgitt på søknaden at de er interessert i informasjon om innføringstilbud. Ytterligere 9 er så langt identifisert som aktuelle deltakere. Oversikt over denne gruppen sendes skolen innen kort tid.

Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Karriererådgiving som verktøy i formidlingsarbeidet mars 2016

Trender i søkning til videregående opplæring prosent flere søkere siden 2015 på helse- oppvekstfag. De siste to årene under ett, har antall søkere økt med 22 prosent. Størst nedgang i interesse er det for teknikk og industriell produksjon med 10 prosent færre søkere siden De siste to årene har søkertallene sunket med 20 prosent. Søkertallene til brønnteknikk på Vg2 går kraftig ned. Store forskjeller i søkemønsteret til gutter og jenter. –overvekt av jenter som søker design og håndverk og helse- og oppvekstfag. –Gutter dominerer i enda større grad søkere til bygg- og anleggsteknikk, elektrofag og teknikk og industriell produksjon.

Søkertall Totalt antall søkere med læreplass som førsteønske er per i dag 1365 (fjorårets tall var 1462). kun 30 søkere til lærekandidatordningen – mot 55 i søkere har forhåndsavtale om læreplass, - betraktelig lavere enn foregående år

Søkertall 1271 søkere (herav 27 lærekandidater) med læreplass som primærønske, fordelt på 84 fag, som skal formidles. Av disse har 978 (herav 24 LK) ungdomsrett Flere aktører, forskjellige roller, viktig med samarbeid. Vi må gi tilbakemeldinger om søkere som ikke møter til avtaler/intervju, eller takker nei til tilbud, er viktig for vårt videre arbeid med søkerne utover sommeren/høsten NB Ingen som har hatt mulighet til læreplass i bedrift, får tilbud om Vg3 i skole til høsten