Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Livsmestring – arbeid med psykisk helse i videregående skole Merethe Schjem 9.-10. desember 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Aktuelt om rådgivertjenesten
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Utdanningsvalg 10.klasse
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Informasjon om videregående opplæring Tirsdag 8. nov Magnus Hugdahl, rådgiver Vikhammer ungdomsskole.
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Karriereveiledning for elever på 3.påbygg Et samarbeidsprosjekt mellom Bjertnes videregående skole og Veiledningssenteret Romerike Guri Mæhlum, Toril Storholt.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 og Vg 2 4. september 2012.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem mars 2016.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Betraktninger om gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Formidling av lærlinger Hva skjer etter eleven har søkt læreplass
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Presentasjon Eilert Sundt vgs. Kompetanse for mangfold
Fra styringsdialog til lederdialog
Utdanningsvalg 10.klasse
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Rådgiversamling 15.november 2017
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Livsmestring – arbeid med psykisk helse i videregående skole Merethe Schjem desember 2015

Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Overordnet mål : Innen 2018 skal 75 % av elever og lærlinger i Nordland gjennomføre og bestå videregående opplæring på normert tid pluss to år. Fullført og bestått videregående opplæring er inngangsbilletten til høyere utdanning og arbeidslivet. Å fullføre videregående opplæring er derfor en kvalitet i seg selv, men det er også viktig at den enkelte oppnår så høy faglig og sosial kompetanse som mulig. Ung undersøkelsen

Dekker reisekostnader – forutsatt: Reiseregning må inn før 15.desember! Originale kvitteringer MÅ være med Bruk kostnadssted

Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Skoleveien - workshop

Private eiendeler ligger langs veggen og vinduer

Mål med workshoppen Gi faglig påfyll Styrke samarbeid Starte arbeide med en tiltaksplan som det skal jobbes med på egen skole Gi verktøy for å kjøre prosess på egen skole

Tenk at dere har flere målgrupper for tiltak –Elever –Lærere –Ledere –andre Skriv på «gullapper» Finn kollegaer ved egen skole og dann gruppe.(PPT, OT, Helsesøster, rådgivere, ledere m.fl) Velg en tidtaker og en som er « relevanssjekker» Assosier fritt sammen med hverandre Hold tidsangivelsene «Skoleveien» - livsmestring Før start

«Skoleveien» - livsmestring STARTMÅL VG1 VG2VG3 Lære Påbygg Fagbrev Fullført og bestått VG3

Del 1: 20 min Diskuter hva hver av dere, skolen eller rådgivningstjenesten/elevtjenesten, har gjennomført hittil av tiltak som har betydning for elevenes livsmestring. Noter på gullapper gjennomførte aktiviteter og tiltak (+), Fest «gullappene» på gråpapiret

Del 2: 10 min Diskuter hva som oppleves som virkningsfullt og positiv så langt i dette arbeidet. Skriv ned de suksesser som fremkommer i gruppa og fest gullappene på gråpapiret

Del 3: 20 min Reflekter over hvilke utfordringer eller hindringer skolen (eller rådgivnnigstjenesten/elevtjenesten) har møtt på denne «SKOLEveien» Få også frem hva som kan være årsakene (indre og ytre) til disse hindringene, og hvordan det bør jobbes for å komme over hindringene Skriv hindringer, årsak og tiltak (for hver av de hindringene som er kommet frem) REFLEKSJON: hva er de viktigste hindringene – indre eller ytre?

Del 4: 20 min Ved enden av SKOLEveien står målene skrevet Diskuter status for skolen (eller rådgivnnigstjenesten/elevtjenesten) i forhold til målene som er satt Skift roller. Tenk deg inn i en av de andre deltakernes sted.(OT, Rådgiver, Leder, helsesøster, PPT) Hvilke tre tiltak vil du prioritere for å nå målene dersom du nå er ansatt i denne rollen en hel dag – med frie fullmakter) Skriv tiltakene på gullapp og fest på gråpapiret

Del 5: Presentasjon i plenum Hvordan er status for skolen så langt på SKOLEveien i forhold til det å nå målene? Hva skal fokuseres den siste etappen av veien for å nå målene?