VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN PROGRAM: Informasjon fra lærere Raz-kids Kartleggingsprøver Sosialt Matematikk Info fra klassekontaktene Grupper: Evaluering av skoleåret
RAZ-KIDS (READING A-Z) Lytt 2 ganger, les 2 ganger (sammen med voksen), gjør quizen Raz-kids
KARTLEGGINGSPRØVER Engelsk Lesing Regning 3.trinn
Zippy Utvikle barnas selvfølelse, sosiale ferdigheter og gjøre dem bedre rustet til å hjelpe andre. Høy evidens effekt Dokumentert effekt på bedre klassemiljø, bedre faglig fungering, mindre mobbing og utestenging og bedre samhold Ønsker å skrive litt på ukeplanen hver uke om hva vi har jobbet med i Zippy timen.
6 moduler og 24 timer (i år) Følelser Kommunikasjon Om å skape og å miste nære vennskap Å takle konflikter Endring og tap Mestring
Matematikk Klokka Gangetabellen
Klokka Elevene må lære seg både den digitale og analoge klokken. Lenker på hjemmesiden (multi og gruble) Apper på I-pad (klokka gratis) Youtube ( wVmCsgXA) wVmCsgXA Den beste læringen er å ha klokke på armen.
Gangetabellen Gangetabellen bør automatiseres (1-5 gangen i 3.klasse og hele tabellen i 4.klasse) Elever som ikke har automatisert gangetabellen vil komme på defensiven minst fra 6.klasse. Ikke gi friske barn krykker!
Hvorfor er automatisering så viktig? I matematikken har vi hovedsakelig to læringssystemer: 1. Forståelsesbaserte-systemet 2. Automatiserings-systemet Automatiserte ferdigheter er veldig energisparende for hjernen. Mer energi blir frigitt til forståelse og tankearbeid.
Hvordan skjer automatisering Automatisering skjer etter lengre tids øving, det vil si mange repetisjoner. Trolig skjer automatiseringen plutselig når mengden repetisjoner er stor nok. Avsluttes øvingen for tidlig går mye av øvingsinnsatsen tapt. Eleven må langt på veg starte på nytt når øvingen gjenopptas senere. Jo lengre opphold jo verre. Motivasjonen går også ned når eleven merker at han for n’te gang må øve på det samme.
HOLD UT!
Automatisering (pugg) Kommer like fort som «Hund = voff» Ordene «tre ganger fire» skal utløse ordet tolv. (Samtidig som man skal kunne forstå hva det representerer matematisk) Ta tiden på samme ark for å observere fre,gang og synliggjør for eleven at øvelse gir resultater (skaper motivasjon).
Strategier Vi kan si at hvert multiplikasjonsstykke kan bereknes på to måter: 1. Telling med sprang: 5 – 10 – 15 – 20 – 25 – 30 – 35 – 40 – 45 – En spesiell strategi til dette regnestykket. Eleven bruker ulike strategier for ulike gangerekker.
De mest vanlige strategiene Multipl av….StrategiEksempel 2Doble2 7. Det dobbelte av 7 er 14 3Doble og legge til en mengde ekstra 3 7 = Doble to ganger4 7 = Halvparten av ti gangen Halvparten av 70 6Femgangen pluss en mengde ekstra 6 7 = Femgangen pluss to mengder ekstra 7 7 = Doble tre ganger8 7 = En mengde mindre enn tigangen 9 7 =
Deling Deling er motsatt av ganging (slik pluss er motsatt av minus) Arbeidet med ganging er grunnlaget for deling.
Gi elevene praktiske erfaringer! ”Det er hjemmets oppgave å gi elevene praktiske erfaringer med matematikk”. Mona Røsseland, matematikksenteret i Trondheim ◦Tid (klokka) Snakke om, forholde seg til ◦Volum (dl, l osv)Lage mat ◦PengerHandle, veksle ◦LengdeHvor langt tror du (m, cm, mm) ◦Vekt Kan du måle opp 300 g sukker? ◦Spille spill og kort: Terningspill med sum (Yatzy, 100 osv, bygge summer med kort) Praktiske erfaringer gir mentale biler å tenke med!
Fra klassekontaktene: Valg av klassekontakter Info fra klassekontaktene
Evaluering av året