Hvem – hva – roller og økonomi i et opplæringskontor Samfunnskontrakten – Nasjonal Aksjon Lærebedrift 11.06.2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Din opplæringspartner
Læring på arbeidsplassen
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
Bygg- og anleggsteknikk.
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Rettigheter og plikter
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
NHO og partnerskap for karriereveiledning
Nasjonal Aksjon Lærebedrift Fellesprosjekt LO - NHO
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Om skole og næringslivssamarbeid
Rett kompetanse – fremtidens behov
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Lærlingordningen i Oslo v/ Monica Aleksandersen
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Lærlingordningen Bergen kommune
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Yrkesfag gir mange muligheter
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Spørreundersøkelse om IA Hva slags type virksomhet arbeider du i? 1 Privat 36,4 % 2 Stat 26,6 % 3 Kommune 28,9 % 4 Organisasjon 7,2 % -1 Vet ikke.
Arbeidsgiverpolitisk avdeling Regionmøter Ståle Borgersen, direktør.
Hvordan lykkes med yrkesfag
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
Rett kompetanse 2014 Asle Prestegard Direktør, Bergen Hotel Gruppen AS
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Per Kristian Storstad AVGO
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Rådgiverkonferansen v/ Jan Larsen Daglig leder av Tre-Ringen og leder av koordineringsgruppen for Forum for Fagopplæring (Opplæringskontorene)
Hva tilbyr Gand? Vg1 TIP  vg2 Kjøretøy og vg2 bilskade/lakk og karosseri Vg1 Bygg- og anleggsteknikk  vg2 Byggteknikk Vg1 Helse- og oppvekstfag 
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Rådgiversamling 4. november 2015 Tilbudsstrukturen- hva- hvordan-hvorfor Leif B Olsen Rådgiver.
Godkjenning av lærebedrifter/opplæringskontor Oppl lovens § 4-3 og forskriftens §11-1. Kvalifisert faglig leder og flere instruktører for å gi opplæring.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Veien videre etter VG2 Elektro.
Lærekandidatordningen
Opplæringskontorenes rolle
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Formidling av lærlinger Hva skjer etter eleven har søkt læreplass
Opplæringskontorets hjørne - Litt info. Onsdag, 23.november 2016
Fagforbundet Vest-Agder
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Læreplass Torbjørn Håmsø
Are Solli og Kristian Ilner
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utskrift av presentasjonen:

Hvem – hva – roller og økonomi i et opplæringskontor Samfunnskontrakten – Nasjonal Aksjon Lærebedrift

Historikk for AOF OK AOF OK ble Stiftet 10. juni 1997 Medlemsbedriftene/ opplæringsbedriftene kommer bla. fra fagbevegelsen – 37 medlemsbedrifter/opplærings- bedrifter pr. mai fagarbeidere er uteksaminert - ca 50 % har fått bestått meget godt 24 - lærlinger i kontrakt januar Målet er mellom lærlinger fra høsten Godkjent for Kontor & Administrasjonsfag - IKT- servicefag og Salgsfaget. Styret ledes av LO Ansatt faglig/ daglig leder i 100 % stilling

Roller AOF OK –Rekruttere –Tegne lærekontrakt –Følge opp lærlingen –Legge til rette for opplæringen sammen med opplæringsbedrift- veilederforum dele erfaring –Lærlingeforum – med bl.a. tema fra de grunnleggende ferdigheter i læreplan - ca hver 5 uke. –Test på 5 timer, og 3-5 dg. test ca. 4 mnd før fagprøven. –Melde lærlingen opp til fagprøven – adm. oppgaver knyttet til hele læretiden – ekstra skole etc… –Være det koordinerende ledd Opplæringsbedrift –Forankre i bedriften – –Tilrettelegge – plass / utstyr –Intern opplæringsplan – med tid / ansvarsdeling –Veiledning/ instruksjon – –Faste oppgaver –Lære / verdiskape fra dag 1.

Fordeler / Ulemper Fordeler for en opplæringsbedrift –Unge mennesker inn –Ny fersk kunnskap i faget –Bra på teknologi –Veiledere/ instruktører får gitt av sin kunnskap –Frisk pust i arb. miljø –Arbeidsressurs –Faste oppgaver Ulemper som kan oppstå –Uro i rekkene – hopp og sprett –Må avsette tid ( forankret i ledelsen) –Veilede i oppgaver – tett på –Blir stilt spørsmål – ”Hvorfor skal vi gjøre det slik ?” –???

