Fra industristeder til kultursteder Kulturbasert stedsutvikling Ragnhild Skogheim Norsk institutt for by- og regionplanlegging.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
Norske museers omdømme
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
10Velstand og velferd.
Kultur og helse Hva slags kunnskap har vi om sammenhenger? Eksempler på tiltak Hva slags muligheter ligger i dette arbeidet? Dialogseminar Rinnleiret 26.
Læreplanen i eldre historie
Befolknings- og næringsutvikling i norske regioner
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Hva betyr festivalen lokalt og regionalt? Camilla Brattland februar 2007.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Lierne II - en ekstraordinær satsing på næringsutvikling og bolyst Lierne II - fremtidens Lierne.
Orientering og Innspill til diskusjon. Eksterne programmer/prosjekter Tettstedsprogrammet (MD) Interreg-prosjektet (NIBR m.fl.) Kulturplanlegging/”Kryss”
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Interkommunale idrettsanlegg
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
Kulturbasert næringspark – Frol – Helge Dieset – Levanger kommunestyre Kulturbasert Næringspark.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
1 Opplevelsesnæringene Onarheim/ Farstad/ Almås På vei mot et regionalt forankret, flerfaglig forskningsprogram… Seminar Tindved Kulturhage, Verdal
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Presentasjon 2009 Kvernstein gir læring, identitet og næring.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Kulturbiz 1 september 2015 Margit Klingen Daams.
Kulturens rolle i utvikling av attraktive samfunn frå eit næringsperspektiv. Ola M. Løkholm, direktør i Harstad Kulturhus as.
Politisk bestilling og innspill Bestillingen Verbalforslag «Dette legges inn i den kommende kulturplanen» 2 verksteder med politisk komite Forutsetter.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
1 Fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Sør-Trøndelag Mål og retningslinjer for anleggsutvikling Revidering Handlingsplan for Fysisk aktivitet.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Samarbeid fylkeskommune og kommune Kunst, kultur og helse – Bergen 16.juni 2005.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 Ungdom er fremtidens ressurs i Ofoten Nordlandsløftet
Ulike visjoner for fremtiden …. ...men for å snakke om fremtiden, må man kjenne til fortiden...
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Ideer fra forstudiet «Regionalpark Norefjell» Felles formannskap
Cittaslowrådet Hvordan arbeide for å få energi og effekt ut av Levanger som Cittaslow? Levanger er en flott plass å bo – utrolig vakker også,
Utviklingsprogrammet for byregioner (ByR)
PROSJEKTET GOD- NÆR OG RAUS.
Markedsføring.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Brageteatret er Regionteater for Buskerud og en av fylkets viktigste profesjonelle kulturinstitusjoner.
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Gode eksempler og erfaringer fra reformarbeidet landet rundt
Kulturbasert næringsutvikling i distrikta
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Europeisk mobilitetsuke 2015
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Fra industristeder til kultursteder Kulturbasert stedsutvikling Ragnhild Skogheim Norsk institutt for by- og regionplanlegging

Fra industri til noe annet, men hva? Å markedsføre seg som ”kultursted” er stadig mer vanlig i takt ned nedbygging av industrien Hvorfor er det interessant å satse på kultur i by- og stedsutvikling? Hva slags kultur satses det på, for eksempel i europeiske byer? Målgrupper: hvem henvender man seg til? Hva skal til for å lykkes?

Hvorfor? Overlevelsesstrategi Kan bidra til øk. vekst og næringsutvikling Imagebygging/-omdanning Stedsmarkedsføring Element i by- og stedskonkurranse

Hvorfor? Tiltrekke seg nye innbyggere, næringer og tilreisende Kultur og historie kan bidra til at befolkningen blir stolte over sitt sted og øke stedstilhørigheten Bidra til å utvikle/markere byers særpreg og identitet/kvaliteter

Hva slags kultur og kreative næringer satses det på? Noen eksempler (ikke gjensidig utelukkende): Fyrtårn: en større kulturinstitusjon som Guggenheimmuseet i Bilbao Spesialisering: IKT, reklame, medier, film og annet av kulturrelaterte næringer Lokomotiv (innenfor det som er nevnt eller annet) Historie og kulturarv Moderne arkitektur, gjerne designet av toneangivende arkitekter Festivaler

Stedsmarkedsføring (gjennom kultur) Erfaringsoverføring og inspirasjon fra det internasjonale repertoaret er bra, men.. Unngå ”the same difference everywhere” Store ord og fine logoer; ofte et gap mellom det som loves og det man finner Det er krevende å få oppmerksomhet i form av publikumstilstrømming i det store markedet av kulturtilbud

Hva skal til for å lykkes? Et godt utgangspunkt for å lykkes er at kulturplanene er forankret i politisk og adm., i næringslivet og i befolkningen Folkemøter, workshops og andre former for medvirkning i en tidlig fase kan være gunstig Vedtak og planer er ikke tilstrekkelig Noen må ønske å ta i bruk/etablere seg i industrihaller eller annet Og kommunen må forplikte seg om de vil være et kultursted

Forutsetninger, muligheter og utfordringer Må ha kunnskaper om hvem man konkurrerer med, hva har andre å tilby som vi ikke har, hva er vår bys kulturelle, geografiske og næringsmessige fortrinn? Befolkningsgrunnlaget lokalt og regionalt Ressurser: trengs både økonomisk og menneskelig kapital Fordel med noen lokale ildsjeler Hvem skal finansiere og drifte tiltakene?

Utenforståendes bilder av Askim (NIBR-rapport 2005:13) Folk i Oslo og Akershus vet lite om Askim, det er hovedfunnet De som har noen forestillinger oppfatter A som ”trygt og godt” og ”traust og kjedelig” med fine naturomgivelser Få kan tenke seg å bosette seg i Askim, med unntak av unge i etableringsfasen fra Oslo. Lave boligpriser og kort pendleavstand til Oslo kan være en forklaring (men det vet vi ikke)

Kraftsenteret Askim Byens fysiske kvaliteter (gågater, bypark med mer) og hva den har å tilby av kulturelle aktiviteter synliggjøres ikke i særlig grad på kommunens nettsteder Visjonsplanen er ambisiøs og angir retning for hva man vil satse på og hvordan. Et godt utgangspunkt i stedsutviklingen

Avsluttende spørsmål Hva har stedet av kvaliteter og særtrekk å spille på? Hvorfor vil man satse på kultur og kreative næringer? Hva er formålet/formålene? Hvem er målgrupper for satsingene? Er det tilstrekkelig marked for det man tilbyr/satser på? Hvilke hindre må overvinnes for å lykkes? Hvordan sikre varige virkninger av tiltak?

NIBR - Norsk institutt for by- og regionforskning