Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
Advertisements

Minoritetsspråklige søkere
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Veiledningsverktøy og tiltak
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Minoritetsspråklige søkere
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Rådgiversamlingen høsten 2009
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Hjalmar Johansen videregående skole
Velkommen til Hjalmar Johansen vgs.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem mars 2016.
Valg av programfag Foreldremøte Vg1 10. februar 2016.
Kompetanse for mangfold Erfaringer fra arbeidet med minoritetsspråklige elever ved Grong videregående skole.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Flyktningesituasjonen i Nord-Trøndelag Utdrag fra sak til Fylkesrådet 5. april 2016.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Videregående opplæring i Follo
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
Innføringstilbud i Aust-Agder
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
Kompetanse for manfgfold
U. Pihl videregående skole
Fagvalg for skoleåret 2017/18
Formidling av lærlinger Hva skjer etter eleven har søkt læreplass
Foreldremøte Vg1 7. februar 2017
VELKOMMEN TIL DØNSKI VGS ÅPEN DAG JANUAR 2014
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Minoritetsspråklige søkere
Studiespesialisering
Idrettsfag Utvikle hele mennesket!.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Orientering om fagvalget for 2. klasse skoleåret
Norsk for språklige minoriteter i videregående
Foreldremøte 3. september 2018
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Ved Kongsskogen videregående skole
Studiespesialisering
Velkommen til åpen dag Nadderud videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og tanker framover

Skoleåret Ingen «tradisjonell» innføringsklasse Elever går i ordinære klasser, men med annen norskundervisning og diverse tiltak spesielt rettet mot behovet til forskjellige klasser. Begrepsopplæring Støtte i engelsk, matematikk, samfunnsfag Støtte i verksted, assistent Hovedvekt på utd.programmene: TIP, SS, HO og RM Ca. 45 vedtak om språkopplæring Søker om Vg1 over to år for elever som har behov for lavere tempo og mer trening av språk. Leksehjelp for minoritetsspråklige hver tirsdag. Morsmål som fremmedspråk på studieforberedende. Opplæring av elever fra språklige minoriteter er noe som i år foregår på alle utdanningsprogram og klasser, ikke bare i innføringsklasse.

Kartlegging og norskopplæring Invitasjon til testing av min.spr.-søkere til ungdomsskolene i januar. Usk. får resultatet som benyttes i søknaden til vgs. Invitasjon i retest i mai/juni. Resultatet benyttes til planlegging av opplæringa for elevene. Tilbud om innføringsår på bakgrunn av retest. B1+

Fagteam for minoritetsspråkliges opplæring Et av skolens fagteam Er på møteplanen Møte ca. 4 ganger per termin Alle som har elever med minoritetsspråklig bakgrunn inviteres (kontaktlærere, norsklærere, faglærere) + ledelsen, samt representanter fra EM. Innhold: Deling av erfaringer Norskopplæring Bidrag fra kommune/barnevern m.fl. Situasjonen i Stjørdal. Tips om verktøy, litteratur og kurs M.m.

Innføringsklasse Skoleåret 2014/2015 Norsk, PFO, Engelsk, Matematikk, Samfunnsfag, Naturfag, Kroppsøving Av de 14 som fikk tilbud startet til slutt 10 elever H14, 8 forskjellige morsmål 3 elever gikk over i ordinære Vg1-klasser ganske tidlig, en av dem returnerte. 3 elever gjorde omvalg skoleåret Hva var bra Godt samhold i gruppa Fint samarbeid med Helse og oppvekstfag Elever hadde god nytte av et roligere tempo med fokus på språkutvikling Hva var utfordrende Store forskjeller når det gjaldt språknivå For teoretisk opplæring Lite kunnskap om videregående opplæring, noe vanskelig med kontinuitet gjennom to år Elever skal «ut i innføringsklasse»

Karriereveiledning Kunnskap om norsk arbeidsliv og yrker  Mangfoldet Mange forbinder utdanning med yrker som: lege, ingeniør, lærer o.l. Ord og uttrykk: Jobpics

Koordinatorrollen På en stor skole i en stor kommune vil andelen minoritetspråklige gradvis bli større og større i årene framover. Fokuspunkter fra skoleåret 2016/2017: En samlet oversikt over alle minoritetsspråklige elever ved skolen for å sikre at alle får de samme rettighetene. Tett samarbeid mellom kontaktlærer, faglærere og elevtjenesten når undervisning skal tilrettelegges for minoritetsspråklige elever Opplæringa planlegges av et ressursteam bestående av fagspesialister, elevtjeneste og ledelse. Være oppdatert på gjeldende lov og forskrift rundt minoritetsspråklige elever Være oppdatert på læreverk og digitale verktøy for minoritetsspråklige elever Følge opp kartlegging av norsk-nivå (både på innsøkende og eksisterende elever). Jf. forskrift. Planlegge og igangsette en eventuelt innføringsklasse/innføringsopplæring Arrangere leksehjelp, fadderordning (og andre aktiviteter) for minoritetsspråklige elever Fagteam for «Opplæringa av elever fra språklige minoriteter». Samarbeid med grunnskolen, voksenopplæringssenteret, barneverntjenesten for enslige mindreårige og Stjørdal kommune.

Utfordringer Norsknivå ved oppstart i videregående skole Hva er fullført grunnskole? Hva gjør vi når elever starter som starter hos oss ikke kan gjøre seg forstått i det hele tatt på norsk? Realitetsorientering av elever Når elever ikke vil være i dialog med tanke på at de trenger lengre opplæringstid Oppdage lærevansker når eleven er svak i norsk Hvordan lære norsk når du heller aldri har lært ditt eget morsmål systematisk?