Økonomi – for lærling - lærebedrift og AOF OK AOF OK tilbyr oppdrag for hele eller deler av det kommunale tilskuddet. Tilskudd for basis 1 - lærlinger kr 4 415,- pr. mnd (52 974,- pr år) Tilskudd for basis 2 - lærlinger er kr ,- pr. mnd (30 276,- pr. år) Medlemskontingent i AOF OK kr ,- pr. år - ff. november hvert år. Lærlingen skal ha 30 % - 40 % - 50 % - 80 % av ltr. 28 i lønn (HK/AAF satser) - med økning i % satsen hvert ½ år. (25.746,- pr. mnd. pr. 1. aug. 2010) Ønsker man å være med i AOF OK så går tilskuddet fra Oslo Kommune til AOF OK enten 100 % eller minimum 50 %, alt etter hvor mye man ønsker at AOF OK skal gjøre.

En oversikt over bedrifter som fra etableringen og frem til i dag har vist interesse for Opplæringskontoret, og som anses som medlemsbedrifter 1. Landsorganisasjonen i Norge *# 2. Sparebank 1 Oslo AS 3. AOF Norge*# 4. Handel og Kontor Norge* 5. EL & IT forbundet*# 6. Norsk Tjenestemannslag* 7. LO-Stat 8. Norsk Sjømannsforbund 9. Industri og Energi Forbundet*# 10. Fellesforbundet*# 11. Norsk Transportarbeiderforbund*# 12. Norsk Arbeidsmandsforbund* 13. Fagforbundet*# 14. Skolenes Landsforbund 15. LO studie - og konferansesenter Sørmarka 16. Det Norske Arbeiderparti* 17. Voksenopplæringsforbundet 18. Norsk Folkehjelp*# 20. Deli de Luca*# 21. Berg VG skole# 22. Telecomputing ASA* 23 Forbundet for Ledelse og Teknikk 24 Utdanningsdirektoratet*# 25. Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund 26. Bonnier Publications AS*# 27. a) Oslo Kommune, Bymiljøetaten *# 28. b) Oslo Kommune, Næringsetaten*# 29. Direktoratet for Nødkommunikasjon*# 30. Steen & Strøm - Lillestrøm senter 31. Delta*# 32. Systemrenhold A/S 33. KTAS 34. Helsetilsynet 35. FAFO 36. Oslo Kommune – Kemnerkontoret 37. Røde Kors * har eller har hatt lærling # har lærling høsten 2011

Oppfølging av AOF OK gjennom 2 år.

AOF OKs Lærlingforum.

Nasjonal Aksjon lærebedrift 9

Norges formue = kompetente mennesker i arbeid 10 Kilde: SSB

Viktige utfordringer For lav rekruttering til yrkesfag Fortsatt lav rekruttering til realfag Manglende språk- og kulturkunnskap 11

Faglært arbeidskraft (25%) 12 En motor i norsk verdiskaping Fremskriving av behovet for yrkesfaglig arbeidskraft 2008 – 2030 Kilde: SSB, 2010

Ny samfunnskontrakt signert : Sørge for at flere elever får fullført fagbrev! 13

Samfunnskontrakten signert

Nasjonal Aksjon Lærebedrift LO og NHO har startet et samarbeid om et felles prosjekt for å øke antallet lærebedrifter. De øvrige partene i arbeidslivet er invitert til deltakelse, men involveres ikke pt. Hovedmål: Nasjonal Aksjon lærebedrift skal arbeide for å øke antallet læreplasser med 10% i prosjektperioden. Dette tilsvarer en økning av antallet lærekontrakter til pr år, og samlet årlig løpende lærekontrakter. (utgangspunkt 10-punkts listen) 15

Delmål: Skape interesse for å ta inn elever i Prosjekt til fordypning VG1 og VG2 (PTF). Bedre Informasjon til skoleelever om hvordan søke jobb/læreplass, om kompetansekrav, og plikter og rettigheter i arbeidslivet. Bidra til økt status for bedrifter og instruktører i lærebedrifter gjennom positiv synliggjøring. Økt bruk av lærlingeklausuler! 16

. Hvordan kan vi jobbe lokalt for å nå prosjektets mål? Felles møtepunkter? Involvering av FK? Involvering OK? Involvering tillitsvalgte? Felles arrangementer? 17